Минулого місяця податкові органи перевірили 1,4 тисячі підприємств, як наслідок — дорахували в держбюджет додатково близько 600 мільйонів гривень. Дефіцит загальнодержавного балансу (за деякими підрахунками, у 14 відсотків від рівня ВВП) і Пенсійного фонду (приблизно 28 мільярдів гривень) примусять уряд не послаблювати, а посилювати фіскальний тиск на бізнес під прикриттям удосконалення адміністрування податкових платежів і зборів.
Про важливі зміни до бюджету
Уряд попіклується про законодавчі зміни щодо оподаткування прибутку підприємств, якими обмежить права платника переносити збитки минулих років на майбутні періоди. Як відомо, маючи таке право, підприємства, як правило, декларували збитки в останньому кварталі року, зменшуючи базу для оподаткування. У 2010—2014 роках ці збитки будуть враховувати у валових витратах щорічно лише в розмірі 20 відсотків. МВФ навзамін поновлення програми stand by пропонують знизити на 50 відсотків розміри пенсій працюючим пенсіонерам і зменшити до 300 тисяч на рік кваліфікаційний поріг обігу для платників за спрощеною системою оподаткування.
Про плюси й мінуси ПДВ-облігацій
Уряд вирішив покрити борг із відшкодування експортерам ПДВ минулих періодів шляхом відкриття ПДВ-рахунків і випуску боргових зобов’язань у вигляді цінних паперів. Це добре, оскільки потягне за собою процедуру автоматичного відшкодування ПДВ, а відтак запобігатиме вимиванню обігових коштів. Принаймні це потребує створення електронного реєстру податкових накладних з ПДВ. Однак шість років тому міністр фінансів Микола Азаров уперше запровадив аналогічну схему, й вона не спрацювала через низький попит на ринку боргових ресурсів. Як і було, ПДВ-облігації можуть зацікавити посередників, інвесторів та комбанки.
Про акцизні опади
Мінфін планує суттєво підняти акцизи на алкоголь, цигарки й пальне. Ставки акцизів на пальне можуть сягнути 172—200 євро за тонну. Акциз на натуральні вина планують підвищити з 1 копійки до 10 за літр, на кріплені марочні вина — з 0,5 до 2,5 гривні за літр, на ігристі вина та вермути — з 2,5 до 2,9 гривні. На міцні вина та вина з додаванням спирту акцизи виплачуватимуть не з розрахунку вина, а літра спирту, а ставки планують підняти з 0,5 гривні до 39,4. До цього ж рівня передбачають наблизити акциз при виробництві горілки, а ставки на коньяк підвищити лише на 3 гривні — до 17. Акциз на пиво має зрости на 14 копійок із розрахунку на літр. Але вартість води для виробництва напоїв планують підняти у десятки разів. Адвалорна ставка акцизу на цигарки з фільтром зросте до 90 гривень за тисячу штук, тощо. Піклування за здоровий спосіб життя з боку уряду зворушує, але водночас штовхає ринок у «тінь», веде до зростання цін, стимулює торгівлю контрафактною продукцією, знижує фіскальну ефективність акцизних зборів.
Про рентні платежі
Попередники нинішнього уряду вбачали в ставках рентної плати за використання надр для видобутку нафти та газу й доходне джерело, й інструмент адміністративного впливу на політику деяких компаній, зокрема, ВАТ «Укрнафта». Почасти цим пояснюється, що законопроект про держбюджет на 2010 рік у попередній редакції передбачав зростання відрахувань за видобуток енергоносіїв на відміну від інших корисних копалин. Нинішній уряд, як на мене, знизить фіскальне навантаження, але не набагато.
Про сентенції і тенденції
Масований наступ податківців у березні здебільшого зумовлений наміром уряду легалізувати бодай частину зарплатного фонду, який, за деякими оцінками, на 40 відсотків перебуває «в тіні». Якщо нарахування на фонд заробітної плати перевищують 40 відсотків, а так і є, то економити на нелегальних розрахунках — те саме, що струшувати повітря. Роботодавець не зацікавлений платити найманому працівнику «по-білому». Як на мене, так само, як і уряд не зацікавлений зменшувати навантаження на фонди зарплати, маючи шалений дефіцит Пенсійного фонду. Це той випадок, коли тенденції не зважають на сентенції.
Як бачимо, уряд збирається торувати вже протоптану фіскальну колію. Презентуючи держбюджет-2010 у парламенті, обов’язково вкажуть, що економіка в ній не загрузне. І то буде правда, оскільки результати роботи в промисловості й у першому кварталі, й у березні свідчать, що вона вже вийшла на орбіту помітного зростання. Але це також не більш як сентенції, спричинені переважно пожвавленням економічної активності та зростанням світових цін. А от той факт, що й податківці, й митники провалили план першого кварталу з мобілізації податків, а уряд боровся з дефіцитом бюджету з допомогою нових боргових зобов’язань, — це, на жаль, тенденція. Прикра.