Про те, щоб об’єднати всі маршрути харківського громадського транспорту в єдину транспортну систему міста, яка передусім дала б змогу харків’янам і гостям слобожанської столиці зручно, швидко, а, найголовніше, безпечно пересуватися мегаполісом не тільки в електричках метро, а й у наземних трамваях, тролейбусах і автобусах, у Харкові почали говорили ще на початку минулої осені. Однак реальне втілення в життя проекту почалося тільки після того, як ДП «Харківський метрополітен» перейшло в комунальну власність Харкова, а незабаром і стало базою для створення першого й поки що єдиного в СНД єдиного диспетчерського центру з керування міським пасажирським транспортом.

Програма максимум — до 2012 року ввести в експлуатацію ще одну станцію

Незабаром харків’яни зможуть добиратися в будь-яку точку міста з мінімальною кількістю пересадок, або й зовсім без них, а дублюючі маршрути зникнуть. Зате з’явиться єдиний електронний квиток. І це, як стверджує керівник КП «Харківський метрополітен» Сергій Мусєєв, ще аж ніяк не всі зміни, які очікують транспортну систему міста з півторамільйонним населенням.

Наприклад, метрополітен першої столиці визнано кращим не лише в Україні, а й одним із найкращих у світі. За найважливішими показниками роботи громадського транспорту — організація руху, впровадження інноваційних технологій, надання належного сервісу пасажирам тощо — харківська підземка справді майже попереду планети всієї. Підтвердив цей факт і Генеральний секретар Міжнародного союзу громадського транспорту Ганс Рат, котрий серед інших гостей з десяти країн світу відвідав Харків наприкінці березня нинішнього року в рамках Міжнародної науково-практичної конференції «Транспортні системи мегаполісів і великих міст. Концепція перспективного розвитку транспортної системи Харкова». Пан Рат зізнався, що почувався в харківському метро комфортно, а Харків загалом справив на нього враження міста, керівники якого добре розуміють значення магістральних артерій для життєдіяльності мегаполіса.

Проте стимулів прагнути до активної роботи в комунальному підприємстві «Харківський метрополітен» не так вже й багато: особливих прибутків громадський транспорт не приносить, а метро тим паче, але витрат на експлуатацію рухомого складу зазнає чималих. До того ж харківський метрополітен змушений, а точніше — зобов’язаний не так виживати, як утримувати на певній висоті в умовах нестабільного фінансування високо підняту планку надійності й комфортності в обслуговуванні пасажирів. Звичайно, в таких умовах найбільшою «платою» за безперебійну роботу метрополітену є, на жаль, недостатня матеріальна зацікавленість, а, головне, пересічна дяка пасажирів, які мають можливість зручно, швидко й економічно пересуватися містом.

Але, схоже, саме стійке бажання постійно поліпшувати якість перевезення харків’ян і гостей міста спонукає керівництво, а, відповідно, і весь колектив підприємства до пошуку нових сучасних технологій в організації пасажирського руху в місті. Інакше чим можна пояснити той факт, що навіть нині, у часи горезвісної кризи, коли всі основні споруджувані об’єкти виявилися «замороженими», а будівництво нової станції метро «Олексіївська», а, отже, і нової ділянки підземки — триває. Причому пуск цієї станції навіть не збільшить кількість пасажирів підземної дороги (жителі району Олексіївка все рівно спускаються в метро, але на станціях «23 Серпня» чи «Наукова»), а лише заощадить їхній час і гроші. Щоправда, для того, щоб «Олексіївську» було введено в експлуатацію вже нинішнього року, необхідно освоїти близько 126 мільйонів гривень. Знайти ці гроші навіть для такої важливої справи сьогодні непросто. Але цілеспрямовані люди все-таки знаходять шляхи вирішення поставлених завдань. Кошти вишукують і в державному, і в міському бюджеті. Програма максимум — до 2012 року ввести в експлуатацію ще одну станцію.

Автомати й картки замість касирів і жетонів

Утім, КП «Харківський метрополітен» сьогодні хвилює не тільки продовження будівництва нових ліній, а й створення нової інфраструктури величезного транспортного комплексу. Не так давно в харківському метро не стало касирів. А незабаром і зникли черги за жетонами. Тепер цю нехитру роботу виконують безтурботні автомати з видачі жетонів, замість колишніх затертих турнікетів масово з’являються сучасні, а пасажири одержали можливість користуватися новою соціальною картою.

— Ми намагаємося не відставати від світових тенденцій, — пояснює генеральний директор КП «Харківський метрополітен» Сергій Мусєєв. — Нововведення, які, щоправда, спочатку пасажири зустріли дещо насторожено, мають на меті зробити користування підземним транспортом максимально комфортним і зручним.

За словами Сергія Мусєєва, виключення людського чинника з функціонування системи не тільки заощадить час пасажирів, а й підвищить їхню культуру. До речі, уже нині половина користувачів метро мають безконтактні картки. Серед них чимало пільговиків, котрі оформили соціальну картку. В 2010 році метрополітен планує забезпечити картками 80—90 відсотків пасажирів. До решти 10 відсотків, найімовірніше, можна зарахувати гостей міста й тих жителів, які опускаються під землю вкрай рідко, і тому надають перевагу звичним жетонам.

Міський транспорт — під контроль GPS

Однак найширшим кроком до прогресу стало нещодавнє відкриття на базі харківського метрополітену єдиного диспетчерського центру з керування наземним і підземним пасажирським транспортом. Цей центр став першою «ластівкою», яка сповістила про початок створення в Харкові єдиної транспортної системи. Планується, що вже до середини нинішнього року все життя міського транспорту контролюватиме центральний диспетчерський пункт, що дасть змогу не тільки регулювати пасажиропотоки в будь-якій частині міста, а й оперативно реагувати на якість обслуговування пасажирів запровадженням додаткових транспортних одиниць, побудови реальних графіків подавання транспорту залежно від наявності пасажиропотоку в той чи інший час доби тощо.

Маршрути різних видів транспорту обіцяють перетворитися з «хаотичного руху» на упорядковану систему. Якщо нині одним і тим самим шляхом рухаються одночасно і метро, і тролейбуси, і автобуси декількох приватних перевізників, які складають маршрути свого руху з урахуванням найбільшої комерційної вигоди, то в недалекому майбутньому такого дубляжу, а, відповідно, і нерівної конкуренції, не буде. У центрі Харкова, найімовірніше, маршруток практично не залишиться. Однак це не зробить пасажирські поїздки містом проблематичними, а навпаки, внесе в них ясність. Адже єдина транспортна карта підкаже, які маршрути для пасажирів зручні, а які може бути ліквідовано чи змінено.

— Комунальні підприємства «Міськелектротранс» і «Харківський метрополітен» будуть більш завантажені, — пояснив керівник підземки Сергій Мусєєв. — Але приватний перевізник теж матиме можливість заробляти, причому культурно, не конкуруючи з іншими на одній лінії. Ми зможемо правильно, а найголовніше — ефективно побудувати роботу наземного транспорту, забезпечити його повну заповнюваність протягом дня. У метрополітені ми це вже зробили: протягом доби кілька разів змінюються інтервали руху поїздів з урахуванням щільності пасажиропотоку. Отже, збиткові сьогодні трамваї й тролейбуси зможуть поліпшити своє нелегке становище, а приватні маршрутки безперешкодно курсуватимуть там, де немає метро, трамвайних рейок і тролейбусних проводів.

Генеральний секретар Міжнародного союзу громадського транспорту Ганс Рат, ознайомившись із транспортною системою Харкова, зі схваленням зазначив, що міський електротранспорт і, зокрема, метро, займають у ній досить помітні позиції. Це наближає слобожанську столицю до розвинених європейських міст, де влада, усвідомивши економічну й екологічну доцільність трамвая й метро, останніми роками робить на них особливий розрахунок. А автобусні перевізники, на думку фахівця, мають зробити міську транспортну мережу більш гнучкою.

За планом, складеним харківською владою, надалі в рамках впровадження єдиної транспортної системи всі трамваї й тролейбуси, а згодом — і автобуси обладнають маячками GPS. Це дасть можливість відслідковувати, яка кількість машин виходить на маршрут, як вони працюють, чи встигають виконувати намічені графіки руху і коректувати транспортну схему.

Вузлові пересадки стануть зручні й безпечні

До літа керівництво Харківського метрополітену має намір реалізувати ще один задум: зробити комфортною й безпечною пересадку пасажирів з одного виду транспорту на інший. Виходячи з метро й направляючись до маршрутки, люди не тільки витрачають час і нерви на те, щоб сісти в неї, але ще ризикують здоров’ям, а то і життям.

— Ми прагнемо того, щоб пасажири пересувалися містом безперешкодно і водночас використовували якнайменше різних видів транспорту, — підсумовує генеральний директор КП «Харківський метрополітен» Сергій Мусєєв. — Тому ініціювали спорудження так званих пересадних вузлів, або, простіше кажучи, зупинок. Це — криті павільйони з легких металоконструкцій, обгороджені антивандальною сіткою. Павільйони об’єднають виходи з метро й з’єднають їх із зупинками наземного транспорту.

Дебютанткою в цьому буде станція метро «Холодна гора», від якої вулицею Полтавський шлях можна буде безперешкодно добратися до місця пересадки на автобус. Крім того, у такий же спосіб оновлять станцію «Метробудівців імені Ващенко» на перетині вулиць Державинська і Плехановська.

Задумано пересадочні вузли приблизно так: прозорі коридори вестимуть від виходів з метро до терміналів. Там за допомогою голосових оголошень диспетчера й світлових підказок на табло нескладно буде зорієнтуватися серед системно розташованих маршруток. Електронний квиток, який має стати єдиним способом обліку пасажирів усіх видів транспорту, дасть людині право пройти через турнікет до потрібного автобуса.

Перевізників, які захочуть забирати пасажирів від таких терміналів, буде відібрано на конкурсній основі. Керівництво метрополітену впевнене, що одержати дозвіл працювати на території таких зупинкових пунктів, навіть за умови щомісячної оплати за це право, прагнутимуть багато хто з перевізників — адже це не тільки дасть їм стабільну кількість пасажирів, а і контролюватиме водіїв: «хазяїн» точно знатиме, скільки людей проїхало за день у маршрутці. З урахуванням всього цього, до терміналів допустять тільки кращих з кращих.

Проте автоматика, якою буде оснащено пересадочні вузли, сама регулюватиме час висадки і посадки пасажирів, вартість проїзду (залежно від дальності поїздки), стежитиме за періодичністю руху транспорту. На зупинках також будуть установлені лавочки, туалети. Така система не лише створить зручності для пасажирів і перевізників, а й зменшить навантаження на вулично-дорожню мережу міста, особливо в години пік.

— Ми довго міркували над тим, як правильно організувати пересадочні пункти, — зізнається співрозмовник. — Адже світового досвіду в цьому питанні, по суті, немає. Але найголовніше: у нас є конкретна мета, є поле діяльності, а тому я певен, що всі завдання нам до снаги. Можна сказати, що Харків уже стоїть на півдорозі до побудови єдиної транспортної системи. Тепер з усією серйозністю потрібно пройти відрізок, що залишився. Дорогу може здолати тільки той, хто йде.

Микола КОСИЙ, Анна КРИСТОВА.

Харків.

Фото Михайла КУЧНЄВА.