Політичне життя в країні, після обрання Президента, перейшло в дещо спокійнішу фазу. Однак нині залишилося без відповіді ще одне важливе питання, що викликає неоднозначні думки і створює додаткову напругу. Про те, якою має бути система місцевих виборів, коли їх проводити, що необхідно зробити в країні, щоб отримати дієздатних, легітимних і, головне, корисних для громади депутатів і керівників органів місцевого самоврядування — розмова з головою Новоукраїнської районної ради Валерієм САВЕНКОМ.
— Валерію Анатолійовичу, коли ж все-таки варто проводити вибори до місцевих рад?
— Гадаю, краще їх провести у березні 2011 року. Бо обираючись у 2006 році, кандидати в депутати брали на себе певні зобов’язання, складали відповідні програми та плани їх реалізації з урахуванням саме п’ятирічного терміну повноважень місцевих рад.
— Доведеться чекати ще рік. А ситуація, що склалася в органах місцевого самоврядування, в депутатських корпусах не скрізь однозначна...
— Не чекати. За рік, який ми таким чином отримуємо до виборів, потрібно внести зміни до Основного Закону і остаточно врегулювати термін повноважень сільських, селищних і міських голів з терміном повноважень місцевих рад. Врегулювання строку повноважень забезпечить більш збалансовану і плідну роботу органів місцевого самоврядування, спрямовану на ефективний розвиток територіальних громад. Крім того, треба внести зміни і щодо терміну повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Варто також конкретно визначитися і стосовно проведення адміністративно-територіальної реформи. Кандидати на депутатські мандати чи посади міського, селищного, сільського голови повинні чітко знати: депутатом якої ради чи головою якої саме адміністративно-територіальної одиниці вони можуть бути обраними. При цьому дуже важливо врахувати нагальне питання формування місцевих бюджетів знизу до верху, для чого необхідно внести відповідні зміни до Бюджетного кодексу України.
Водночас треба остаточно визначити і законодавчо закріпити систему, за якою формуватимуться ради — мажоритарну чи пропорційну. Якщо пропорційну, то за якими списками обирати депутатів: відкритими, закритими чи з закріпленням депутатів за певними територіями? Якщо за мажоритарною, то виникає потреба визначитися із представництвом певних територій у радах.
— Прибічником якої системи є ви?
— Особисто моя думка — вибори до сільських, селищних рад повинні відбуватися виключно на мажоритарній основі, а до районних і обласних рад — за пропорційною системою з відкритими списками з закріпленням депутатів за відповідними територіями.
— Сьогодні, якщо навіть і сформувався дієвий депутатський корпус, місцева рада, її керівник не завжди знаходять спільну мову з органом державної влади на місцях, головою адміністрації...
— Ліквідація двовладдя на рівні району і області якраз і повинна стати одним із позитивних моментів у покращенні ефективності діяльності місцевих органів влади. Потрібно поставити районні та обласні ради в рівні умови з сільськими та міськими радами, які мають свої виконавчі органи і ефективно виконують делеговані державою повноваження.
І найголовніше — вибори мають проводитися за єдиними, чіткими, законодавчо закріпленими правилами. Щоб різні політичні сили не могли щоразу змінювати їх на свою користь.
Записав Петро МЕЛЬНИК.
Кіровоградська область.