Коли милуєшся цими картинами, важко повірити, що вони виготовлені зі старих шкіряних речей. Нове життя шкіряним гаманцям, сумочкам, рукавичкам, чоботам і навіть капцям дає відома чернігівська майстриня — Олександра Дідович. Виставка її дивовижних робіт, за якими можна вивчати історію України, відкрилася 7 квітня в літературно-меморіальному музеї Михайла Коцюбинського в Чернігові.
В експозиції «Весняного вернісажу» є також вази, скриньки зі шкіри, ляльки та композиції з квітів, створені золотими руками цієї жінки — інженера за освітою, педагога за покликанням. Художньою обробкою шкіри вона захопилася кілька років тому, після виходу на заслужений відпочинок (слово «пенсія» вона органічно не сприймає, називає себе жінкою, в якої досить вільного часу для творчості). Їй показали лише один прийом: якщо клаптик натуральної шкіри потримати над вогнем свічки, він стане випуклим, і тоді його можна використовувати, наприклад, як пелюстку квітки чи для аплікацій.
Після експерименту з клаптиком шкіри і свічкою народилась одна з перших робіт — гілочка ніжно-рожевої сакури. Вона була настільки вдала, що стала поштовхом для подальшої творчості. З’явилися випуклі натюрморти, пейзажі, абстрактні композиції. Відтоді найкращим подарунком для художниці стали старі шкіряні речі, особливо різнокольорові. Їх Олександрі Іванівни приносять навіть на презентації!
Олександрі Дідович подобається експериментувати, використовувати нові технічні прийоми. Майстрині стало цікаво створювати не окремі картини, а тематичні серії. Одна з них — гумористична й дуже симпатична — присвячена українському козацтву. Тут — «козак-характерник», писар, кобзар. Ще одна — про історію Батурина: тут панорама міста відповідає історичній дійсності, бо була відтворена за гравюрою XVІІІ століття.
Суворою вишуканістю вражають серії, присвячені чернігівським князям (Мстислав Хоробрий, Ігор Новгород-Сіверський — герой «Слова про Ігорів похід», Давид — засновник Борисоглібського собору) та гетьманам України. Ці картини створено із сотень шкіряних клаптиків, філігранно підігнаних один до одного, але гармонійно витриманих за стилістикою і за кольорами! Одна така серія — ніби міні-виставка, яку легко можна розмістити і на ярмарку майстрів, і в освітньому закладі.
На виставці в музеї Коцюбинського деякі роботи представлено вперше. Це триптих із зображеннями орла, лева та сови. Ці образи пов’язані з українською міфологією. «Триптих символізує наш народ, — пояснює Олександра Іванівна. — Висота духу — це орел, могутність — лев, мудрість — сова». Розповідає, що до цієї теми звернулася цілком закономірно, адже раніше було створено «князівську», «гетьманську» та «батуринську» серії. Настав час іти ще глибше — до традиційних народних вірувань та уявлень. На картинах знайшли місце Симаргл — міфічний захисник Чернігова та інші казкові персонажі.
Ще одна зовсім нова робота — триптих «Пісня. Воля. Хліб». Картини об’єднано однією думкою й присвячено Олексі Довбушу. На знак пошани до Михайла Коцюбинського було створено картини, присвячені його творчості, а ще чернігівському музеєві, який завжди гостинно надає митцям можливість поспілкуватися з шанувальниками.
Майстрині не раз пропонували продати картини. Серія «Батурин» сподобалася одному підприємцю, хотів придбати її для оформлення інтер’єру ресторану. А Олександрі Іванівні шкода розлучатися з роботами, вони для неї як діти. На кожну йде не менш як 100 годин праці, тож і ціна має бути відповідна. Віддавати за безцінь — не варто, інша річ — подарувати гарній людині!
Майстриня радо проводить майстер-класи для старшокласників, студентів, молодих вчителів, намагається нікому не відмовляти. І не втомлюється повторювати, що творити такі речі легко й захоплююче, особливо разом із дітьми. Головне — хоча б трохи вміти малювати, все решта — справа техніки.
Чернігів.
Фото автора.