Реклама — двигун торгівлі. Вулиці міст, вагони метро та автобусів разом з вітринами магазинів рясніють написами про різноманітні акції та розпродажі нечуваної щедрості. На жаль, досить часто це виявляється простим заманюванням. Що ж повинен знати споживач про такі акції та розпродажі?
Поняття «знижка», «зменшена ціна» або аналогічні продавець має право вживати, якщо ціна продукції: а) справді нижча за її звичайну ціну; б) така знижка застосовується до товару, який безпосередньо реалізує продавець; в) така знижка застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу.
Часто зустрічаються акції, коли під час купівлі одного товару інший надається в подарунок або за зменшеною ціною, або ж є можливість за однією ціною придбати два товари. Тоді вам як споживачу має бути надана інформація щодо змісту акції, її вартості, а в разі пропонування товарів за ціною одного — ціни кожного з них, умов акції, зокрема строку дії та будь-яких обмеження, включаючи обмеження стосовно кількості.
А вживання поняття «розпродаж» або будь-яких аналогічних дозволяється лише якщо здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів; якщо тривалість розпродажу обмежено в часі; якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, менші від їхньої звичайної ціни.
Важливо знати, що після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу або застосування знижок, та ціну цієї ж продукції, встановлену після його початку.
Реклама про знижку цін на продукцію або про розпродаж повинна містити відомості про місце, дату початку і закінчення знижки цін на продукцію, розпродаж, а також про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару.
Часто продавці вдаються до різноманітних конкурсів, розіграшів призів та лотерей. У зв’язку з цим потрібно знати, що реклама про проведення таких конкурсів, лотерей, розіграшів призів, заходів рекламного характеру тощо повинна містити інформацію про строки та місце проведення цих заходів та зазначати інформаційне джерело, з якого можна дізнатися про умови та місце проведення цих заходів. Інформація про будь-які зміни умов, місця та строки проведення таких заходів має подаватися в тому само порядку, в якому вона була розповсюджена.
Відповідно до законодавства продавці та виробники зобов’язані в разі проведення будь-яких акцій надавати споживачам повну та достовірну інформацію. Проте, на жаль, часто ми стаємо жертвою чергового заманювання. Тому не варто сліпо вірити кожній вивісці з відсотками знижки або з привабливою пропозицією виграти приз. До всього потрібно підходити обдумано.
Якщо ж ви все-таки постраждали від рекламної дезінформації, то слід пам’ятати деякі загальні законодавчі норми. По-перше, збитки, завдані недобросовісною рекламою, підлягають відшкодуванню винною особою в повному обсязі.
По-друге, під час розгляду вимог споживача про відшкодування збитків, завданих недостовірною або неповною інформацією про продукцію чи недобросовісною рекламою, використовується припущення, що у споживача немає спеціальних знань про властивості та характеристики продукції, яку він придбає. Тобто пояснення продавця на кшталт «самі повинні знати» не береться до уваги.
Якщо ж унаслідок надання недоступної, недостовірної, неповної або несвоєчасної інформації про продукцію та про виробника (виконавця, продавця) ви придбали продукт, що не має потрібних вам властивостей, ви маєте право повернути його та вимагати відшкодування збитків. Коли внаслідок ненадання зазначеної інформації ви не можете використовувати придбану продукцію за призначенням, то маєте право вимагати надання належної інформації у прийнятно короткий строк, але не більш як місяць. Якщо ж цього не буде виконано, то маєте право повернути товар та вимагати відшкодування збитків.
Отже, ставтеся до реклами з певною долею скепсису, адже хоч би які щедрі були знижки та розпродажі, продавець все одно не буде діяти собі у збиток. Умови та інформація про такі рекламні заходи повинні відповідати закону. В іншому разі ви маєте право на захист, передбачений законом.
Ігор САНДУГЕЙ, юрист.