Як і прогнозувалося, незважаючи на опір монополістів і спекулятивні інтереси, ціни на цукор поступово падають. Так, на початку квітня в опті він коштував у межах 7 тисяч гривень за тонну. Тенденцію зумовлено декількома чинниками.
Про сипучу валюту та світові ринки
Основною причиною здешевлення солодкого піску став брак коштів для проведення посівної, оскільки змусив аграріїв реалізовувати власні запаси цукру, які вони притримували, чекаючи ще збільшення ціни. Також істотний вплив мала і поведінка цін на цукор на світових торговельних майданчиках, які демонстрували стрімке падіння до 515 доларів за тонну з рекордних 755 доларів наприкінці січня.
Остудила ринки, за інформацією аналітичного департаменту Української аграрної конфедерації, поява близько 12 мільйонів тонн тростинного солодкого піску нового врожаю й перегляд провідними аналітиками прогнозів світового виробництва й рівня дефіциту цукру. Так, авторитетне німецьке агентство F. O. Lіcht бачить дефіцит на рівні 7,7 мільйона тонн. А деякі компанії — так ті взагалі пророкують надлишок білих кристалів. Приміром, консалтингова компанія Kіngsman SA прогнозує в 2010/11 маркетинговому році майже 4 мільйони тонн надвиробництва цукру в світі.
Про прогнози і сирцевий гачок
Нинішні запаси цукру на внутрішньому ринку становлять близько мільйона тонн. Його за щомісячного споживання в межах 150 тисяч тонн вистачить, принаймні, на півроку. До того ж, за даними Міністерства економіки, на початок березня було видано ліцензій на ввезення цукру-сирцю в рамках тарифної квоти Світової організації торгівлі на 233 тисячі тонн. Якщо весь цей обсяг надійде в Україну, буде перероблено і реалізовано на внутрішньому ринку, дефіцит солодкого піску не загрожує. А з огляду на плани Білорусі постачити в нашу країну до 100 тисяч тонн цукру, його виявиться цілком достатньо — і не буде об’єктивних причин для зростання цін.
Проте ситуація в Україні усе ще залишається неоднозначною. За заявами Міністерства агрополітики, для зменшення дефіциту цукру планується цього року збільшити посівні площі буряку з торішніх 320 тисяч гектарів до 450 тисяч і зібрати 16—17 мільйонів тонн коренеплодів замість 10 мільйонів у 2009-му. За рахунок чого й кого це відбудеться — невідомо, тому що державних сільгосппідприємств, які могли б реалізувати задумане, просто немає. Що стосується приватного капіталу, то хоч й істотне подорожчання і буряку, і самого цукру є діючим мотиватором зростання посівних площ, але в багатьох аграріїв на це немає коштів. Навіть флагмани цукрового виробництва, за прогнозами аналітичного департаменту Української аграрної конфедерації, планують збільшити площі під цукровим буряком не більш як на 10 відсотків. А то і взагалі вдатися до підвищення обсягів переробки імпортованого цукру-сирцю замість розширення посівів. Малоймовірно, що ситуацію змінить обіцяна аграрними чиновниками тисяча гривень державних дотацій на гектар посівів. Зокрема, начебто б, планується надавати допомогу в два етапи — 500 гривень давати перед сівбою й ще 500 — перед здаванням зібраного врожаю на переробку. З огляду на те, що в середньому на всі роботи з вирощування цукрового буряку на гектар сільгоспвиробникам необхідно затратити від 8,5 тисячі гривень, дотація може виявитися відчутною підмогою під час весняної сівби. Однак 750 гривень, обіцяні на кожний гектар посівів в 2009 році, так і не були виплачені...
Не надає оптимізму й ситуація із запозиченням коштів. Незважаючи на поступове оздоровлення банківської системи й наявність вільних коштів, кредитування усе ще має ситуативний характер і є неприйнятно дорогим. Щоправда, з 1,1 мільярда гривень коштів, начебто б передбачених у ще не прийнятому бюджеті-2010 на компенсацію процентних ставок по банківських кредитах для агросектору, 150 мільйонів МінАП збирається спрямувати для цукрової галузі...
Встановлена Кабміном квота виробництва цукру для внутрішнього ринку в розмірі 
1 мільйона 892 тисяч тонн більш схожа на декларації й не має нічого загального з реаліями цукрового ринку. Тому що на 2009 рік схожим нормативним актом обсяг внутрішньої квоти встановлювався на рівні 1 мільйона 984 тисяч тонн. Вироблено ж було всього 1 мільйон 275 тисяч тонн цукру, і із запланованих 71 заводу до роботи стали лише 56.
Про державну безконтрольність та імпортне спрощення
Актуальна нині й проблема з декларуванням оптово-відпускних цін. Відповідно до постанови Кабміну, у разі зміни ціни на певні продовольчі товари (у перелік входить і цукор-пісок) протягом місяця більш як на 1 відсоток суб’єкт господарювання, що здійснює реалізацію товару, повинен подати документи з обґрунтуванням цих змін і довідку про результати економічного аналізу фактичних витрат у Державну інспекцію з контролю за цінами. Іншими словами — описати калькуляцію витрат з реалізації товару. Припустімо, суб’єкт господарювання придбав цукор торік по 4 тисячі за тонну й має намір продати його вже цього року за ціною в 7 тисяч за тонну. Виходить, він повинен представити в інспекцію обґрунтування: яких саме витрат він зазнав на 3 тисячі гривень. Звичайно — жодних. Просто зросли ціни на ринку. Однак для чиновників це не аргумент, і в декларуванні даному підприємству, відповідно, відмовляють, що робить для нього неможливою реалізацію припасеного цукру. Насущність проблеми підтверджує й заступник міністра аграрної політики Іван Демчак, який виступає за скасування декларування оптово-відпускних цін на цукор.
Крім цього, урядом внесено позитивні, на думку аналітиків аграрної конфедерації, зміни в порядок видачі ліцензії на імпорт в Україну цукру-сирцю в рамках тарифної квоти СОТ. Раніше для одержання ліцензії необхідно було надати оригінал сертифіката про походження товару. За таких умов імпортер повинен був спочатку оплатити цукор, завантажити судно й тоді одержати сертифікат. Цей сертифікат разом з іншими документами необхідний був для одержання ліцензії. У разі відмови в ліцензуванні імпортер повинен був сплатити імпортне мито за вже куплений товар у розмірі 50 відсотків вартості. Нині цю не зовсім справедливу норму скасовано, і оригінал сертифіката для одержання ліцензії не потрібен. Це сприяло зменшенню ризиків для імпортерів і прозорості процесу одержання ліцензій. Уже видано ліцензії на 93,5% обсягу квоти на імпорт сирцю із Бразилії, Куби й Таїланду. Крім того, Кабмін вжив заходів для запобігання ситуацій, що виникали, наприклад, торік, коли ліцензії видавалися, а товар у заявленому обсязі не ввозився в країну. Нині термін дії ліцензії скорочено до 60 днів й імпортер в 15-денний строк має відзвітувати перед Мінекономіки про фактичне ввезення товару із вказівкою обсягів. Отож цукор-сирець, схоже, буде завезено у заявлених обсягах.
Про інше — про те, що пророкують
Можна констатувати: ситуація на «солодкому» внутрішньому ринку поліпшується. Активізація уряду в підтримці аграріїв і досить високі ціни на кінцеву продукцію простимулюють виробництво цукру в наступному сезоні. Згідно із прогнозами Української аграрної конфедерації, валовий збір цукрового буряку очікується в межах 11,5—12,5 мільйона тонн, з яких буде зварено близько 1,6 мільйона тонн цукру. Цього року переробку буряку планують здійснювати майже 60 заводів, хоча кількість підприємств, що беруть участь у переробці, має скоріше соціальний, ніж економічний характер. Адже вони будувалися якщо не за царя, то ще в часи Союзу. Разом із заводами тоді зводилися об’єкти соціальної інфраструктури, що забезпечують умови проживання заводських працівників та їхніх родин. І зараз цукрова справа, навіть з огляду на її низьку виробничу ефективність, є ледве не єдиним джерелом доходу місцевого населення. Хоча середня продуктивність вітчизняних цукрових заводів в 2—2,5 разу нижче, ніж в об’єднаній Європі. Так, середній німецький завод переробляє 11 тисяч тонн буряку на добу, тоді як український лише 5 тисяч.
Майбутнє цукрової галузі залежить не тільки від державних пільг, дотацій і товарних інтервенцій, а й від продуманої, зваженої економічної політики як держави загалом, так і кожного гравця національного цукрового ринку зокрема.
 
Фото агентства «Прес-КІТ».