У Страсну п’ятницю в країні закипів справжній міграційних рух. Люди масово виїздили на свої малі батьківщини. Завбачливі українці про квитки на потяги подбали заздалегідь. Допомогла і «Укрзалізниця», призначивши майже чотири десятки додаткових поїздів. Але на всіх білетів усе одно не вистачило. Відтак без заробітку не залишилися і власники міжміських маршрутних перевезень. А пасажири останніх після Великодня додому повернулися не тільки із пасками і крашанками, а й з купою екстремальних історій.
— Про квитки на потяг я згадала в останній момент, коли від них уже й сліду не лишилося, — розповідає наша читачка Олена. — На поміч прийшли маршрутні пасажирські перевезення. Охочих виїхати зі столиці було стільки, що вже за 25 хвилин до відправлення у салоні залишилося тільки два вільних місця. Між іншим, останнє зайняв молодий чоловік без багажу, але з собакою. Причому його чотирилапий друг був без намордника, без клітки і, скоріше за все, без жодних медичних довідок про стан здоров’я.
А от Ірина Шерстюк хоч і їхала не в маршрутці-зоопарку, але свою подорож менш цікавою назвати не може:
— Майстерність водіїв маршруток не знає меж. Ну хто б ще так зміг: на швидкості 120 км підвестися, однією рукою тримати кермо, а іншою із задньої кишені пасажирам здачу діставати. Просто віртуози. І це при тому, що в суботу зранку в Києві ще й дощило.
Більше, ніж поведінка, Ніну Дейнеку збентежила розмова водія.
— Я до Києва виїхала о 4 годині ранку. Сіла недалеко від водія. Тільки думала подрімати. Коли це наш керманич дістає свій мобільний, набирає номер і каже: говори зі мною, а то я засинаю. Він, бачте, тільки-но із Черкас повернувся. Не встиг відпочити, як його на роботу викликали. В мене сон, як рукою зняло. Ні на мить очей не зімкнула. А водій щогодини зупинявся, купував собі то каву, то енергетичний напій.
На запитання пасажирки, як водія взагалі могли на маршрут у такому стані випустити, чоловік посміхнувся. Мовляв, а хто ж його перевірить, у ньому ж електронного чіпа немає.
Міжміські маршрутки стають дедалі популярнішим транспортним засобом. Звичайно, можна заплющувати очі на їх технічний стан і на самопочуття водіїв та молити Бога, аби нічого не сталося. Втім, щоразу така поїздка — наче гра в рулетку. Де життя пасажира знаходиться в руках водія, який, можливо, уже кілька діб не спав. Або просто його автівка несправна. З пошкодженими, приміром, колесами чи гальмами.
— Наступного разу за місяць візьму квитки на потяг. Ще однієї такої поїздочки моя нервова система просто не витримає, — зізнається пані Ніна.
Страшна статистика
Ось лише декілька прикладів ДТП за участю маршруток, що сталися за останні півтора місяці. Троє людей загинули, ще десять травмовані в результаті ДТП у Житомирській області. Близько години ночі 15 березня на 74 км автошляху Житомир—Чернівці водій автобуса «Неоплан», що перевозив 21 пасажира за маршрутом Житомир—Хмельницький, на повороті дороги не вибрав безпечну швидкість руху, не впорався з керуванням і з’їхав у кювет. У Севастополі 10 березня в районі зупинки «Галини Петрової» перевернулася маршрутка, що прямувала 85-м маршрутом. Ще одне ДТП сталося в Чернігівській області, де в результаті зіткнення мікроавтобуса з вантажівкою загинули двоє людей. Тут водій маршрутки також не впорався з керуванням, виїхав на смугу зустрічного руху, де зіткнувся з вантажівкою, що рухалася назустріч.
А найбільш резонансним, мабуть, стало зіткнення вантажівки DAF, що везла близько 20 тонн вантажу в Полтаву, з мікроавтобусом «Мерседес-Бенц» у Харківській області. У результаті всі семеро пасажирів (три священики й четверо мирян) мікроавтобуса загинули на місці. П’ять чоловік при ударі вилетіли із салону — людей буквально розкидало по дорозі. Ще двох у кабіні водія затисло під уламками металу.
Михайло Берлін, президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху»:
За даними Першого національного соцдослідження безпеки дорожнього руху в Україні, що провели за ініціативою ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», саме людський чинник є основним фактором, що спричиняє ДТП. Також до найважливіших учасників дорожнього руху слід віднести водіїв громадського транспорту, які під час подорожей несуть відповідальність за здоров’я та життя численних пасажирів. Отже, насамперед жорстке дотримання правил дорожнього руху та вимог до рівня культури кермування автотранспортним засобом стосуються саме таких водіїв.
Закон України «Про автомобільний транспорт» регулює нормативні стосунки між учасниками дорожнього руху. Так, він вимагає утримання в належному стані проїжджої частини автомобільних доріг та належне облаштування маршрутів загального користування, а також наявність спеціальних документів, що дозволяють здійснювати перевезення пасажирів.
Водночас з тим, належне розуміння відповідальності, яка стоїть перед водієм громадського транспорту, — першочергова запорука високої безпеки дорожнього руху.