![](/images_upload/2010/04/020410/vyst_talan.jpg)
Режисер Олександр Аркадін-Школьник та керівник курсу Юрій Головін планували познайомити львів’ян із сучасною школою харківської кафедри, тому показували кардинально різні вистави. Окрім гоголівської комедії «Одруження», — психологічну драму «Талан» за М. Старицьким.
Театральні зв’язки східно-прикордонного Харкова і західно-прикордонного Львова — історично складні, але плідні. Без Львова і Відня у Харкові не було б галичанина Леся Курбаса, без «західняків» Крушельницького, Бучми і Гірняка не було б харківської акторської школи, якою пишається вся Україна. Але й без «східного досвіду» не розквітнув би театр Володимира Блавацького на Галичині. Навіть сьогодні у львівському театрі імені Курбаса працюють багато випускників-харків’ян.
Пам’ятаючи про цей нерозривний зв’язок двох культурних ментальностей, театральні школи Харкова та Львова прагнуть до обміну творчими здобутками, спільної участі у мистецьких проектах, обговорення методики підготовки театрального фахівця. У студентів обох міст є неабиякий взаємний інтерес, між «сходом» та «заходом» зав’язався професійний діалог.
Цьому сприяла якість гастрольних вистав харків’ян. «Одруження» в постановці Аркадіна-Школьника — не просто комедія положень і характерів, хоча і того, і іншого у виставі доволі. Яскравими барвами змальовано женихів: купідона-гренадера Яєчню — Михайла Терещенка, «наполеончика» Анучкіна — Владислава Баглаєнка, трагікомічно-чарівливого Жевакіна — Максима Стерліка і, зрештою, анемічного, мов кульбабка, Подкольосіна — Максима Паршикова. Цікаві сваха — Надія Гаджибалаєва і тітка — Людмила Кизименко. При всій традиційності вирішення, «Одруження» — вистава з несподівано сучасними акцентами. Агафія Тихонівна у виконанні Оксани Черкашиної — палка панянка, яку «домострой» стримує у кодексі цнотливої дівчини на пуантах. А Кочкарьов у виконанні Олександра Соколовського — пекельний красень-спокусник, на зло всім традиціям!
Найбільший успіх у Львові мала вистава «Талан». Вирішення її на перший погляд несподіване. Простір постановки симфонічний, де українська мелодійна мова переплітається з живим фортепіанним звучанням Шопена, а закулісні народні хори немовби візуалізують складну архітектоніку життя і драми головної героїні — Марії Лучицької. О. Черкашина грає її не звично-мелодраматично, а в дусі Ібсена чи Чехова. «Талан» у Аркадіна-Школьника — це нова європейська драма по-українському. Життя Актриси, що перегукувалося з музикою Шопена, уривається на півакорді, як гасне свічка на її фортепіано. Далі — тиша й пітьма.
Лучицька у виставі грає на авансцені Шопена. Чому? Це перегук з минулим — колись курбасівський учень Лесь Дубовик знаменито поставив «Талан», а в головній ролі була вдова репресованого Курбаса — Валентина Чистякова. Саме 110-річчю від народження улюбленої актриси Чистякової й присвятив нині Аркадін-Школьник свою постановку. Авжеж, Шопен тут — не випадковість: він лунав і в останній виставі самого Курбаса.
...Метр вітчизняної сцени Богдан Козак відзначив професіоналізм, самобутню школу, темперамент і особливо похвалив сценічну мову харківських дипломників. У перший день гастролей підписано угоду про співробітництва львівського університету і харківського університету мистецтв.
На знімку: Надія Гаджибалаєва та Олексій Шерпельов у виставі «Талан».
Фото Влади Святаш.