У Києві нині капітального ремонту потребує близько 85% доріг. Комунальники переконують: найближчим часом проблему буде вирішено. Для цього з бюджету міська влада планує виділити близько 100 млн. гривень. Однак водіям це не додає оптимізму. Щоправда, не всі автолюбителі знають, що мають право на відшкодування збитків. Як їздити в нинішніх умовах, а також, як боротися з дорожниками, якщо ДТП сталося через поганий стан шляхів, намагався з’ясувати і кореспондент «Голосу України».
Дороги — справжнє лихо для водіїв
Ями та вибоїни, якими вкриті вулиці столиці, — справжнє лихо для водіїв. «Голос України» від 24.02.2010 року («Сніг сходить разом з асфальтом») уже розповідав про незадовільний їхній стан. Питання утримання доріг міста Києва є компетенцією «Київавтодору». Однак комунальна корпорація нині не поспішає покращувати якість дорожнього покриття. Мовляв, роблять усе можливе, але погода не дозволяє та коштів бракує.
«Київавтодор»: «На даний час корпорація позбавлена технічної можливості з дотриманням технології виконати ліквідацію ямковості. Як профілактичний захід використовується «литий» асфальтобетон. Він достатньо ефективний для тимчасового припинення глибинного руйнування конструкції дорожнього одягу. За умови настання сприятливих умов (більше 5 градусів середньодобова температура) ліквідація ям буде виконана протягом одного місяця. З початку року роботи з ліквідації вибоїн на проїзній частині вулиць і доріг міста проведені в обсязі 12000 метрів. На 2010 рік передбачено виділення з міського бюджету для проведення робіт з поточного ремонту 100 млн. гривень. Окрім того, підприємствам корпорації, які є балансоутримувачами згаданих у матеріалі від 24.02.2010 року вулиць, надані відповідні доручення першочергово привести технічний стан покриття до вимог ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану».
Однак водії вже звикли до таких відповідей. Що таке «литий» асфальтобетон, вони добре знають.
— Те, як у нас латають дірки на асфальті, якісним ремонтом не назвеш, — розповідає столичний автолюбитель Яна. — Нещодавно їхала по вулиці Єреванській і бачила, як шляховики свіжу смолу під час дощу закладали в ями. Звичайно, що ніякого ефекту такий ремонт не дав. Бо через декілька годин знову утворилися вибоїни.
У «Київавтодорі» визнають, що такий спосіб ремонту неефективний, але якщо його не робити, то їздити автошляхами взагалі буде неможливо.
Столичні водії вже стомилися листуватися з комунальниками. Нині вони обрали інші методи самозахисту — завалили суди позовами.
— Тиждень тому на вулиці Зрошувальній я потрапив у яму, в результаті — тріщина на бампері. На СТО сказали: ремонт коштуватиме 2 тисячі гривень. Однак платити ці гроші з власної кишені бажання немає. Нехай відшкодовують збитки шляховики. Те, що в них немає коштів, мене не цікавить. Адже я регулярно сплачую транспортний податок. Ці гроші повинні йти на утримання належного стану автошляхів. Нині звернувся до юриста. Сподіваюся, що він мені допоможе.
Цікаво, що коли ми заради експерименту проїхалися столичними СТО, з’ясувалося, що практично всі вони зайняті. Кількість клієнтів з проблемами по ходовій частині збільшилася на третину. Зі слів працівників сервісних центрів, зросли й ціни на роботу. Наприклад, за заміну амортизатора торік просили 80—100 грн., а нині — 110—160. У шиномонтажній майстерні по вул. Ревуцького розповіли, що в них кількість клієнтів зросла удвічі. «Якщо восени за добу ми ремонтували приблизно 8—12 коліс, то тепер 15—20, і всі клієнти — з проколами і зігнутими дисками», — зауважив нам шиномонтажник Іван.
— Проти нас подавати до суду зовсім марно. Більшість справ у суді ми виграємо, оскільки нічого не порушуємо. У правилах дорожнього руху чітко сказано, що водій зобов’язаний обрати таку швидкість руху, яка дозволить йому їхати зовсім безпечно, — зазначили «Голосу України» у прес-службі «Київавтодору».
З початку року комунальна корпорація програла в суді п’ять таких позовів. Однак тільки за трьома вже виплачені компенсації. Йдеться про декілька тисяч гривень, необхідних на ремонт ушкоджених авто, які виділяють з міського бюджету.
Відповідальні за дороги
Адвокати, які спеціалізуються на справах про ДТП, кажуть, що виграти у комунальників суд і вибити у них гроші — абсолютно реально. Зробити це декілька років тому було складно. Оскільки до прийняття закону «Про автомобільні дороги України» (від 08.09.2005 року) відповідальні служби мали багато відмовок, що ускладнювало доведення їх вини в суді. Мовляв, це не наша дорога, і за неї не відповідатимемо. Однак цей закон чітко визначив належність доріг залежно від їх виду й категорій. Нині вони поділяються на дороги загального користування, за які відповідає Укравтодор, і дороги (вулиці) населених пунктів, за станом яких зобов’язані стежити органи місцевого самоврядування.
— За таких обставин кожному водієві варто знати, що законодавство (стаття 16 Закону України «Про дорожній рух») встановлює, що він має право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки дорожнього руху, — коментує «Голосу України» ситуацію столичний адвокат Олександр Іванович. — Оскільки автолюбителі кожні два роки під час проходження техогляду платять податок на їх утримання. У разі дорожніх аварій, що сталися через погану якість доріг, водієві, передусім, треба звернутися у ДАІ, щоб зафіксувати факт дорожньо-транспортної пригоди та визначити, хто винен. Адже за кожну ділянку дороги хтось відповідає, і причини, чому вони в поганому стані, можуть бути різні: десь не вистачає коштів на їх ремонт, а десь працівники дорожніх служб не впоралися з роботою. Звертатися до суду водіям просто необхідно. Однак, на жаль, реальність того, що він виграє справу, — 50 на 50. Бо потрібно багато часу на підготовку документів, вивчення законодавства стосовно обов’язків дорожньої служби, державної автоінспекції та організацій, які забезпечують якість доріг.
За словами адвоката, сума, яку може отримати водій як компенсацію, залежить тільки від суду, законом вона не зафіксована. На її розмір впливатиме ціна автомобіля та сума страховки. На сьогодні платоспроможність багатьох державних і комунальних підприємств, що забезпечують експлуатацію автодоріг, є вкрай низькою. А законодавчо встановлений мораторій забороняє стягнення майна держпідприємств за рахунок реалізації їхніх активів. Тому, навіть вигравши справу, автомобіліст може зіткнутися з неможливістю виконання рішення суду.
Однак, схоже, на допомогу автолюбителям прийшли народні депутати. Нещодавно вони внесли на розгляд парламенту законопроект з пропозиціями відмінити штрафи за порушення правил дорожнього руху, які сталися через погану якість доріг. На їхню думку, якщо примусити шляховиків сплачувати за побиті автомобілі, то вони почнуть краще виконувати свої обов’язки. Один із авторів законопроекту Анатолій Гриценко акцентував увагу на тому, що запропонований ним нормативний документ захистить права водіїв і пішоходів від бездіяльності організацій, відповідальних за стан шляхів, вулиць та дорожніх знаків, нагадавши, що «стаття 140 КУпАП передбачає адміністративну, а стаття 288 КК України — кримінальну відповідальність для них».
Поради юристів
А поки законопроект вивчають парламентарії, юристи радять водіям відстоювати свої права в судах. Отже, щоб відсудити гроші в шляховиків, слід пам’ятати кілька їх порад.
Очікуючи приїзду ДАІ, відразу необхідно шукати свідків, котрі посвідчать, що яму з об’єктивних причин водій побачити не міг — вона не огороджена, не підсвічена, відсутній знак «Увага» або «Погана дорога». Справа в тому, що окремі пункти Правил дорожнього руху сформульовані неоднозначно: так, згідно з п. 2.3 ПДР, водій повинен бути уважним на дорозі, а пункти 12.1 і 12.3 говорять про те, що при виборі швидкості необхідно враховувати дорожню обстановку, і у разі появи на смузі перешкоди, котру водій здатний об’єктивно виявити, зменшити швидкість або зупинитися. Тобто якщо водій не знайде доказів того, що перешкоду (яму) не міг побачити, згідно зі ст. 124 КУпАП, йому загрожує штраф від 340 грн. або позбавлення прав на строк від 6 до 12 місяців.
Крім того необхідно проглянути схему ДТП, складену інспекторами, відзначити на ній усі зауваження, котрі водій зміг виявити. Так, на ній мають бути вказані глибина і ширина ями, відстань до узбіччя, точне місце розташування автомобіля. Відразу після ДАІ необхідно викликати представників дорожньої служби. Співробітник дорожньої служби повинен виїхати на місце ДТП і поставити свій підпис на схемі. Не будуть зайвими у суді й фотофакти дорожньої пригоди. Якщо немає з собою фотоапарата, необхідно знімати телефонною фотокамерою. Бажано зробити якнайбільше знімків.