На продовження тематики прав споживачів хотів би розповісти дещо про таке поширене поняття, як гарантія. Виробник або продавець зазвичай гарантує якість своїх товарів, тобто можливість їх використання за призначенням протягом певного строку, який може бути визначений нормативними актами або договором. А покупець протягом цього строку в разі виявлення дефектів товару має право звернутися до продавця або виробника для їхнього безкоштовного усунення. Тут варто знати ще дещо.
Для реалізації свого права на гарантійне обслуговування споживач повинен мати документи, що підтверджують факт купівлі товару та гарантію на нього. Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію, на етикетці чи в будь-якому іншому документі, що додається до продукції. Зазвичай багато товарів супроводжуються гарантійними талонами. У такому талоні вказуються дата придбання, товар (код, артикул тощо), інформація про виробника (продавця) та інші відомості. Саме на підставі цього талона та чека (квитанції) і може бути здійснено гарантійне обслуговування, тому зберігайте їх, а також упаковку та супровідні документи до закінчення строку гарантії.
Зверніть увагу, що гарантія поширюється на всі комплектуючі придбаного товару, а гарантійний строк на них має бути не менший, ніж на основний виріб. Виключення з цього можуть встановлюватись у нормативних актах або в договорі.
Гарантійний строк за загальним правилом починається з моменту передання товару покупцеві. Але якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складення, то строк починається від дня такої установки (підключення) або складення, а якщо цей день встановити неможливо або якщо майно перебувало у споживача до укладення договору купівлі-продажу, — від дня укладення договору купівлі-продажу. На сезонні товари (одяг, взуття, хутряні вироби тощо) гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону. Для одягу весняно-літнього асортименту — з 1 квітня, осінньо-зимового асортименту — з 1 жовтня. Для взуття сезон зимового асортименту — з 15 листопада по 15 березня, весняно-осіннього асортименту — з 15 березня по 15 травня та з 15 вересня по 15 листопада, літнього асортименту — з 15 травня по 15 вересня. Тобто якщо взимку купити на розпродажу літнє взуття, то гарантійний строк на нього почнеться із середини травня наступного року.
Також запам’ятайте, що гарантійний строк продовжується на час, коли товар перебував у гарантійному ремонті. Зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків. У разі обміну товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну.
При виявленні дефекту в межах гарантійного строку варто негайно звернутися до продавця для його усунення. Стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред’явити продавцю відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років з часу придбання (отримання) товару. Відповідно до законодавства покупець має право звернутись із претензією у зв’язку з неналежною якістю товару як до виробника, так і до продавця.
Продавець (виробник) відповідає за недоліки товару, окрім випадків, якщо вони виникли внаслідок порушення покупцем правил користування чи зберігання товару, дій третіх осіб, випадку або непереборної сили. У гарантійному документі може бути визначено випадки, на які не розповсюджується гарантія (наприклад, механічне пошкодження, порушення правил користування). Необхідно пам’ятати, що такі правила користування або зберігання мають бути відомі покупцю. Зазвичай вони вказуються в супровідних документах. Фрази з деяких інструкцій можуть бути досить смішні і безглузді, проте не варто особливо потішатися — вони могли стати наслідком сплати не однієї тисячі доларів кмітливим споживачам. Хто не чув про американську бабусю, яка засунула кота в мікрохвильову піч, а потім виграла суд у виробника, який не повідомив їй про неможливість такого використання придбаного товару. І це не анекдот, а приклад розвиненої системи захисту прав споживачів, до якої нам, на жаль, ще дуже далеко.
Варто також знати, що гарантійні зобов’язання в будь-якому разі включають будь-які зобов’язання виробника або продавця, передбачені рекламою.
Нерідко продавці безпідставно відмовляються від проведення гарантійного ремонту або ж посилаються на негарантійний випадок. Якщо ви переконані у своїй правоті, то потрібно її доводити. Тут можна використовувати звернення до органів захисту прав споживачів та до суду. Якщо продавець стверджує, що дефект стався внаслідок, наприклад, механічного ушкодження, то може бути призначена незалежна експертиза (не фахівцями продавця). Витрати на її проведення нестиме той, хто виявився неправий. Варто використовувати всі можливі засоби, щоб поставити на місце недобросовісного підприємця та захистити свої права.
Окрім гарантійного строку, використовується ще таке поняття, як строк придатності. Він встановлюється для продукції, споживчі властивості якої можуть із часом погіршуватися і становити небезпеку для життя, здоров’я, майна споживачів і навколишнього природного середовища. 
Строк придатності зазначається на етикетках, упаковці або в інших документах, що додаються до продукції при продажу, і вважається гарантійним строком. Строк придатності, на відміну від гарантійного, обчислюється починаючи від дати виготовлення, яка також зазначається на етикетці або в інших документах і визначається або часом, протягом якого товар є придатним для використання, або датою, до настання якої товар є придатним для використання. Продаж товарів, на яких строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, а також товарів, строк придатності яких минув, забороняється. Споживач має право пред’явити претензії щодо якості товару протягом усього строку придатності. Якщо ж вам було продано продукцію після того, як сплив установлений строк, то її потрібно повернути і бажано додатково повідомити про цей факт орган із захисту прав споживачів.
Ігор САНДУГЕЙ, юрист.