Найімовірніша дата проведення чергових виборів до органів місцевого самоврядування — весна 2011 року. Таку думку під час спільної прес-конференції висловили народні депутати Юрій Ключковський («НУ—НС») та Леонід Грач (КПУ). Але, зрештою, все залежатиме від висновку Конституційного Суду та політичної волі нової парламентської більшості.
Камені спотикання
Проблема місцевих виборів досить давня. Перші камені суперечностей, за словами Ю. Ключковського, заклали конституційні зміни, які передбачали різний термін повноважень місцевих рад і міських голів. Згодом було порушено конституційний статус районних і обласних рад. Адже за Конституцією вони представляють спільні інтереси територіальних громад, а за виборчою системою — інтереси окремих партій. Додаткову проблему створило й рішення Конституційного Суду, відповідно до якого, незалежно від виду перегонів — чергових чи дострокових — ради мають відбувати повну свою каденцію. Це фактично означало, що місцеві вибори в окремих містах відбувалися б мало не щотижня. Ще одна проблема пов’язана з часом набрання чинності змін до Конституції. Тобто, чи поширюється норма щодо п’яти років каденції на місцеві ради, які обрані до набрання чинності цієї норми Основного Закону? Поза увагою законодавця також залишилося й узгодження строків повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим зі строком повноважень інших рад.
Щоб якось розв’язати цей клубок — призначили вибори на 30 травня 2010 року. Однак постанова не роз’яснювала: в яких містах мають відбутися вибори, чи йде на них та чи інша рада. «Тож коли зрозуміли, що інерція президентських виборів не принесе дивідендів на місцевих перегонах — з’явилася ідея скасувати постанову», — зазначив Ю. Ключковський. До того ж сюди додалася ще й проблема відсутності коштів.
Але потім знову постало запитання: що далі? Стосовно строків перегонів, то це, на думку народного депутата, можна розв’язати лише через внесення змін до Конституції. Відповідний законопроект є, але внесений однією фракцією. «Це викликає певні політичні проблеми, бо ніхто не хоче, щоб одна політична сила отримала політичні дивіденди. Було б найкраще, якби такий законопроект внесли представники всіх фракцій. Це продемонструвало б волю всієї Верховної Ради України».
Інша річ, що зміни до Основного Закону не можуть бути ухвалені в цілому одразу. Для цього потрібно дві сесії, але не позачергові. Тобто ця проблема могла б бути розв’язана у вересні цього року. Відповідно місцеві вибори було б доцільно призначити на весну 2011 року.
Щоправда, існує й інша думка — провести вибори восени. Втім, її Леонід Грач вважає не зовсім вдалою. Адже саме восени місцеві органи навантажені найбільше — латають каналізацію, водогони, готуються до зими. Тож волевиявлення доведеться фінансувати за останні кошти.
Різні ради — різні системи виборів
Наразі Юрій Ключковський вважає, що не може бути одна система перегонів для всіх місцевих рівнів. Вибори сільської ради не можуть бути такими, як до Київради. А от міські голови, вважає він (і така думка є досить поширеною), мають обиратися у два тури.
Вибори ж до Верховної Ради АРК, на його переконання, мають бути наближеними до виборчої системи Верховної Ради України, політичного органу з партійним структурованим представництвом.
Щоправда, на думку Леоніда Грача, проблема муніципалітетів набагато глибша. І її потрібно розглядати у контексті реформи місцевої влади. Він здивований: що в одному районі може робити обрана райрада і адміністрація. Крім того, за словами парламентарія, під запитанням залишається й посада міського голови, який нічого не вирішує без дозволу сесії.
Не варто, переконаний комуніст, говорити й про переваги однієї чи іншої системи виборів. Принаймні доти, поки не буде знижена корупція в державі.
Та найбільше депутата тривожить те, що Конституцію знову намагаються підігнати під ситуацію. «Ми не виконуємо її, а підганяємо. Тобто країна, у даному випадку влада, не хоче жити за законом. Якщо так, то це позначається на суспільстві, на громадянах», — сказав Л. Грач.
Одначе розвиток подій може бути й іншим. Якщо Конституційний Суд оскаржить постанову Верховної Ради про скасування виборів.
У такому разі Верховній Раді України доведеться діяти шляхом усунення порушення, переконані народні обранці. А це означає якнайшвидше призначення виборів на найближчий можливий час — не менше як 90 днів до дня волевиявлення.
Але знову ж таки нікуди не зникає проблема тлумачення Конституції: коли почався строк дії конституційних змін і на кого він поширюється. Цей клубок юридичних проблем розплутати дуже важко, впевнені парламентарії. Єдиний спосіб — розрубати їх: змінити текст Конституції.
Без адміністративної реформи не обійтися
— 18 років говорили, яка в нас правова країна, — каже Л. Грач, — що ми найдемократичніші. А насправді, якщо Україну порівняти з країнами Європи і подивитись, який там виборний порядок, які функції та повноваження органів муніципального управління, то побачимо — це небо й земля.
Але просте навішування повноважень не зробить самоврядні органи повноцінними, упевнений Ю. Ключковський. Навпаки, остаточно їх знищить. Бо ефективне самоврядування неможливе без забезпеченої територіальної юрисдикції (щоб було відомо: де воно діє, в яких межах), а також без повноцінного фінансового забезпечення, фінансової самостійності.
Перше потрібне тому, що в багатьох питаннях місцеве самоврядування, наприклад села, обмежено лише територією забудови. А на пасовища, ліси його повноваження не поширюються. Це означає, що воно неповноцінне.
Сьогодні існує безліч суперечностей у територіальній юрисдикції: «матрьошка» громад, розмежування повноважень між великим містом і містом, яке входить до його складу. Тобто потрібна адміністративно-територіальна реформа. А ця реформа є страшенно дорогою.
Крім того, місцеве самоврядування повинне мати власні джерела доходів до бюджету. На жаль, політика центру поки що зводиться до скорочення переліку місцевих податків і зборів, які, власне, є єдиним реальним джерелом наповнення місцевих кошиків. Та й віддавати владу на місця також ніхто не поспішає. Тож депутати не вірять, що зроблені найближчим часом кроки щодо реформування місцевого самоврядування будуть ефективними.