Які реформи потрібно здійcнити насамперед новому урядові та чи можуть політичні сили підтримати ліберальні реформи, про які, зокрема, заявив віце-прем’єр-міністр з економічних питань Сергій Тігіпко?
Андрій ШКІЛЬ, (фракція БЮТ):
— Я не вірю в ліберальні реформи в уряді відомого «ліберала» Азарова, людини «гнучкої» економічної позиції. Смішно в середовищі людожерів пропонувати вегетаріанські закони. Не буде жодних реформ. Що треба було б зробити? Оскільки ще є певний час після президентських виборів до наступних парламентських виборів, практично два з половиною роки, є час для реформ. І треба було б здійснити непопулярні реформи. Насамперед має бути реформа соціального сектору, в системі охорони здоров’я, яка не реформована вже двадцять років, і, звісно, ціла низка економічних реформ. Чув, що вони пропонують зробити п’ятилітні податкові канікули для малого бізнесу, але впевнений, що цього зроблено не буде і була лише обіцянка-цяцянка. Але тим не менше у будь-якому випадку законодавче регулювання податкової сфери є необхідним. Думаю, найперше, що вони зроблять, — це вибудовування жорсткої вертикалі влади з підпорядкуванням судів та слідчих органів нинішній владі. А потрібно зробити все навпаки: вивести слідство з-під тиску влади, прийняти закон про статус спеціального прокурора, зробити незалежною Генеральну прокуратуру від влади, зокрема, президентської. І також реформувати Міністерство внутрішніх справ. Але, думаю, нічого з перерахованого зроблено не буде. Перші заяви Сергія Тігіпка про необхідність залучення кредитів Міжнародного валютного фонду, підвищення цін на газ для населення також викликають подив. Не знаю, як це пояснюватимуть представники нинішньої влади, які так нещадно і запально критикували уряд Тимошенко, що кредити — зло.
Олег ЗАРУБІНСЬКИЙ (Блок Литвина):
— Думаю, що заява С. Тігіпка носила неофіційний характер. Коли йтиметься про реальні дії, то тоді можна буде про щось говорити. Має бути система заходів і дій нинішнього уряду. Сподіваюся, що така програма буде.
Що стосується підвищення тарифів, то механічно їх підвищувати не можна. Хоча б зважаючи на те, що досі не відома їхня структура. Чому ціна на газ для фізичних і юридичних осіб саме така. Нехай хтось покаже, з чого вона складається. Переконаний: є дуже серйозні «відкати» в приватні руки дуже високих посадових осіб з реалізації того газу, який Україна купує в Росії. Нехай Служба безпеки, Генеральна прокуратура дуже серйозно подивляться на структуру ціни цього газу.
Крім того, говорити про ціну без якості неможливо. За що має платити громадянин, якщо 60% води іде в землю? Це ж відповідні служби не виконують свої функції.
Якщо говорити про підтримку якихось реформ, то їх спочатку мають запропонувати. Має бути програма, що відбуватиметься в тій чи іншій галузі. Але підтримуватимемо, однозначно, лише ті реформи, які будуть на користь людей.
Владислав КАСЬКІВ («НУ—НС»):
— Будь-які задекларовані ініціативи треба розглядати по суті, адже дуже часто під гарною назвою та начебто прогресивною ідеєю приховуються негарні та непрогресивні речі. Яскравим прикладом цього є закон про тендерні закупівлі, коли корупційні механізми намагалися загорнути в привабливу обгортку.
Якщо говорити про налаштування на реформи загалом, то гадаю, що Сергій Тігіпко справді хоче розпочати ліберальні реформи, що водночас передбачає ухвалення непопулярних рішень. Проте, на мою думку, завдання, які ставить перед собою С. Тігіпко, не відповідають завданням нинішнього уряду. Поясню, чому. Бо без макроекономічної стабілізації, що передбачає збалансування бюджету та чітку фіскальну дисципліну, ліберальні реформи розпочати взагалі неможливо. Як я розумію, саме завдання стабілізації й відводиться уряду М. Азарова та його методам управління. Вони можуть бути жорсткі, вони можуть бути на межі законності, але це пояснюється тим, що йому потрібно врятувати країну від дефолту. А це означає, що завдання, які стоять перед урядом М. Азарова, взагалі не сумісні з реформаторськими ідеями. Іншими словами, реалізацію ідей С. Тігіпка можна буде розпочати лише після реалізації ідей М. Азарова, котрі передбачають хоча б мінімальне зростання економіки. У моєму розумінні реформи повинні передбачати зміну системи управління, зокрема, відмову від галузевого управління економікою, бюджетну реформу, за якої бюджети мають формуватися знизу до верху, інші аналогічні кроки.
Михайло ЧЕЧЕТОВ (ПР)
— Утілюючи ці ліберальні реформи, уряд робитиме все, аби захистити найбільш соціально-вразливі верстви населення. Удар не концентруватиметься на цих людей. Принцип соціальної захищеності ставитиметься наріжним каменем.
Під час поїздки в Москву Віктор Янукович зробив перший крок у напрямку коректування газових угод з Росією, підписаних Тимошенко. Її найбільш провальний договір загнав нас у цінову спіраль, що поклала на лопатки третину промисловості. Нинішні ж домовленості вселяють надію на зниження ціни на газ. Це дасть можливість скорегувати ціни на блакитне паливо так, щоби вони не вдарили по населенню.
Балачки про розлади в рамках коаліції — спроба з іскри роздути полум’я. Однак вони марні. Ця більшість проіснує до 2012 року, як і уряд Миколи Азарова. А Віктор Янукович буде на посаді Президента дві каденції. У нього і програма розрахована на десять років. Після нього вже може главою держави стати і Арсеній Яценюк, якого Європа бачить як молодого і перспективного керівника. На той час він досягне якраз віку Барака Обами.