Залізничні мости у разі великого весняного водопілля врятує конструкційний і профілактичний захист. «У багатьох європейських країнах опори мостів обгортають сьогодні габіонами — сіткою з булижниковим наповненням, це недорогий, але досить ефективний винахід, сподіваємося, допоможе і нам, особливо в західних областях, де найчастіше розливаються гірські річки», — розповів про новинку нинішнього протипаводкового сезону начальник управління інженерних споруд «Укрзалізниці» Георгій Линник.
За його словами, лише на габіонні конструкції, які також можна застосувати для зміцнення берегів річок, залізничне відомство виділяє цього року зі зведеного бюджету доріг шість млн. грн., а загалом на капітальні ремонти інженерних споруд заплановано витратити близько 250 млн. грн.
За прогнозами МНС, аномально сніжна для України нинішня зима навряд чи завершиться сильним водопіллям — танення йде повільно. Однак покладатися на милості природи в «Укрзалізниці» не збираються. До можливих весняних сюрпризів почали готуватися ще з минулого літа, витративши на зміцнення споруд і земляного полотна залізниць близько 100 млн. грн.
«Від великої води нас поки що рятують нічні морози, але для Карпат найстрашніше не сонце, а зливи», — зазначають на Львівській магістралі. Саме тут не навесні, а в липні 2008 року після злив так розлилися річки Прут, Дністер і Черемош, що на зміцнення залізничного полотна пішло 84 тис. кубометрів каменю і щебеню.
Відновлення лише одного моста на ділянці Завалля—Вижниця коштувало дорозі 20 млн. грн. Усього під залізничним полотном більш як вісім тисяч великих і малих мостів по всій Україні. І нині, щоб жоден не потрапив під некерований потік води, навколо мостових опор спеціальні бригади разом з підривниками МНС розкривають кригу. Щодня проводять водозаміри.
У перевірках і поточних ремонтах земляного полотна, яке, хоч як розчищай, все одно насичується талою водою, постійно зайняті більш як чотири тисячі залізничників.
«Ще в 70-ті роки минулого століття на будівництві Байкало-Амурської магістралі застосовували досить ефективні залізобетонні конструкції, так звані гнечкі тюфяки — плити, зв’язані в єдиний настил, ними встеляли русла річечок і зміцнювали залізничні насипи. До цього досвіду ми нині повернулися, налагодивши випуск таких плит на одному з підвідомчих заводів», — назвав ще один запобіжний хід Георгій Линник.
Дослідну партію таких плит в дві тис. кубометрів передадуть насамперед на Львівську магістраль. Тут же на випадок боротьби зі стихією чергують 11 водорозмивних поїздів, на їхніх платформах і у вагонах — камінь, щебінь, мішки з піском, протиаварійний реманент.
Досвід минулих років свідчить, що споряджати такі поїзди повсюдно немає жодного сенсу, набагато ефективніше мати запаси необхідних матеріалів і у разі потреби відправляти їх самоскидами і залізничними платформами прямо за потрібною адресою.
Аварійний запас каменю в кар’єрах становить на сьогодні більш як 50 тис. кубометрів. Сигнал на застосування в будь-який момент готовий дати штаб відомства, куди стікаються дані таких же цілодобових постів усіх шести доріг «Укрзалізниці».
Фото автора.