Захищати права споживачів у Кам’янці почали ще за часів «похмурого середньовіччя». «В архівах можна знайти статути Великого князя Литовського кінця ХVІ століття, якими він забороняв виробництво та продаж пива в корчмах без спеціального дозволу», — розповідає Сергій Цвяк, начальник відділу торгівлі та захисту прав споживачів управління економіки Кам’янець-Подільської міської ради.

Свого часу наше місто теж належало литовським князям. «У цей час воно було відомим торговим центром, — додає чиновник. — У середньовічному Кам’янці продавці, які привозили товари до Караван-Сараю (нині ця місцина має назву Карвасари), насамперед несли власні ваги на перевірку до міської Ратуші. Так само перевіряли і якість доставлених ними товарів».

Сучасним захисникам прав споживачів було б не соромно зустрітися зі своїми «колегами» із середньовіччя.

— Люди приходять до нашого відділу і отримують допомогу. У результаті позитивного розгляду звернень торік громадянам відшкодовано понад сто тисяч гривень за придбання неякісного товару або здійснено обмін на якісний, — підбиває підсумки Сергій Цвяк. — Ми часто виходимо на перевірки разом з іншими контролюючими органами. На жаль, торговці поки що не навчилися працювати без порушень, продавці часто-густо працюють без санітарних книжок, несвоєчасно проходять медичний огляд, реалізують продукти із вичерпаним терміном придатності чи без дотримання відповідних санітарних умов зберігання, не мають документів про походження, якість та безпеку товару тощо. Розкладаючи товар на полицях, часто ігнорують вимоги про правила товарного сусідства. На жаль, навіть «Куточок споживача» є аж ніяк не у кожному магазині!

Нечемних продавців доводиться «виховувати» штрафами, навіть призупиняти діяльність окремих об’єктів, а працівників відсторонювати від роботи. Для жодної зі сторін ці ситуації не дуже приємні. Набагато приємніше спілкуватися з виробниками і торговцями, які з любов’ю до рідного міста вже кілька років поспіль 15 березня влаштовують виставки, ярмарки-розпродажі своєї продукції за цінами виробника. «Відомі фірми ТзОВ «Український кристал», ПП «Полуботкін», підприємство «ЗС ЛТД», ЗАТ «Хлібокомбінат», ТзОВ «Птахокомбінат», ВАТ «Адамс», ЗАТ «Агрофірма «Авіс», ТзОВ «С. С. С. Р.» перетворюють ці ярмарки на справжнє свято, — зазначає Сергій Цвяк. — А наш відділ під час цих заходів надає правові консультації громадянам, поширює «Пам’ятки споживача». Хочемо, щоб покупці були обізнані, а продавці та надавачі послуг дбали про честь своєї марки, а не про сумнівний прибуток».

Якщо середньовіччя демонструє гарні зразки таких відносин, то заклик повернутися назад можна сприймати без іронії.