Останнім часом досить розповсюдженим явищем стали покупки товарів за каталогом через пошту. Коли бачиш товар тільки на картинці, неможливо одразу виявити всі його недоліки. Але яскраві фотокартки та помірні ціни роблять свою справу, і ми — купуємо.
Так само спокусившись, Віра Д. за каталогом замовила зимову куртку. Вона надійшла їй майже через 2 місяці. Потім з`ясувалося, що на курточці розходиться замок і немає однієї кнопки. Спробувавши повернути куртку назад, отримала відмову у зв’язку із закінченням гарантійного терміну.
Справді, відмова продавця прийняти товар неналежної якості у цьому разі видається дуже переконливою і збиває багатьох покупців з пантелику, тож вони можуть залишитися з неякісним товаром.
Особливості обчислення гарантійних строків на товар, придбаний через пошту, передбачено Законом «Про захист прав споживачів» та спільним наказом Міністерства економіки України та Міністерства транспорту і зв’язку України №206/699 від 11.06.2008 року «Про затвердження Правил продажу товарів поштою». Отже, в цьому разі гарантійний строк обчислюється починаючи від дня передачі товару споживачеві, тобто від дня вручення поштового відправлення одержувачу, а якщо потрібна спеціальна установка чи підключення, то від дня їх здійснення. Тож строк для повернення куртки почав відраховуватися з дня її отримання, а не замовлення чи відправлення. Підтвердженням може бути дата поштового штемпеля. Будь-які витрати, пов’язані з поверненням неякісного товару, покладаються на суб’єкта господарювання (реалізатора за каталогом). А гроші має бути повернуто не пізніш як за 30 днів.
Щоб скористатися правом розірвати договір, тобто відмовитись від товару, споживач повинен зберігати одержаний товар в незмінному стані. Це право зберігається і при пошкодженні, псуванні чи знищенні товару, що сталося не з вини споживача. Відкриття упаковки, огляд чи перевірка товару також не позбавляє покупця права його повернути.
Якщо виявлено неякісність товару, споживач має право вимагати: пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків або відшкодування витрат на їх усунення. А якщо недоліки досить істотні — повернення товару або його заміну на аналогічний. Для цього подається письмова заява через працівника пошти, який за своїм підписом робить відмітку і проставляє відбиток календарного штемпеля на зворотному боці розрахункового документа про прийняття оплати. Потім поштове відправлення разом із заявою та актом, складеним представником поштового зв’язку надсилається реалізатору за каталогом для задоволення вимог.
У разі згоди на заміну товар має бути доставлений протягом 30 днів від дня отримання згоди замовника. У разі відмови споживача фірма-продавець повинна повернути йому вартість оплаченого товару та витрат, пов’язаних із пересиланням поштових відправлень.
За загальними правилами, покупцеві надається 14 днів (не враховуючи дня отримання) на заміну навіть якісного непродовольчого товару на аналогічний у тому разі, якщо він не підійшов йому за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або не може бути використаний за призначенням. Обмін проводиться за умови, що товар не споживався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби і ярлики.
Заміна неякісного товару на якісний, за умови його наявності, проводиться негайно. Якщо ж потрібно перевірити його якість — протягом 14 днів. А в разі його відсутності — максимум двох місяців.
Особливістю при обміні є перерахунок ціни, яка за цей час може змінитися. Наприклад, під час заміни неякісного товару на аналогічний, але якісний перерахунок ціни взагалі не проводиться. Натомість під час заміни неякісного на якісний товар але іншої марки перерахунок ціни проводиться за тими цінами, які діють на час обміну (можливо, доведеться доплатити).
Зауважте, що відповідно до Переліку сезонних товарів, гарантійні терміни за якими обчислюються з початку відповідного сезону (постанова Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. №172) гарантійний термін на одяг та хутра осінньо-зимового асортименту обчислюється починаючи з першого жовтня.
Окрім цього, продавець порушив встановлені законодавством строки для виконання замовлення: хоча і встановлюються вони ним самостійно (про що повідомляється у каталозі), однак максимальний термін становить 30 робочих днів з дня одержання заяви-замовлення. У разі неможливості виконати замовлення в зазначений строк, споживача повинні про це письмово попередити. Тож покупцю надається право вибору: погодитися чекати повторного виконання заяви-замовлення чи відмовитися від покупки.
У будь-якому разі, якщо порушено права споживача, він може звернутися до суду або інших уповноважених органів, таких як обласні управління із захисту прав споживачів.
Ірина НАЗАРЧУК,юрист.