Упродовж 2009 року до Верховної Ради України надійшло понад 101,5 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян з усіх регіонів України, що на 18,9 тис. (23%) більше, ніж у 2008 році. Про це повідомили у Відділі з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.
До керівництва парламенту звернулися за звітний період понад 2750 громадян, з них 2192 — до Голови Верховної Ради України Володимира Литвина.
Парламентськими комітетами та Спеціальною контрольною комісією Верховної Ради України з питань приватизації розглянуто 22,8 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян, що майже на 5 тисяч звернень більше, ніж минулого року. Депутатськими фракціями у Верховній Раді України опрацьовано понад 9 тис. пропозицій, заяв і скарг громадян.
Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто майже 70 тис. пропозицій, заяв і скарг.
На особистому прийомі у парламенті побували минулого року 7,4 тис. відвідувачів, що на 2,7 тис. осіб (58%) більше, ніж у 2008 році.
У приймальні Верховної Ради України за звітний період працівниками Відділу з питань звернень громадян прийнято 4759 відвідувачів. Порівняно з 2008 роком більш ніж удвоє зросла кількість звернень на особистому прийомі від мешканців м. Києва — з 1478 до 3633.
Протягом 2009 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України було порушено 103,6 тис. питань. Як і в 2008 році, у тематичній структурі звернень до парламенту переважали питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян (35,6%), соціального захисту (15,1%), фінансової, податкової та митної політики (10,6%), житлової політики (5,0%), діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України (4,6%), комунального господарства (4,1%), праці і заробітної плати (3,4%), аграрної політики і земельних відносин (3,1%).
П’ятий рік поспіль найбільше надходить листів, у яких порушуються питання забезпечення законності та охорони правопорядку, конституційних прав і свобод громадян. Минулого року їх надійшло майже 37 тисяч (у 2008 році — 31 тисяча). Серед зазначених питань основне місце займають скарги дописувачів на стан українського правосуддя, незадовільну роботу органів прокуратури, міліції та ДАІ. У скаргах громадяни висловлюють невдоволення рівнем фаховості окремих суддів, звинувачують їх у хабарництві та корупції, вказують на низькі моральні якості, тяганину в суді, зловживання владою і службовим становищем працівників прокуратури усіх рівнів під час здійснення нагляду за додержанням і правильним застосуванням законів органами дізнання. Крім цього, вказується на порушення вимог кримінально-процесуального законодавства у процесі дізнання і досудового слідства, тяганину зі слідством, незаконні методи ведення слідчих дій тощо.
Упродовж минулого року збільшилася кількість звернень з питань соціального спрямування — з 13066 у 2008 році до 15696 у 2009 році. Аналіз листів свідчить про те, що сьогодні питання підвищення розміру пенсійного забезпечення є найактуальнішим для більшості громадян похилого віку. Крім того, пенсіонери наголошують на існуванні нерозв’язаних проблем з виплатою надбавки до пенсії або щомісячної соціальної допомоги дітям війни, на зрівнялівці та диспропорції у пенсійному забезпеченні наукових працівників тощо.
Минулого року збереглася тенденція до збільшення кількості звернень з питань фінансової, податкової та митної політики (з 9127 у 2008 році до 11005 у 2009 році). Переважно це сталося за рахунок збільшення числа пропозицій і заяв віруючих громадян стосовно проекту нового Податкового кодексу України та законопроекту «Про національний демографічний регістр», якими не передбачені права віруючих відмовлятися від ідентифікаційних номерів та не бути включеними до електронної бази даних.
Протягом 2009 року на адресу Верховної Ради України надійшло 5207 заяв і скарг з питань житлової політики, що на 676 звернень більше, ніж минулого року. Майже кожне друге таке звернення містить прохання про надання житла особам, які мають право на його одержання, кожне четверте — про порушення житлового законодавства, норм забудови та реконструкції житла.
За звітний період до парламенту надійшло 4299 звернень з питань комунального господарства (вдвоє більше, ніж у 2008 році). Найчастіше дописувачами порушувалися питання щодо формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд, прибудинкових територій, експлуатації, утримання, ремонту житлового фонду та комунальних мереж, газифікації, забезпечення паливом.
Упродовж 2009 року до парламенту надійшло 3566 звернень з питань праці, що на 743 більше, ніж минулого року. Більшість з них — скарги на низький розмір оплати праці, невиплату заборгованості із заробітної плати, порушення норм чинного законодавства під час звільнення з роботи та недотримання роботодавцем законодавства про працю.
За минулий рік у 1,5 разу (з 2367 звернень у 2008 році до 3231 у 2009 році) збільшилася кількість листів з питань аграрної політики і земельних відносин. Більшість листів стосується порушення окремими посадовими особами місцевої влади та органів місцевого самоврядування права громадян володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Значна кількість пропозицій, заяв і скарг громадян, що надійшли протягом минулого року до парламенту, стосувалися питань охорони здоров’я — 3,1 тис., діяльності об’єднань громадян, релігії та міжконфесійних відносин — 2,2 тис., економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва — 1,9 тис., діяльності органів місцевого самоврядування — 1,9 тис., освіти, науки, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності — 1,6 тис., державного будівництва та адміністративно-територіального устрою — 1,5 тис. звернень тощо.
Аналіз отриманих заяв і скарг свідчить про те, що вони, здебільшого, надійшли від пенсіонерів — 29,6 тис., підприємців — 2,5 тис., осіб, які позбавлені волі — 1,5 тис., безробітних — 1041, служителів релігійних організацій — 903 тощо. По захист і допомогу до вищого органу законодавчої влади зверталися переважно соціально незахищені категорії громадян: інваліди, ветерани війни та праці, багатодітні сім’ї, одинокі матері.
Усі звернення громадян до Верховної Ради України розглядалися згідно з чинним законодавством, а ті, які не стосувалися її повноважень, надсилалися для вирішення порушених у них питань до органів влади та органів місцевого самоврядування, прокуратури, суду. Звернення, що містили пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства, вивчалися в комітетах Верховної Ради України. Аналітичні матеріали і узагальнення доповідалися керівництву Верховної Ради України, передавалися у парламентські комітети, депутатські фракції та народним депутатам України для використання в законотворчій роботі.
За результатами аналізу, наданими секретаріатами депутатських фракцій у Верховній Раді України, упродовж 2009 року до народних депутатів України шостого скликання, їхніх помічників-консультантів звернулися 454,7 тис. виборців, що на 118,3 тис. більше, ніж у 2008 році. Всього розглянуто 187,2 тис. письмових звернень, проведено 34,8 тис. особистих прийомів та 97,4 тис. зустрічей з виборцями.
Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України.