В очікуванні можливої чергової хвилі грипу читачі засипають нас запитаннями: невже культурне життя у вогнищах епідемії замре ще на кілька тижнів? «Ми з чоловіком купили квитки в театр, але якщо знову відмінять спектаклі, ризикуємо втратити свої гроші. Чи мені все-таки компенсують витрачені кошти?» — цікавиться киянка Ірина.

 

По роз’яснення ми звернулися до відділу театрів столичного Головного управління культури, але там кореспондента «Голосу України» спантеличили. «Ми не вирішуємо ці питання, — відповів переляканий жіночий голос. — Й не уповноважені давати які-небудь коментарі».

Зате в театральних касах заспокоїли: кажуть, що і перша хвиля епідемії для театралів пройшла майже без втрат. Квитки організовано обмінювали на більш благополучний час. До слова, одна моя знайома без проблем потрапила на свій улюблений «Сорочинський ярмарок» в академічний театр оперети. Правда, на три тижні пізніше.

— В касі мені порадили стежити за афішею, — згадує вона. — Як тільки після епідемії в ній з’явився спектакль, відмінений через грип, проблему вирішили: замість невикористаного квитка мені дали новий. Причому місця запропонували навіть кращі за попередні. І без усякої доплати.

А от в епідемічно благополучний час театрально-концертні квитки поверненню чи обміну не підлягають, — пояснили в київських театральних касах. На практиці, звичайно, можна впросити тітоньку у віконці піти на незначне порушення інструкції... Але якщо касир відмовить, нічого не поробиш.

Інша справа — якщо концерт або спектакль відмінено з вини організаторів: чи артист занедужав, чи гастролі не відбулися, чи з якоїсь причини один спектакль замінили іншим. Тоді квитки зобов’язані прийняти назад і повернути сплачені за них гроші.

— Як правило, організатори так і роблять, — розповідає касир. — Правда, ситуації бувають різні. Приміром, одна моя клієнтка досі не може повернути 700 гривень, сплачені за квитки на концерт світових зірок балету. Шоу з гучною назвою мало відбутися ще в грудні. Один раз його вже переносили, але зірки так і не приїхали. Організатори взялися повертати глядачам гроші, та тільки кошти швидко закінчилися й на всіх не вистачило. Тепер у ситуації розбираються правоохоронні органи.

— Існує інструкція про порядок ведення квиткового господарства на театрально-видовищних підприємствах, але в ній нічого не сказано про строки повернення грошей за квитки, — роз’ясняє адвокат юридичної фірми «Ільяшев і партнери» Арсеній Герасимів. — Залишається керуватися статтею 17 Закону про захист прав споживачів, що передбачає право споживача одержати відшкодування, якщо оплачену ним послугу не було надано. Більше того, стаття 15 цього ж закону вимагає, щоб споживачеві було заздалегідь надано інформацію про те, під фонограму співатимуть артисти чи живцем. Якщо замість обіцяного живого виконання вам запропонують «фанеру», буде ще один привід вимагати відшкодування витрачених на квитки грошей. До речі, відомий випадок, коли глядачка через суд стягла з організаторів концерту кошти тільки тому, що з запропонованого їй місця було погано видно сцену.