Ранкове засідання 19 лютого
Відповідні законопроекти парламентарії направили на повторне перше читання.
Після оголошення депутатських запитів Верховна Рада достроково припинила повноваження народного обранця Віктора Януковича (242 «за»). Як повідомив Голова Верховної Ради Володимир Литвин, лідер регіоналів звернувся із заявою про складання депутатських повноважень у зв’язку з його обранням Президентом, і відповідні документи було внесено до сесійної зали.
Після цього сесія розглянула зміни до деяких законів України (щодо надання статусу державного службовця медичним, педагогічним і науково-педагогічним працівникам).
Представляючи документ, один з його авторів Олег Зарубінський наголосив, що нині бюджетні можливості не дозволяють значно підвищити розмір заробітної плати працівникам освітньої сфери та сфери охорони здоров’я. Але, зважаючи на загрозливу ситуацію в цих галузях, небажання молодих спеціалістів працювати за спеціальністю, держава має знайти можливість їх заохотити.
«Медики і педагоги в дореволюційній Росії краще були захищені, ніж нині», — пояснив народний депутат свою ініціативу. Крім того, за його словами, у скандинавських країнах статус держслужбовця є нормою. В країнах Євросоюзу цей статус мають від 14 до 30 відсотків працездатного населення, а в Україні — лише 4,5.
За розрахунками, наданими Міністерством праці та соціальної політики і Пенсійним фондом України, додаткові витрати на реалізацію законопроекту становитимуть близько 3 млрд. грн. на рік.
Однак цей законопроект розкритикував Юрій Прокопчук (БЮТ). Він переконаний: документ обмежуватиме права медиків і педагогів і «переверне всю державну службу». Народний депутат представив власні зміни до законодавчих актів (стосовно розширення соціальних гарантій працівників закладів охорони здоров’я, навчальних закладів та установ освіти державної форми власності). Основне завдання документа — підвищити рівень матеріального забезпечення та розширення соціальних гарантій медичних, фармацевтичних, педагогічних і науково-педагогічних працівників, оплата праці яких здійснюється з державного бюджету України. Ціна питання — 100-150 млн. грн. на рік, що становить менш ніж 0,1% від загального обсягу бюджетних видатків у другому півріччі 2010 року.
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, висновки якого оприлюднила перший заступник голови Ольга Бондар, рекомендував направити обидва законопроекти на доопрацювання. А найкращий варіант, наголосила вона, передбачити пенсію для освітян і педагогів не менше 80 відсотків від заробітної плати.
Не в захопленні від обох законопроектів був заступник міністра фінансів Володимир Матвійчук. За його підрахунками, ухвалення першого закону коштувало б бюджету близько 30 мільярдів, а другого — 7 мільярдів. «Неінфляційних джерел фінансування цього закону ні в цьому, ні в наступному році не буде», — попередив він і повідомив, що виконання закону про підвищення соцстандартів коштуватиме 100 мільярдів гривень. «Якщо обманювати людей, то він коштуватиме зовсім не ту суму», — додав він.
У відповідь Голова Верховної Ради спитав, де бюджет на 2010 рік? «Внесіть, будь ласка, бюджет до Верховної Ради і ми його поставимо на голосування, щоб підтвердити, чи є коаліція», — зазначив Володимир Литвин. Крім того, глава парламенту переконаний, що представник уряду мав виступити із відповідною заявою відносно проекту закону про статус державних службовців в період передвиборної кампанії. «Треба вести чесну і відкриту розмову з людьми»,— наголосив Володимир Литвин. Глава парламенту закликав провести серйозний діалог, аби визначити: що належить зробити можновладцям, щоб вчитель і медик мали відповідну увагу з боку держави .
Однак жоден із законопроектів не набрав достатньої кількості голосів, і народні обранці направили їх на повторне перше читання.
На початку ранкового засідання Голова Верховної Ради Володимир Литвин від імені депутатського корпусу привітав своїх колег Ольгу Боднар і Олександра Сочка з днем народження.
Після перерви депутати відхилили законопроект про повернення майна базових галузей народного господарства, що перебуває у власності громадян і юридичних осіб, у власність держави (націоналізацію) і перейшли до різного.