Нещодавні снігові удари стихії по Одесі передусім позначилися на роботі громадського транспорту міста. Трамвайні колії накрив сніговий килим висотою до 30 сантиметрів, а дроти тролейбусних маршрутів прогнулися під вагою снігу й загрожували тріснути від морозу. Здавалося, що життя у місті затихло — завмерли трамваї й тролейбуси, насилу рухалися серед заметів маршрутки.

 

Але заціпеніння від шкоди, завданої стихією, тривало недовго. І першими стали повертатися до нормального ритму роботи трудівники міськелектротранспорту.

— Очищенням шляхів ми зайнялися відразу ж після того, як натиск стихії послабшав, — розповіла «Голосу України» директор департаменту транспорту Одеської міської ради Світлана Кобилянська. — А незабаром трамваї й тролейбуси вже вийшли на лінії.

Серед тих, хто боровся зі стихією, був і водій трамвая Олександр Єгорович Крючков (на знімку). Стаж його роботи — 10 років. І з кожним роком працювати стає дедалі складніше. З’явилися затримки з виплатою зарплати: з державного бюджету не надходять трансферти для працівників міськелектротранспорту. За словами Олександра Єгоровича, востаннє зарплату видали за листопад.

Міський електротранспорт перебуває у комунальній власності територіальної громади. Щодня він перевозить 900 тисяч пасажирів. Варто зазначити, що транспортники, не шкодуючи часу, попри відсутність запасних частин, сучасної ремонтної бази, прагнуть до того, щоб щодня на лінії в необхідній кількості виходив рухомий склад для перевезення пасажирів.

А ситуація з технічним станом тролейбусів і трамваїв складається, прямо скажемо, напружена. Транспортний парк тролейбусів донедавна був у стані,  близькому до колапсу, — він не оновлювався з радянських часів. За рішенням виконкому міської ради для того, щоб урятувати від повного зупинення рух тролейбусів, було закуплено 16 нових машин «Тролза-5265», виготовлених у місті Енгельс (Росія).

Сьогодні новенькі зелені тролейбуси вже їздять вулицями Одеси. Кожна машина вміщає 100 пасажирів. Середні двері обладнані відкидним трапом з ручним приводом для в’їзду-виїзду інвалідного візка. Використовуване у тролейбусі встаткування дає змогу значно заощаджувати споживану електроенергію. У нових машинах — синхронний двигун, вони легкі в керуванні, комфортні для пасажирів. До 2013 року Одеса закупить ще 45 тролейбусів.

Реалізація програми з оновлення парків тролейбусів дасть змогу вивести з експлуатації у центральній частині Одеси 225 автобусів типу «Богдан». А це означає, що екологічна ситуація у місті поліпшиться, буде чистішим повітря.

Ну, й новина, що, певна річ, порадує мешканців Одеси — найближчим часом з’явиться новий тролейбусний маршрут, який зв’яже житловий мікрорайон Черемушки з центром міста: він проляже по вулицях Приморській, Балковській, Щорса й площі Незалежності.

Головний біль міської влади — експлуатація трамваїв. До цього виду транспорту в Одесі особливе ставлення. 24 вересня 1910 року в місті був здійснений пуск першої лінії електричного трамвая. В Одесі 1914 року функціонувало 32 трамвайні лінії, на яких експлуатувався 301 вагон бельгійського виробництва.

Цікава подробиця із історії трамваїв Одеси: бортова нумерація вагонів ведеться з 1910 року. Під номером 1 зареєстрований двовісний моторний дерев’яний вагон, виготовлений на заводі МАН (місто Нюрнберг, Німеччина). Номер 7002 можна побачити на борту чотиривісного моторного трамвая, виготовленого 2006 року на об’єднанні «Південмаш» (Дніпропетровськ).

Сьогодні трамвайний парк міста фантастично застарів. Якщо наприкінці 80-х на вулиці міста виходило 150—200 трамваїв (у дво- і тривагонному виконанні), то сьогодні на лініях працює 120 трамваїв, майже всі «одинаки», близько 100 вагонів стоять у депо через технічну несправність, відсутність водіїв.

Відповідно до міської програми розвитку громадського транспорту Одеса планує закупити 100 нових трамваїв. Нині ведуться переговори з Європейським банком реконструкції та розвитку про одержання кредиту, який планують спрямувати саме на ці цілі.

Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.