Чудовим завершенням цьогорічного календарного циклу різдвяних свят стала презентація у виставковій залі торгової марки «Вікно плюс» демоверсії стенду старовинного Кам’янця-Подільського, який з 1 травня по 31 жовтня року жовтого металевого Тигра (за китайським гороскопом) красуватиметься на Всесвітній виставці «ЕКСПО-2010» в Шанхаї.
Старовинне подільське місто стало учасником цієї престижної світової події не випадково. Українці отримали запрошення на «ЕКСПО» ще навесні 2006 році. Оскільки девізом заходу є «Краще місто — краще життя», то було вирішено, крім нашої столиці, представити в Шанхаї якесь із невеликих, але самодостатніх міст. Розкриваючи наперед карти, скажу, що українці покажуть свій шлях від стародавнього до сучасного міста. Кам’янець-Подільський узяв участь у попередньому конкурсі та підготував цікавий матеріал для того, щоб здобути право поїхати до Шанхая: фотографії, відеоролики, віртуальні екскурсії, слайди. Про стенд міста пішла розмова, коли у столиці визначилися з участю саме Кам’янця. Для його виготовлення громада має інвестувати 160 тисяч гривень, адже з урядових коштів місто не отримало нічого. У кризовий час це непросте завдання, коштів на презентацію гостро бракує. Щось віднайшли в бюджеті, щось додали місцеві підприємці, патріоти Кам’янця та України. Водночас подекуди звучали невдоволені голоси: нащо воно вам, що воно дає, хіба вже немає «дірок» у медицині, освіті, культурі, які треба латати? Тощо.
Мовою цифр
Що таке «ЕКСПО-2010»? Це п’ять років підготовчих робіт, 1500000 квадратних метрів виставкових площ, 192 країни-учасниці, 49 міжнародних організацій, 54 міста-учасники з Європи, Азії, Америки, Африки та Океанії, 30000 міських голів та експертів із містобудування, 1500 акредитованих ЗМІ, 70000000 відвідувачів, тобто майже 400000 щодня, 500000 відвідувачів українського павільйону за 6 місяців, 420000 волонтерів, в тому числі 1500 іноземців із 83 країн, 100000000 доларів США для участі країн, що розвиваються, від уряду Китаю.
Останніми роками стотисячне подільське місто наче випірнуло з пітьми: якщо ще недавно ви могли почути про нього у столиці чи в іншому регіоні: «А де це?», то тепер частіше чуєш: «Мрію ще раз поїхати до чарівного Кам’янця». Сьогодні старовинне місто має 20 міст-партнерів за кордоном і не збирається на цьому зупинятися. Адже, обравши туризм своїм стратегічним напрямом, воно прагне якомога більшої популяризації у світі. Якщо після «ЕКСПО» не лише китайські, а й туристи зі всього світу забажають побачити подільську перлину на камені — з цього в місті очікують лише позитив, передусім надходження свіжих коштів до міського бюджету.
З історії
«ЕКСПО» неофіційно називають «економічною олімпіадою», на якій країни демонструють свої досягнення у сфері економіки, науки, новітніх технологій та культурних здобутків. Організатором заходу виступає «Бюро міжнародних виставок» (Париж, Франція). Уперше всесвітня виставка була організована 1851 року в Лондоні. Найбільшими досягненнями всесвітніх виставок стали «тимчасово побудована» для «EКСПO» в Парижі Ейфелева вежа та Кришталевий палац у Лондоні. Під час такої виставки на початку ХХ століття Нью-Йорк заявив про себе як про світового фінансового лідера, що згодом і втілив у життя. Виставки відбуваються раз на п’ять років. Попередня була в Японії у 2005-му, а наступна відбуватиметься в Італії у 2015-му. На проведення «ЕКСПО-2010» претендувало п’ять країн: Росія, Китай, Південна Корея, Мексика, Польща. Перевага була віддана китайському Шанхаю, який здійснив колосальні економічні перетворення за останні 30 років. Після здобуття права на проведення виставки міська влада Шанхаю заявила, що збудує мегаполіс всесвітнього значення, чим спровокувала новий будівельний бум.
Історики вважають, що давня китайська цивілізація яншао автохтонна культурі трипільських племен через схожість орнаментів посуду, елементів одягу, богів, яким поклонялося населення. Павільйон України оформлено саме в трипільському стилі. У ньому на площі 500 квадратних метрів відвідувачам з усього світу відкриється розвиток міської культури від Трипілля до сьогодення. Внутрішнє планування включає стенд Національної академії наук, де представлено сучасні прикладні розробки українських наукових закладів, спрямовані на поліпшення життєдіяльності міського середовища. На трьох великих екранах (найбільший із них має розмір 4,5х6 метрів) транслюватимуть фільми «Україна: крізь віки», «Міста України» та «Україна XXІ століття». Тут також виступатимуть фольклорні колективи та працюватимуть народні майстри, які презентуватимуть українські народні ремесла (гончарство, писанкарство, ткацтво, розпис). Кожен відвідувач за бажання матиме змогу власноруч розмалювати писанку або виліпити глечика, скуштувати національні страви в ресторані української кухні, придбати сувеніри. Для проведення офіційних зустрічей та переговорів відведено спеціальну кімнату.
Тож, вочевидь, ви вже переконалися, що потрапити на такий поважний форум кожне українське місто мало б за щастя.
А чим же здивують на цей раз китайці? Відомо, що проект «ЕКСПО-2010» заявлений як найбільша акція з-поміж тих, що проходили досі. За масштабом він у чотири рази переважатиме Олімпійські ігри 2008 року. Уперше буде створено повного віртуального двійника виставки з можливістю оглянути павільйон та будь-яку національну експозицію через Інтернет. Компанія CІSCO в окремому павільйоні покаже оптимальну модель міста 2020 року. Відвідувачі побачать майбутні міські транспортні засоби, різноманітні споруди, комунальні, медичні та освітні послуги, можливості для розваг. На емблемі «ЕКСПО-2010» зображено троє людей, які тримаються за руки, що символізує населення планети. Зображення нагадує китайський ієрогліф, що означає слово «мир». Концепція всесвітньої виставки — розуміння, спілкування, радість зустрічі та співпраці, а також прагнення людини до самореалізації. Талісман «ЕКСПО-2010» — фігурка у вигляді китайського ієрогліфа, який означає слово «людина», — «хайбао».
Кам’янчани щиро сподіваються, що в цю філософію впишеться й їхня «історія». А має вона такий вигляд: матеріал про місто демонструватиметься на спеціальному стенді «Кам’янець — острів скарбів», що виготовлений у кольорах муніципального бренду. Автор стенду — місцева фірма «Maximedia». Інформаційне наповнення готували фестивальна агенція «Ратуша» та Художнє творче об’єднання. Рубрики демонструватимуть привабливі для туристів аспекти життя міста: «Місто-фортеця», «Місто фестивалів», «Місто-заповідник» та його економічний потенціал. Згідно з умовами конкурсу матеріал подаватиметься чотирма мовами: українською, російською, англійською та китайською. А на самій презентації демоверсії, що відбулася з елементами шоу, двоє ангелів завітали до різдвяного засніженого Кам’янця, острова скарбів. Юні танцюристи, хорова капела «Журавлик», вплели свої сюжети в дійство, щоб показати небесним гостям місто-перлину. Таємничості, казковості надала й лазерно-світлова постановка «Погляд крізь віки» Ігоря Скальського (Львів). Це поки що репетиція, на якій були присутні представники Міністерства економіки України та міської влади. До 1 березня ще триватимуть роботи з удосконалення презентації. Усі бажаючі можуть підтримати зусилля громади подільського міста-перлини.