Донеччанка Ніна Олексіївна подала до суду на фірму, яка виготовила на її замовлення металопластикові вікна.Замовлення вартістю понад 11 тисяч гривень жінка оплатила ще у вересні, та виконання угоди протягом обумовленого терміну — 15 робочих днів — чекала на 2 тижні довше. Зрештою, вікна таки привезли — побиті і подряпані.
«Усі щілини були забиті пилом, — пригадує Ніна Олексіївна. — Таке враження, що їх довго зберігали десь у гаражі або на складі. Профілі і штапики — у вм’ятинах, на рамах у місцях кріплення — тріщини, підложки під склопакети зроблено неакуратно, москітні сітки у кутках деформовані... Побачивши цю кустарщину, я відмовилась приймати вікна».
Та керівництво фірми повелося дуже агресивно і навіть... викликало міліцію, заявивши, що жінка нібито насильно утримує представника компанії у своїй квартирі. «Хоча на той момент ми розмовляли зі співробітником фірми біля під’їзду. Я наполягала, щоб у мене також був один примірник складеного акта. Коли наряд приїхав, розбиратися було ні з ким. Але мені довелося ходити до міліції, яка перевіряла заяву директора фірми. Отже, за мої гроші мене ще й брудом облили», — обурюється замовниця.
На цей момент у її квартирі було знято вікна (їх позбулися, щоб зробити точні заміри лоджії). Тож Ніні Олексіївні довелося терміново шукати іншу компанію, яка виготовила б і встановила склопакети. У Донецькому обласному товаристві споживачів їй порадили подати заяву до суду. Ми стежитимемо за перебігом процесу й обов’язково повідомимо про його результати читачам. Але вже нині можна сказати, що угоду з виконавцем робіт жінка уклала не на свою користь.
«Відповідно до Цивільного кодексу, договір має бути добровільний, рівноправний і законний, — зауважив голова обласного товариства споживачів Олександр Удовиченко. — Але за паперами, що їх підписали споживач і ТОВ «Крафт індастрі груп», у разі порушення продавцем терміну надання товару продавець зобов’язаний заплатити покупцеві штраф у розмірі 0,01 відсотка від вартості товару. Якщо вартість замовлення — 10 тисяч, за його невиконання продавець заплатить аж одну гривню. І не за кожен день прострочення, а за весь термін! В іншому пункті договору зазначено, що в разі відмови покупця підписувати акт прийому-передачі товару через несуттєві причини покупець сплачує штраф у розмірі 10 відсотків від вартості товару. Такий само штраф сплатить покупець, якщо затримає оплату замовлення (а за договором передоплата в 100 відсотків суми вноситься протягом одного дня). Тобто якщо не виконує договір виконавець — штраф одна гривня. А якщо покупець — штраф 1000 гривень. Це обурлива нерівноправність!»
Більше того, з’ясувалося, що за таким договором покупець не може отримати гроші назад узагалі! Один із пунктів проголошує: «У разі відмови Покупця від товару за даним договором дія договору припиняється, і Покупець відшкодовує всі витрати, понесені Продавцем». Виходить, фірмі, яка виготовляє металопластикові вікна, вигідно, щоб клієнти відмовлялися від товару — адже витрати все одно відшкодовуватимуться з кишені споживача!
До речі, фірма допускала й інші порушення. 22 жовтня 2009 року завершився термін дії сертифіката відповідності на продукцію, яку вона пропонувала. У своїй заяві на ім’я гендиректора державного підприємства «Донецькстандартметрологія» Ніна Олексіївна зазначає, що попросила підприємців надати сертифікати на вироби, але їй дали лише сертифікат на профіль, з якого виготовляють вікна. І на таких умовах підприємці продовжують працювати.
«У тексті договору немає ані слова про те, що продукція підлягає сертифікації, — звертає увагу Олександр Удовиченко. — Тоді як існує державний стандарт України на вікна і двері полівінілхлоридні, і дефекти, які фірма вважає несуттєвими (наприклад, подряпини), — це критичні дефекти, вони неприпустимі — ані на поверхні скла, ані на поверхні пластику. Виходить, виконавець включив до договору інші вимоги до якості продукції, відмінні від передбачених нормативними документами. Все виписано на користь підприємця, який хоче позбавити клієнта можливості захищатися в разі недобросовісного виконання замовлення».
На думку Олександра Удовиченка, настав час розробити та затвердити типовий договір чи правила замовлення метало-
пластикових вікон і дверей і закласти в ньому виплату неустойки. А щоб не потрапити в халепу нині, дослухайтеся порад Донецького обласного товариства споживачів:
— для нашої кліматичної зони варто обирати винятково двопакетні варіанти з коефіцієнтом теплоізоляції 0,6 або більше;
— краще замовити п’ятикамерний, а не тримкамерний профіль — у квартирі буде тепліше;
— контролюйте людей, які роблять заміри або встановлюють вікно. Зазор між отвором і віконною рамою має бути не більш як 2—3 сантиметри;
— проводьте профілактику — запрошуйте представників заводу-виготовлювача, які забезпечуватимуть на літо менш щільне прилягання ізоляції у вікні, взимку — більш щільне, та замінюватимуть прокладки, які зносилися.
 
Донецька область.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ (з архіву «Голосу України»).