Чи перебуває сьогодні місцеве самоврядування в Україні на шляху наближення до європейських стандартів державотворення? Про це наша розмова з депутатом і керівником органів місцевої влади з багаторічним стажем, головою Кіровоградської обласної ради Миколою Сухомлином.
— Місцеве самоврядування надає суспільству додаткові внутрішні стимули для саморозвитку. Однак для забезпечення розвитку пріоритетних напрямків необхідне відповідне фінансове підкріплення.
— Безумовно, усі соціальні програми потребують для своєї реалізації коштів. І чим більше, тим краще. Тож маємо дбати про наповнення місцевих бюджетів. Для цього відповідними радами і приймаються програми соціально-економічного розвитку певних територій.
На Кіровоградщині лише торік з обласного бюджету на фінансування обласних програм у галузі освіти й охорони здоров’я виділено, відповідно, близько трьох і шести мільйонів гривень. Ще майже дев’ять мільйонів пішло на розвиток спорту, більш як п’ять мільйонів — на організацію відпочинку молоді та сімей з дітьми, майже два мільйони — на покращення ситуації з дитячою безпритульністю...
— Забезпечення соціально-економічного і культурного розвитку територій — спільне завдання і держави, і відповідних регіонів. Наскільки злагоджено і результативно забезпечується такий розвиток на Кіровоградщині?
— За результатами комплексної оцінки соціально-економічного розвитку регіонів, здійсненої Міністерством економіки за січень—вересень 2009-го, наша область поліпшила свої позиції і посідає тринадцяте місце з-поміж двадцяти семи регіонів. План січня-жовтня за доходами місцевих бюджетів у цілому по області виконано на 101,9 відсотка. Тож ми своєчасно забезпечуємо виплату з місцевих бюджетів заробітної плати працівникам бюджетних установ, майже повністю профінансували оплату спожитої бюджетними установами енергії і комунальних послуг. Через систему надання пільг, субсидій і допомог належно фінансуються і заходи з виконання державних програм соціального захисту населення.
— Відповідно до постанови Верховної Ради вибори до місцевих рад та сільських, селищних, міських голів мають відбутися 30 травня 2010 року. Скоро підбиватимемо підсумки роботи органів місцевого самоврядування. Чим ви задоволені, в чому бачите прорахунки?
— Виборче право — досить болючий для місцевого самоврядування момент, адже якщо до обласної та районної рад ще можна провести вибори за пропорційною системою, то для малих міст це вже може бути проблемою. Досить незручним із позиції реалізації є положення, за якого міські, селищні та сільські голови обираються строком на чотири роки, а ради — на п’ять.
Загалом проблем перед місцевим самоврядуванням нині чимало. І не всі вони мають фінансовий характер. Як от, наприклад, проведення адміністративно-територіальної реформи, принципи розробки бюджетів 2010 року, відсутність чітко окресленої державної регіональної політики тощо.
Записав Петро Мельник.