Поради споживачам, як обстоювати свої права

Звичайно, можна передбачити реакцію на неї деяких служб (з когорти недбайливих). Адже брошура носить дещо наступальний характер — вона допомагає не тільки змусити комунальні підприємства та міську владу працювати з належною якістю за обґрунтованими тарифами, а й припинити вимагання коштів за ненадані послуги. Автор докладно коментує, як кожен громадянин має діяти, щоб захистити свої законні права та інтереси. Без сумніву, врегулювати свої стосунки з підприємствами — виконавцями житлово-комунальних послуг на законних, справедливих та взаємовигідних договірних умовах — непроста справа. Тому кожен крок підкріплений посиланням на конкретний закон і цитату з нього. Чи не вперше для такої широкої аудиторії продемонстровано механізми впливу споживача на виконавця робіт в умовах, коли діяльність комунальників людину не влаштовує. І навіть не дуже посвячена у всі тонкощі стосунків з комунальниками особа може, взявши до рук брошуру, діяти сміливо. Подаються навіть зразки заяв та форми спеціальних бланків.
До цього видання Громадський форум Львова отримав чималий досвід боротьби з комунальниками. Приміром, 31 липня минулого року виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення № 549 «Про врегулювання окремих питань, пов’язаних з визнанням недійсним рішення виконавчого комітету від 19.03.2004 № 288». Справа ніби давня, та до її вирішення йшли довго і не без проблем, однак саме це рішення стало остаточною перемогою громади Львова в боротьбі за право зарахування в платежі майбутніх періодів переплачених коштів за водопостачання. До речі, законність цих дій була підтверджена Верховним Судом України ще 9 червня 2005 року. Та, на жаль, протягом кількох років жодних реакцій на судові рішення з боку львівської влади не спостерігалося. Незважаючи на це, активісти Громадського форуму своїм коштом видрукували та розіслали всім мешканцям бланки заяв на ім’я керівництва «Львівводоканалу» для проведення перерахунку. Кожен із споживачів зміг самостійно підрахувати кошти, які підлягають поверненню, та рекомендованим листом надіслати заяву. Тоді 10 000 мешканців, скориставшись порадами-інструкціями, звернулися за перерахунком. Цікаво, що проти Теодора Дяківа за це навіть хотіли порушити кримінальну справу, викликали у Галицький райвідділ міліції для надання пояснень, та за плечима депутата був Громадський форум, що об’єднує сьогодні понад 200 лідерів громадських рухів та їх організацій. Проте лише через два роки ухвалою № 549, вперше за історію Львова, було визнано неправомірність формування тарифів та підтверджено право мешканців на відшкодування коштів.
Іншою перемогою громадських організацій у Львові було скасування рішення виконкому Львівської міської ради за № 1032 від 30 вересня 2005 року, яким було незаконно встановлено тарифи на послуги комунальних підприємств, що обслуговують будинки, споруди та прибудинкові території, — колишніх ЖЕКів. Тепер перед владою міста поставлено питання про відшкодування шляхом зарахування у майбутні платежі переплачених мешканцями коштів аж за 31 місяць.
Такі суперечки — явище досить поширене, адже стосунки мешканців багатьох адміністративних центрів України з підприємствами, які обслуговують будинки, характеризуються конфліктністю, великою кількістю судових спорів. Усі ці, м’яко кажучи, непорозуміння базуються на грунті зростання вартості послуг, яке зазвичай випереджає покращення їхньої якості. Окремі ж послуги (ремонт конструктивних елементів будинків, підготовка до експлуатації в зимовий період та інше) роками не надаються, хоча гроші за це справно беруться. Як наслідок — надходження незароблених коштів на рахунки комунальних підприємств породжують фінансові зловживання, стають джерелом корупції, як виявляється при перевірках цих підприємств державними контролюючими органами, провокують зростання напруженості стосунків між споживачами та комунальними службами. І цьому нарешті потрібно покласти край. Підтримкою в такій боротьбі може стати досвід багаторічної діяльності львів’ян, скерованої саме на захист законних прав та інтересів мешканців — споживачів житлово-комунальних послуг.
Фото авора.
До речі
Розповсюдження брошури та бланків відповідних формалізованих звернень, подання яких зобов’язує виконавців комунальних послуг на всій території України до укладення договорів на визначений споживачами перелік послуг за обґрунтованими цінами, здійснює Всеукраїнська громадська організація «Громадянська позиція».