ЗВІТ

Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування обставин щодо самовільного захоплення земельних ділянок, незаконного будівництва у м. Сімферополі жилих, офісних і розважальних центрів, а також бездіяльності правоохоронних органів
 Відповідно до частини третьої статті 89 Конституції України, частини першої статті 14 Закону України «Про статус народного депутата України», глави 17 Регламенту Верховної Ради України рішенням Верховної Ради України від 9 жовтня 2009 року № 1640-VI утворено Тимчасову слідчу комісію з питань розслідування обставин щодо самовільного захоплення земельних ділянок, незаконного будівництва у м. Сімферополі жилих, офісних і розважальних центрів, а також бездіяльності правоохоронних органів (далі — Комісію).
Згідно з вищезазначеним рішенням Верховної Ради України, Комісії було доручено:
розслідувати обставини  порушення  законодавства України та бездіяльності правоохоронних і контролюючих органів   щодо самовільного захоплення земельних ділянок, незаконного будівництва у м. Сімферополі жилих, офісних і розважальних центрів; 
встановити, яким чином проводилися фінансові  операції даних будівель.
Усвідомлюючи суспільну важливість та суттєвий резонанс завдань, поставлених перед Комісією, народні депутати України, обрані до її складу, приступили до роботи з моменту прийняття відповідної Постанови Верховної Ради України про утворення цієї Комісії. 
За результатами першого організаційного засідання Комісії її Головою було обрано народного депутата України Кисельова В. О., заступником Голови — народного депутата України Кендзьора Я. М., секретарем — народного депутата України Баранова В. О. 
Під час перебування у м. Сімферополі члени Комісії безпосередньо переконалися у тому, що факти, викладені у пояснювальній записці до проекту Постанови Верховної Ради України про утворення Комісії, мають місце.
Так, у відповідь на звернення прокуратури АР Крим (у зв'язку з розслідуванням факту пожежі, яка сталася 23 травня 2009 року у торговельному комплексі «FM»), Інспекцією державного  архітектурно-будівельного контролю в АР Крим було надано інформацію про те, що 11 об'єктів будівництва у м. Сімферополі (зокрема зазначений торговельний комплекс) збудовані без відповідної документації для будівництва та використовуються за відсутності актів прийняття в експлуатацію.
Комісія констатує, що на сьогодні (по тому як минуло півроку з моменту пожежі у торговельному комплексі «FM») Інспекцією державного  архітектурно-будівельного контролю в АР Крим та прокуратурою АР Крим не вжито дієвих заходів щодо притягнення до відповідальності замовників та підрядників вищезазначених об'єктів будівництва та усунення порушень законодавства у сфері містобудування відповідно до Законів України «Про  основи містобудування», «Про планування і забудову територій», «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування».
В ході роботи членами Комісії було встановлено, що ряд об'єктів будівництва (в тому числі торговельний комплекс «FM»), збудованих за наявністю численних порушень законодавства у сфері містобудування, прийняті в експлуатацію на виконання рішень судів. 
Крім того, коли постало питання про позбавлення ліцензії ТОВ «Стар-Буд» за неодноразове порушення норм та правил будівництва, суд прийняв рішення про заборону розгляду питання про позбавлення ліцензії зазначеного господарського товариства. 
В іншому випадку суд зобов'язав Інспекцію державного  архітектурно-будівельного контролю в АР Крим видати дозвіл на будівництво за відсутності відповідної документації на будівництво. На це рішення Інспекцією державного  архітектурно-будівельного контролю в АР Крим не було вжито жодних заходів щодо його оскарження.
Згідно з актами Контрольно-ревізійного управління в АР Крим та інформації Інспекції державного  архітектурно-будівельного контролю в  АР Крим, встановлені факти виконання будівельних робіт без виділення земельних ділянок під об'єктами будівництва та за відсутності технічного нагляду за їх будівництвом; нецільового використання бюджетних коштів, а саме під час:
реконструкції ділянки дороги на пр. Перемоги — вул. Лугова;
реконструкції бульвару ім. І. Франка.
Актами ревізії КРУ в АР Крим у 2009 році виявлено втрати надходжень до бюджету м. Сімферополя внаслідок відсутності контролю з боку виконавчого комітету міськради Сімферополя за виконанням інвесторами умов укладених з Сімферопольською міськрадою договорів про перерахування коштів на участь у комплексному соціально-економічному розвитку м. Сімферополя.
Крім того, цілий ряд будівельних фірм не передали виконкому Сімферопольської міськради майже 4000 кв. м прийнятої в експлуатацію корисної площі для забезпечення житлом громадян у загальноміській черзі.
Також встановлено, що міськрадою м. Сімферополя за пропозицією її виконкому неодноразово вилучалися земельні ділянки із земель оборони з порушенням діючого земельного законодавства. Так, наприклад, земельна ділянка по вул. Авіаційній рішенням Сімферопольської міськради без відповідного погодження з Міністром оборони України вилучена із земель оборони та передана будівельній корпорації для будівництва житла з умовою побудови і прийняття в експлуатацію у 2008 році дитсадка на 160 місць. Будівництво дитсадка навіть не розпочато.
Виконкомом Сімферопольської міськради не вжито дієвих заходів щодо спонукання суб'єктів господарської діяльності до виконання ними умов укладених договорів.
У відповідь на звернення Комісії до виконуючого обов'язки Міністра оборони України Комісією отримано інформацію, що підтверджує факти вилучення міськрадою м. Сімферополя земельних ділянок із земель оборони з порушенням земельного законодавства. У зв'язку з цим, Міноборони, в свою чергу, звернулося до Комісії стосовно сприяння у захисті інтересів держави  та поверненні відповідних земельних ділянок у користування до Міноборони для забезпечення потреб Збройних Сил України.
Таким чином, членами Комісії було встановлено, що у м. Сімферополі мають місце:
самочинне захоплення земельних ділянок та самочинне будівництво об'єктів по вул. Желябова,23; ресторану «Прага» по вул. Турецькій; торговельно-розважального центру у парку ім. Гагаріна; семиповерхової офісно-торговельної будівлі по вул. Казанській,1; торговельно-офісного комплексу на пр. Перемоги, 65; офісного центру по вул. Гоголя, 4;
здійснення будівництва торговельно-офісного центру по вул. К. Маркса, 2 і торговельно-розважального центру у парку ім. Гагаріна на підставі сфальсифікованих документів;
підключення самочинно збудованих об'єктів до інженерних мереж міста, що сприяє подальшому самозахопленню земель і самочинному будівництву.
В той же час, за наявності вищенаведених фактів міськрада Сімферополя, посилаючись на відсутність Генерального плану забудови міста, відмовляє громадянам у виділенні земельних ділянок для будівництва житла, розвитку бізнесу та побудови культових споруд, що створює міжконфесійну та міжнаціональну напругу на відповідній території АР Крим.
Також згідно з рішенням Інспекції державного  архітектурно-будівельного контролю в Херсонській області, господарське товариство «Стар-Буд» було позбавлено ліцензії на виконання будівельних робіт. При цьому начальником Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в АР Крим Героном О. Ф. не було вжито дієвих заходів стосовно анулювання ліцензії господарського товариства «Стар-Буд» на право  провадження окремих  видів  господарської діяльності у будівництві.  
Комісією зауважено про те, що у відповідності з інформацією Державної податкової адміністрації в АР Крим, наданій Комісії, неможливо встановити обсяги виконаних робіт на вищезазначених об'єктах самочинного будівництва та їх вартість, а також визначити, яким чином здійснювалися розрахунки за виконані роботи на цих об'єктах.
Все вищевикладене стало можливим внаслідок того, що:
l  відсутній Генеральний план забудови м. Сімферополя;
l  не у всіх парках та скверах м. Сімферополя визначено межі;
l  Сімферопольською міськрадою та її виконавчим комітетом не вжито дієвих заходів, що передбачені статтею 376 Цивільного кодексу України, по знесенню самочинно зведених будівель на самочинно захоплених земельних ділянках;
l  прокуратурою АР Крим не вжиті заходи щодо порушення кримінальних справ за фактами самочинного будівництва на самочинно захоплених земельних ділянках відповідно до статті 1971 Кримінального кодексу України;
l   прокуратурою АР Крим не притягнено до відповідальності посадових осіб органів влади АР Крим за фактами нецільового використання бюджетних коштів;
l  прокуратурою АР Крим не здійснюється належний нагляд за дотриманням Сімферопольською міськрадою положень, закріплених у статті 376 Цивільного кодексу України;
l  прокуратурою АР Крим не притягнено до відповідальності посадових осіб виконкому Сімферопольскої міськради та Інспекції державного  архітектурно-будівельного контролю в   АР Крим, які надавали забудовникам сфальсифіковані дозволи на будівництво за відсутності відповідної документації на будівництво;
l  Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в АР Крим не вжито заходів щодо анулювання 34 сфальсифікованих дозволів на будівництво;
l  ГУ МВС України в АР Крим та прокуратурою АР Крим зволікається розгляд та передача до суду матеріалів по кримінальних справах, порушених за фактами видачі сфальсифікованих дозволів на будівництво та самочинного захоплення земельних ділянок під об'єктами самочинного будівництва.  
Голова Тимчасової слідчої комісії В.О. КИСЕЛЬОВ.
Секретар Тимчасової слідчої комісії   В.О. БАРАНОВ.
м. Київ, 
28 грудня 2009 року.
№ 35/325.