В апараті Верховної Ради зареєстровано проект закону про проведення перевірок суб’єктів підприємницької діяльності винятково на підставі рішення суду. Його автори Олександр Фельдман та Олег Гейман наголошують, що останнім часом проведення перевірок стало широко використовуватися для боротьби з конкурентами на ринку. Це створило додаткові умови для поширення корупції.

Парламентарії звертають увагу на те, що безпідставні перевірки негативно позначаються на підприємницькому кліматі загалом, тоді як в умовах кризи підприємництво, навпаки, має стимулюватися та всіляко підтримуватися.

Проектом закону пропонується зробити так, щоб будь-яка перевірка суб’єктів підприємницької діяльності, окрім тих, що проводяться в рамках закону про оперативно-розшукову діяльність та Кримінально-процесуального кодексу, має підтверджуватися обґрунтованим рішенням суду.

На думку ініціаторів, ухвалення закону унеможливить проведення безпідставних перевірок та створить більш прозорі та рівні умови ведення підприємницької діяльності й поліпшить цей клімат загалом, а відтак сприятиме розвиткові нашої економіки. Для цього із закону про Державну податкову службу пропонується вилучити частину, в якій передбачається, що «позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі виникнення обставин, викладених у цій статті (авт: 11-1), за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом».

Отже, якщо законопроект підтримають у парламенті, ініціатор проведення перевірки буде зобов’язаний подати до суду письмове обґрунтування підстав для неї, документи, які свідчитимуть про виникнення цих підстав та інші відомості, передбачені законом, на вимогу суду. Відтак посадовці отримають право здійснювати перевірку лише за умови надання суб’єкту підприємницької діяльності під розписку копії рішення суду про проведення перевірки, в якому зазначено підстави її проведення, дата початку та завершення.

Довідка для пІдприємців

— будь-яка перевірка проводиться за наявності направлення;

— планова перевірка проводиться із завчасним попередженням;

— частота перевірок залежить від ступеня ризику підприємницької діяльності;

— тривалість здійснення перевірок обмежена;

— розпорядження про застосування санкцій за порушення підприємцем законодавства видається виключно керівництвом органу контролю;

— право зупиняти підприємницьку діяльність встановлюється виключно законами;

— існує чітка процедура відбору зразків продукції на експертизу;

— планові перевірки здійснюються за переліком питань;

— підприємець має право залучати до перевірки третіх осіб.