Нашого виборця, мабуть, слід пожаліти. Політики лукавлять, переконуючи людей, що вони вільні вибирати того, кого вважають гідним свого вибору. Усе має не такий вигляд, якщо проаналізувати стан виборця, що перебуває в полоні передвиборних технологій і реклами. За оцінкою соціологів, 93 відсотки електорату не має стосунку до партій і політики, а це означає, що «електоральне поле можна засівати й засівати». Його й засівають, тільки «зерно» перележало в «коморах» й рясно, як очікувалося, вже не вродить. Певна недовіра до політиків і влади з боку українців настільки очевидна, що не визнати її просто нелогічно. Але реакція на таке до себе ставлення, на превеликий жаль, не зазнала істотних змін. Ні вчора, ні сьогодні. Все ті-таки технології, всі ті-таки способи реклами, той-таки стереотип пропагандистських прийомів. До вибору пропонується не ідеологія, котру виборець може прийняти чи не прийняти, а боротьба обіцянок, в якій виборцеві визначена роль арбітра. Таке ставлення кривдить людей, тому що в цій ситуації їх уважають не учасниками виборчого процесу, а лише способом боротьби декількох лідерів.
Повторення пройденого

Не треба оплесків!
Фахівці стверджують, що на тому рівні демократії, що наявна в країнах СНД, наше населення просто генетично відчуває гостру потребу в об’єднанні. Уточнимо: в неформальному об’єднанні. Принципи такого об’єднання, як відомо, різні — за інтересами, за професійною ознакою або ж вони пов’язані з певною ідеологією, завданням або ініціативою.
Судячи з усього, паростки самоорганізації в Україні вже з’явилися. Те, що вони проросли в період політичної та кризи влади в нашій країні, цілком виправдано. Виборці втомилися від агітаційних атак передвиборного періоду, витратили свій запас довіри політичним технологіям і вже не можуть витримати того приниження, якого зазнають від з’ясування стосунків лідерів країни. Виборці починають діяти.
Одночасно в Сєверодонецьку, Рубіжному і Луганську на різних об’єктах з’явилися написи, що складаються лише із двох слів — «ЗА ЛИТВИНА». Чому саме в цих містах, чому їх робили під покривом ночі й чому із 18 кандидатів у Президенти предметом такої уваги і кращого вибору став саме Литвин, — невідомо. Луганський обласний штаб Володимира Литвина про це нічого не знав і сам був доволі заінтригований. Передбачається, що написи — це підсумок роботи таких груп самоорганізації, які діють окремо від передвиборного штабу Володимира Литвина. Людям симпатичний цей кандидат у Президенти, однак відкрито про це заявити вони не можуть. Наприклад, у Сєверодонецьку, кажуть, місцева влада зорієнтована на кандидатуру Юлії Тимошенко, в Луганську за свої позиції міцно тримається Партія регіонів. «Партизанська», а отже, народна агітація цікава тим, що не вимагає коштів і, головне, психологічно розрахована дуже правильно. Від чого людина отримає більше вражень — від дорогого білборду зі слоганом, що набив оскому, чи від скромного напису на штукатурці, котрий свідчить не лише про політичний вибір того, хто писав, а й про почуття, з якими він робив цей напис? Треба думати, що зустріч із Володимиром Литвином для учасників такої самоорганізації не є метою. Висловлення своєї поваги до Голови Верховної Ради вони воліють продемонструвати іншими засобами. Не скликати величезні юрби, не тиражувати заклики й навіть не співробітничати з передвиборним штабом, а робити невелику, але конкретну роботу, що піде на користь своєму кандидатові в Президенти, розширивши його електоральне поле. До того ж вони не вимагають оплесків.
Треба визнати, що ця народна технологія справді має ефект. На відміну від інших способів і прийомів, вона робить виборця безпосереднім учасником передвиборного процесу, визначаючи водночас і ступінь його відповідальності. Утім, такі написи активізують дії й супротивників Володимира Литвина з передвиборної боротьби. З розповідей очевидців, на заклик «ЗА ЛИТВИНА» досить оперативно відреагувала Партія регіонів. Її представники постаралися замазати напис так, щоб текст не проглядався. Така поведінка цілком поясненна: дуже боляче віддавати свої позиції й визнавати свою поразку. Тим паче перед своїм виборцем.
Луганськ.
Фото автора.