В Україні має відбутися процедура очищення влади. Це дасть змогу передусім відновити до неї довіру громадян, а також звести до мінімуму випадки корупції. Цього вимагав Майдан, проте й досі цього не відбулося. Тож активісти з Громадського люстраційного комітету та представники нещодавно створеної партії «ВОЛЯ» підготували проект закону «Про очищення влади», який вимагають ухвалити ще цим складом парламенту і до початку виборів. Адже, як свідчить досвід, стверджує один із співавторів законопроекту позафракційний народний депутат Юрій Дерев’янко, — після виборів зробити це буде складно. Законопроект «Про очищення влади» вже зареєстровано у парламенті (№ 4359а), нині він на розгляді профільного Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Відповідно до проекту, найбільше завдань із проведення люстрації буде покладено на Національне агентство України з питань Державної служби. Документ, до речі, нещодавно обговорили голова Громадського люстраційного комітету, член ради партії «ВОЛЯ» Єгор Соболєв та голова Національного агентства України з питань Державної служби Костянтин Ващенко. За словами Є. Соболєва, автори законопроекту спочатку пропонують провести очищення в самому Нацагентстві, а потім його працівники проведуть люстрацію в інших держорганах.
«Ми зійшлися на думці, що люстрація не має сенсу без скорочення функцій державних органів, різкого скорочення чисельності держслужбовців, і, за рахунок цього, різкого підвищення зарплат. Інакше ми просто одних жуликів замінимо на інших», — повідомив Є. Соболєв після зустрічі, повідомляє прес-служба партії «ВОЛЯ». Та найголовніше, за його словами, щоб у топ-посадовців була воля очистити свої відомства.
Відповідно до проекту закону «Про очищення влади», суб’єктами перевірки, зокрема, стануть не лише вище керівництво держави, керівники силових і правоохоронних відомств, а й народні депутати, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, військові посадові особи Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів.
А також судді Конституційного Суду, інші професійні судді, посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ та дипломатичної служби. Члени ЦВК та посадові й службові особи інших державних органів, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування.
Проведення перевірки законопроектом покладається на керівника (заступника керівника) відповідного органу державної влади, де працює суб’єкт перевірки.
Водночас дія законопроекту не розповсюджуватиметься на учасників бойових дій під час проведення антитерористичної операції на сході України.
Суб’єкти, які не пройшли перевірку або не надали згоду на її проходження, підлягають звільненню із займаної посади з позбавленням права займати будь-які посади в органах державної влади та місцевого самоврядування протягом 10 років з дня звільнення.
Також проектом пропонується внести зміни до статті 36 Кодексу законів про працю України, статті 15 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р.,
№ 52, ст. 490 із наступними змінами), статті 37 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 26, ст. 273 із наступними змінами), статті 5 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
А щоб законопроект отримав щонайменше 226 голосів, необхідних для ухвалення проекту, активісти готують на дев’яте серпня під стінами парламенту акцію на підтримку цього законопроекту. «Маємо продемонструвати депутатам, що очищення влади — це воля народу», — наголосив Є. Соболєв.
Вл. інф.
Довідково
Метою цього законопроекту є відновлення довіри до влади та створення умов для побудови нової системи відповідно до європейських стандартів. Для досягнення зазначеної мети законопроектом запроваджується проведення процедури відповідної перевірки при вирішенні питання про можливість призначення особи на посаду в органах влади.