Служба у справах дітей міської ради і правоохоронці проводять операцію «Урок», мета якої — виявлення та повернення до навчання учнів.

 

«Героями» заходу стали школярі, які з 

1 вересня не сіли за парти, схильні до систематичних пропусків занять, виховуються у неблагополучних сім’ях.

За цей період здійснювався контроль за відвідуванням, вивчалась робота педагогічних колективів з батьками та учнями, які перебувають на шкільному обліку. Крім того, провели рейди в окремих комп’ютерних клубах.

Під час операції з’ясовувались причини пропусків уроків. Направлено в правоохоронні органи матеріали щодо притягнення до відповідальності 11 громадян, які неналежним чином виконують батьківські обов’язки...

Гострою залишається тема здобуття освіти циганами та дітьми, що приїхали з країн близького зарубіжжя. Батьки оформляють дитину до школи, вона відвідає кілька уроків, а потім не з’являється. Причини різні, одна з них — відверта байдужість дорослих.

Утім, таке ставлення до освіти виявляють і окремі співвітчизники. Службі доводиться докладати чимало зусиль, роз’яснюючи батькам і неповнолітнім вимоги чинного законодавства про обов’язкову загальну середню освіту.

Як свідчить практика, підлітки, котрі не відвідували школу, чудово реалізовують себе в професійних ліцеях. Один із випускників дев’ятого класу пояснив працівникам служби: «Я для школи вже дорослий. Що хочете робіть — не піду до класу». А от ази будівельної справи він здобуває залюбки.

Однією з причин систематичних пропусків уроків є негативний вплив «лідерів», які своєю поведінкою негативно впливають на слабших однолітків, нав’язують свою точку зору, керують ними.

На обліку в службі перебував підліток, який жив у своєму світі, де він є неперевершеним. На зауваження вчителів учень відповідав: «Нічого, якось воно буде, мама мене завжди відстоїть». Мати на записи в щоденнику сина теж реагувала своєрідно і писала відповіді: «То навчіть мою дитину правильно поводитись, не зривати уроки, не ображати однокласників тощо».

Для своїх однолітків цей підліток — царевич. Щоб огородити своє чадо від негативного впливу, одна сім’я навіть змінила місце проживання, проте дитина втікає з дому і мчить до свого кумира. Батьки вже замислились, чи не влаштувати хлопчика в інтернат.

Ще один випадок неправильного сімейного виховання. Учень не відвідував школу в зв’язку з хворобами, які діагностувала сама мати. Вона свідомо не відправляла сина до закладу, днювала з ним у поліклініці, консультувалась. Лікарі тільки розводили руками, бо не бачили підстав для перебування хлопчика на домашньому стаціонарі. Мати ж переконувала, що він серйозно хворий, йому потрібен особливий режим. На вулицю старшокласник виходить у двох шапочках, обмотаний шарфом навіть при незначному похолоданні. Удома не вмикається телевізор, усі розмовляють пошепки.

То яким буде майбутнє дитини? Чи не перекреслила мати своїми «тепличними» методами шляхи синові до освіти, професії, особистого життя?

Вважаю, в школах виховна робота повинна поєднувати аспекти індивідуальних заходів і з школярами, і з батьками. Доцільно частіше організовувати в навчальних закладах батьківські лекторії. Варто порушувати питання психологічного контакту старшого і юного покоління, сімейного виховання. У приватних розмовах у жодному разі не повинен страждати авторитет учителя, навіть якщо він припустився помилки. У дитини виробляється своє особливе сприйняття фактів, а в силу недостатнього життєвого досвіду вона не завжди здатна адекватно оцінювати ситуацію, що подекуди спричиняє порушення дисципліни, ігнорування уроків чи настанов учителів.

Організатори «Уроку» дійшли висновку, що не слід обмежуватись певними часовими рамками його проведення, необхідно протягом усього навчального року контролювати дітей, проводити профілактичні заходи з ними та батьками.

Лариса СУВІЛОВА, заступник начальника служби у справах дітей міськради.

Хмельницький.