Деснянський районний суд столиці задовольнив позов споживача до магазину «Стиль», що орендує приміщення в одному з великих торговельних центрів біля метро «Петрівка». Відповідача зобов’язали повернути покупцеві гроші за неякісне комісійне взуття. Власник магазину відшкодує також витрати на суд та експертизу товару, яку споживач провів за власні кошти.
На жаль, далеко не всі продавці сумлінно дотримуються встановлених правил продажу комісійних товарів. На адресу Головного управління з питань захисту прав споживачів Київської міської державної адміністрації надходять численні скарги ошуканих покупців. Мали претензії до торговців і відвідувачі «Стилю». Передусім їх ніхто не попередив про те, що цей товар — комісійний.
Покупцю, який придбав взуття у згаданому магазині, незабаром довелося про це пожалкувати. Коли він прийшов до продавців зі скаргами на неякісне взуття, ті були незворушні. Мовляв, а що ж ви хочете? Усі наші чоботи і пантофлі — комісійні, поверненню і заміні не підлягають. Лагодити їх за свій рахунок магазин теж не зобов’язаний.
Під час судового розгляду з’ясувалося, що у «Стилі» покупцям пропонували новий товар. Чоботи та туфлі власник крамниці купував у фізичної особи й одразу виставляв на продаж. А покупцям товар рекомендували як тільки-но отриманий від виробника. На взутті не було товарного ярлика. Крім того, покупцям не надавали жодного документа про гарантію. Таке лукавство є прямим порушенням правил комісійної торгівлі і закону про захист прав споживачів.
Водночас Феміда з’ясувала, що власник магазину — приватна особа — не мав торгового патенту та дозволу на роздрібну торгівлю уживаним товаром.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ (з архіву «Голосу України»)
Коментар
Правила комісійної торгівлі роз’яснює головний спеціаліст сектору правової роботи Головного управління з питань захисту прав споживачів КМДА Ірина ЗАКАТЮРА:
— Власник комісійного магазину (продавець) не є власником товару, який він реалізує. Учасниками комісійної торгівлі виступають комітент (юридична особа або громадянин, в інтересах якого здійснюються угоди) та комісіонер (юридична особа або громадянин, який здійснює угоди в інтересах комітента).
Комітент здає товар на комісію, а комісіонер (продавець, суб’єкт господарювання) приймає товар на комісію та в подальшому реалізує його за визначену винагороду. Продавець не купує товари в комітента. Комітент залишається власником цих товарів доти, доки вони не потраплять у розпорядження споживача.
На комісію приймаються непродовольчі товари, придатні для використання, — і нові, і такі, що були в користуванні, але не потребують ремонту, а також антикварні й унікальні речі та твори мистецтва. Нові товари вітчизняного та іноземного виробництва приймають за наявності товаросупровідних документів; інформації про товар (щодо якості, кількості тощо) українською мовою; документів, що підтверджують належну якість товарів (якщо товар підлягає обов’язковій сертифікації, в паперах має бути зазначено номери сертифікатів відповідності чи свідоцтв про визнання відповідності); висновку державної санітарно-гігієнічної експертизи на імпортовану продукцію (якщо товар не підлягає обов’язковій сертифікації в Україні).
Якщо юридична особа здає на комісію завезені з-за кордону партії уживаних речей і не має даних про їхню безпеку, то приймати на комісію такі товари дозволяється лише після отримання позитивного висновку державної санітарно-гігієнічної експертизи.
Якщо товар на комісію здає фізична особа, яка не має статусу підприємця, її звільняють від необхідності збирати цей стос документів.
Гарантійні терміни на нові товари встановлює виробник. Що стосується нових товарів, на які гарантійні терміни не встановлено, то споживач має право пред’явити продавцеві (виробникові) претензії, якщо виявить недоліки протягом двох років від дня купівлі. Вимоги споживача щодо пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків, відшкодування витрат на усунення недоліків непродовольчих товарів, що перебували у використанні та придбані споживачем через роздрібні комісійні торговельні підприємства, задовольняються за згодою сторін.
Якщо споживач купує річ у комісійному магазині, йому обов’язково мають видати товарний чек, де зазначено: номер або найменування торговельного підприємства, номер товарного ярлика, назву товару, гарантійний термін, ціну, дату продажу та прізвище продавця.
Товарний чек виписують у двох примірниках, які пред’являються касиру для оплати за товар. Коли касир одержить від покупця гроші, він має вибити касовий чек і передати його споживачеві разом із двома товарними чеками з позначкою «оплачено». Один примірник товарного чека залишається у споживача.
Отже, разом із придбаним товаром у покупця повинні залишитися: касовий чек, товарний чек, ярлик та гарантія (якщо товар новий).