Сьогодні Верховна Рада планує розпочати розгляд проекту закону про Державний бюджет України на 2010 рік. Наш кореспондент намагався довідатися, як налаштовані народні обранці та чи має шанси основний фінансовий документ держави бути схвалений вчасно, до нового року.
Володимир МАКЕЄНКО, Партія регіонів:
— Бюджет — це передусім відображення політичної ситуації в Україні. На жаль, вона далека від стабільної. У тому проекті закону, який подав уряд, не враховано підвищення соціальних стандартів, що було проголосовано парламентом і підписано Президентом. Уряд, з одного боку, не хоче враховувати цей законопроект, з іншого боку, маємо на початок року, на січень, перший тур виборів, і Прем’єр-міністр сказала на прес-конференції, що до цього бюджету повернемося після виборів. Наша фракція не може голосувати за цей бюджет, бо в ньому не враховано нові соціальні стандарти. Проте участь в обговоренні бюджету братимемо. Щодо закидів у блокуванні роботи бюджетного комітету — є протокол його засідань. Кожен народний депутат приходить і розписується. Так, на останньому засіданні не було жодного представника від влади та від БЮТ і дійсно не відбулося засідання бюджетного комітету через відсутність кворуму. Але ми готові розглядати проект Держбюджету-2010, ставити питання, свої поправки, обговорювати. Ми, як законослухняні громадяни та парламентарії, повинні виконувати Конституцію, де чітко розписано наші повноваження та завдання, Бюджетний кодекс, який ніхто не скасовував. Але мій досвід дозволяє сказати, що шанси на прийняття цього бюджету — нуль відсотків.
Євген СУСЛОВ, БЮТ:
— До Бюджетного комітету подано понад 1000 поправок до цього законопроекту. Але, на жаль, наш парламент може прийняти політичне, а не професійне рішення. Багато звинувачень у блокуванні бюджетного процесу, багато зауважень і пропозицій, які несуть за собою тяжкі економічні наслідки. Спрогнозувати долю проекту бюджету зараз неможливо, бо як і коаліції потрібні певні зміни для прийняття цього закону, так і опозиція захоче внести великі зміни і проголосувати. Сподіваюся, що здоровий глузд переможе, і вийде документ, якого потребує у цей важкий час Україна. Головним плюсом законопроекту є те, що місцеві громади матимуть власні бюджети, не регіональні, а централізовано регіональні бюджети. Як колишній міський голова, я завжди був залежний від району, від області, до кого краще ставляться, у того і кращий бюджет. Це треба змінювати. Проте у бюджеті справді є недосконалості, бо, з одного боку, піднімають податки і збори, з іншого боку — з’їдає інфляція. Проблеми є, над ними треба працювати. Але кожен депутат, перш аніж подати ту чи іншу поправку, повинен показати хоча б напрямок, звідкіля брати ці кошти. А ніхто не думає про обігову заробітну частину бюджету.
Оксана БІЛОЗІР, «НУ—НС»:
— До проекту бюджету закладено непродуману необгрунтовану популістську концепцію. Ніхто не прорахував, як місцеве самоврядування зможе отримати нові преференції. Прийняття цього бюджету нереальне. Президент прагматично запропонував суспільству нову Конституцію, бо політична криза якраз полягає у незбалансованості та повній обструкції органів влади, які дискутують між собою, не мають чітких повноважень, немає відповідальності між різними гілками влади в Україні. Нам потрібно зняти це питання з порядку денного. І найкраще цей процес, як каже Президент, започаткувати сьогодні, а не після президентських виборів, коли новий глава держави (хоча я все робитиму для того, щоб залишився Віктор Ющенко) переписуватиме Конституцію під себе. Цей процес потрібно зупинити. А Тимошенко намагалася виставити альтернативу і запропонувати у вигляді новацій у Держбюджеті-2010. Це — популістські кроки. Ті соціальні показники, про які сьогодні говоримо, є невеликі порівняно з тими пропорціями, які пропонуються у проекті бюджету на наступний рік. Де візьмуться такі кошти за два місяці, коли сьогодні їх немає, і всі кричать про бюджетні діри? І вони дійсно великі ці діри, але прем’єр не хоче в цьому чесно признатися. Парламент зобов’язаний за Конституцією і Бюджетним кодексом розглянути бюджет до нового року, але поданий законопроект є виборчою кампанією Ю. Тимошенко, а не бюджетом відповідального прем’єра для країни, яка повинна вийти з кризи.
Алла АЛЕКСАНДРОВСЬКА, КПУ:
— Бюджет не може бути ухвалений у тому вигляді, в якому нині перебуває на розгляді у Верховній Раді. Дуже багато зауважень, і зауважень радикальних. Одне з них те, що в основу проекту бюджету закладено неправильні розрахунки, так звані макропоказники. Неправильний курс долара до гривні, не враховано реальну ціну на газ, яка сьогодні може зрости, нереальний рівень інфляції та прогнозні показники ВВП. Ми вже бачимо, що бюджет 2009 року практично не виконується, бо реальні цифри не відповідають тому, що закладено в законі. Тому проект Держбюджету-2010 треба відправити уряду на доопрацювання, і з урахуванням реального стану економіки зробити розрахунки. По-друге, парламент прийняв закон, який суттєво змінив мінімальну зарплату, пенсію та прожитковий мінімум. Як можна прийняти бюджет на наступний рік без урахування цих параметрів? Виходить, що сам парламент має виступити проти того закону, за який проголосували. Змінивши соціальні стандарти, ми тим самим сказали уряду, що він має перерахувати бюджет на наступний рік. Але уряд не хоче цього робити і не виконує той закон, який прийняв парламент. І дуже шкода, що уряд не забирає проект держбюджету-2010, не перераховує його і не повертає до парламенту в тому вигляді, у якому він може бути прийнятий. Ми внесли багато суттєвих пропозицій до законопроекту, але уряд не реагує на пропозиції народних депутатів. Сьогодні уряд не зацікавлений у тому, щоб бюджет було ухвалено.
Катерина ВАЩУК, Блок Литвина:
— Ми отримали пропозиції до проекту Держбюджету-2010 лише у вівторок, 17 листопада, а це декілька книжок. Зараз доповнення більше стосуються конкретних регіонів, але загалом до законопроекту претензій дуже багато. Але кожен із нас розуміє, що розділити можна тільки те, що є в Україні. Тому хорошим цей бюджет не буде, як би його не тягли ані в один, ані в другий бік. Розумію, що мало шансів на проходження бюджету через Верховну Раду, знаючи настрої у сесійній залі. Накладається і президентська виборча кампанія. Але мені, як депутатові, хочеться, щоб було прийнято бюджет, щоб державні кошти витрачалися згідно з законом, а не просто в «ручному» режимі. Бо «ручной» режим завжди має такі недоліки, які межують з порушенням законодавства. Хотілося б, щоб усе-таки ми знайшли найкращий варіант із того можливого, що можна зробити в нинішній ситуації, і все-таки бюджет прийняли. Щоб держава жила за законом, а не за бажанням.
Записала Юліана ШЕВЧУК.