Маршрут, яким прямуватиме вантажний потяг з компонентами ракетного палива із складів під Вінницею, військові тримають у таємниці. Запевняють, що він пройде шлях завдовжки у 1,5 тисячі кілометрів в обхід великих станцій, зокрема, в об’їзд Києва. Утилізуватимуть меланж у місті Дзержинськ Російської Федерації. Тим часом, за словами представника ОБСЄ Антона Мартинюка, одну з наданих цистерн потрібно додатково перевірити на герметичність. Тому замість планованих десяти залізничних ємностей з меланжем на першому етапі відправлять дев’ять.
Чия цистерна?
Учора в одній з військових частин, що дислокується за двадцять кілометрів від Вінниці, розпочали завантажувати у залізничні ємності один з компонентів ракетного палива — меланж. Тисяча тонн високотоксичної рідини зберігається тут ще з радянських часів. Утилізація стала можлива завдяки угоді між урядом нашої держави й ОБСЄ. Тендер на ліквідацію цієї кількості меланжу виграла одна з російських компаній. Меланж з-під Вінниці перероблятимуть на одному з підприємств у місті Дзержинську Російської Федерації. Відвантаження й доставка компоненту ракетного пального здійснюється під контролем двох представників ОБСЄ, а також технічного експерта з Росії Олега Прокопенка.
— Процес завантаження перших дев’яти цистерн триватиме приблизно п’ять днів, — каже Антон Мартинюк. — Одна з цистерн потребує додаткової перевірки на герметичність. Після цього її завантажать і відправлять на другому етапі.
Співрозмовник не уточнив, хто саме надав таку цистерну. За його словами, п’ять ємностей доправили у військову частину міста Калинівка, де знаходяться склади з меланжем Міноборони, стільки само надійшло з Росії від компанії, де його утилізуватимуть. Цистерни з небезпечним вантажем приєднають до одного з товарних составів. На кордоні з Росією, пояснив співрозмовник, їх причеплять до потяга, який прямуватиме далі російською залізницею. Відповідальність за виконання усіх робіт несе залізниця, наголосив пан Мартинюк. У составі буде ще один вагон. У ньому розмістять технічні засоби, необхідні для застосування у випадку виникнення нештатних ситуацій. У цьому вагоні перебуватимуть два спеціалісти з групи супроводу вантажу.
Жодна крапля не повинна потрапити в грунт
За словами заступника командувача військ Західного оперативного командування генерал-майора Сергія Ніколаєва, цистерни завантажуватимуть наші військові фахівці. Тут застосують відому у світі технологію помпування рідини через трубопроводи з ємностей, де вона зберігається, в залізничні цистерни. Генерал звернув увагу на те, що на кожному із стиків змонтованого військовими трубопроводу встановлені невеликі резервуари. «На випадок прокапування рідини, — наголосив генерал, — жодна крапля не повинна потрапити в грунт». Представники ОБСЄ, а також технічний експерт з Росії поки що позитивно оцінюють підготовчі роботи, виконані нашими військовими. Водночас звертають увагу на перевищення термінів зберігання меланжу. За нормативами, у таких ємкостях меланж повинен зберігатися не більше десяти років. Насправді високотоксична речовина знаходиться поблизу райцентру Калинівка і неподалік від Вінниці уже більше двадцяти років.
Другий етап вивезення решти меланжу з військової частини з-під Вінниці заплановано на середину грудня. У більш як 250 тисяч євро обійдеться Міноборони нашої держави оплата робіт із завантаження і транспортування однієї тисячі тонн меланжу. Процес утилізації оплатять вісім кран—донорів ОБСЄ. Антон Мартинюк зауважив, що сума становитиме кілька мільйонів євро.
 
Вінницька область.
На знімку: процес ліквідації можливих нештатних ситуацій під час завантаження меланжу військові відпрацьовували на тактико-тренувальних заняттях під командуванням генерал-майора Сергія Ніколаєва.
 
Фото автора.