Завдяки експериментальній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів в області стали можливими розробка та апробація багатьох важливих напрямів оновлення навчально-виховного процесу. Докладно про це нашому кореспонденту розповіли начальник управління освіти і науки Луганської облдержадміністрації Ірина ЦИМБАЛ та проректор з наукової роботи Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Ольга РУДІНА.
— Григорій Сковорода стверджував, що справжні духовні цінності не потребують особливих матеріальних умов або умов місця і часу для того, щоб людина могла їх сповідувати і жити за законами суспільства і природи.
І. Цимбал: — З цим важко не погодитись, оскільки освіта повинна мати творчий характер і стати основою нового мислення. Це допоможе насамперед учням навчитися здобувати знання, врешті-решт, навчитися жити. Отже, освітня людина має постійно адаптуватись до змін, які відбуваються в суспільстві.
О. Рудіна: — Ми вимушені визнати, що реальна педагогічна дійсність еволюціонує дещо швидше, ніж педагогічна теорія. Тому звернули увагу саме на поширення досвіду інноваційної діяльності. Експериментальною діяльністю на регіональному рівні сьогодні займаються понад 100 навчальних закладів.
— А можна вже казати про конкретні результати інноваційної роботи в школах? І як сприймаються ініціативи освітян місцевими органами влади, які здебільшого їх фінансують?
О. Рудіна: — Коли сім років тому ми розпочинали цю роботу, в області було всього три школи, які ризикнули провести експеримент. А сьогодні лише в одному Первомайську протягом двох років за експериментальними програмами працюють вісім ЗОШ. І, як ми розуміємо, це ще не межа. Адже цікаві теми для вивчення пропонує життя. Згадайте хоча б проект МОНУ «Еволюція влади», розроблений спільно з парламентською газетою «Голос України», в якому йдеться про поглиблене вивчення курсу історії України в 11 класах та в контексті курсу «Громадянська освіта». Хороший і потрібний курс, спрямований на поглиблення знань. Органи місцевої влади нам активно допомагають його впроваджувати.
І. Цимбал: — Зауважу, що загалом можновладці усвідомлюють важливість інноваційної роботи в школі і свою відповідальність під час проведення експериментів та досліджень.
О. Рудіна: — Результати шкільної роботи важко чимось виміряти. І все-таки скажу, що дванадцятирічки, де проводяться експерименти, більш привабливі на тлі інших. Їхні учні, як правило, демонструють кращі результати під час незалежного тестування, на олімпіадах та конкурсах. Взяти, для прикладу, Кіровську багатопрофільну гімназію. Головним напрямом концепції розвитку гімназії є пошук і підтримка обдарованих дітей, насамперед у сферах точних, гуманітарно-природничих та соціальних наук. Тут створено ефективну програму пошуку та підтримки юних талантів.
І. Цимбал: — Десять випускників області отримали на зовнішньому незалежному тестуванні по 200 балів з предмета. Більшості з них допомогло саме навчання за експериментальними програмами. У Сватівській ЗОШ № 7, скажімо, загальноукраїнський експеримент серед учнів 1—4 класів у рамках науково-педагогічного проекту «Росток» апробовувався протягом 15 років (учитель Тетяна Цибульник). Ми не раз переконувались, що ця програма сприяє активному розвитку дитини.
— Скажіть, будь ласка, чи є на Луганщині приклади успішного впровадження авторських програм?
О. Рудіна: — Сьогоднішня система освіти дуже вимоглива до їхнього поширення. Без грифу міністерства жодна з них впроваджуватись не може. П’ять років наші вчителі та методисти працювали над розробкою програми «Мистецтво і художня культура» — ми є співавторами. Незабаром вона впроваджуватиметься в усіх ЗОШ країни. Крім того, для цього курсу ми розробили спеціальний зошит для навчання у п’ятому класі. Він вже друкується.
І. Цимбал: — Сьогодні наші педагоги сконцентрували свою увагу на освоєнні форм і методів, так званої, інклюзивної роботи з дітьми.
О. Рудіна: — В області є досвід з цього питання. Наприклад, Антрацитівська ЗОШ № 5 спеціалізується на поглибленому вивченні іноземної мови і має високий потенціал. За двадцять років тут сформувався досвідчений колектив педагогів, налагоджено зарубіжні контакти. У мікрорайоні, де розташована школа, проживає до 20 інтелектуально розвинених дітей-інвалідів. В рамках інклюзивної освіти педагоги залучили їх до школи. Сьогодні вони беруть участь у роботі гуртків, у шкільних заходах. Одну дівчинку довго вчили говорити, а потім співати. У травні вона піснею відкривала форум «Добробут починається з тебе»...
І. Цимбал: — Варто також згадати досвід Кремінського району, де створено перший в Україні освітній округ. Базується він в Красноріченській середній школі. До його складу входять чотири неповні школи, районна та селищна бібліотеки, сільські позашкільні заклади. Діти займаються в МАН, на заняття їх возить автобус. Ця програма апробовувалась п’ять років. Міносвіти нині працює над концепцією шкільного округу, після чого вона буде запропонована для поширення.
Луганськ.