У Києві зростає кількість дорожньо-транспортних пригод. Щодоби їх фіксується близько двохсот. Однією з причин високої аварійності на шляхах є недосконала організація підготовки водіїв. Адже значна частина слухачів автошкіл не отримує потрібних знань і навичок. Принаймні про це говорять самі автолюбителі. Згодні з такою думкою і працівники Державтоінспекції. Однак вони переконують: змінить цю ситуацію акредитація всіх навчальних закладів. Яка все-таки ситуація на сьогодні, дізнавався кореспондент «Голосу України».
За інформацією ДАІ, всі приватні навчальні заклади пройдуть атестацію. Отримають акредитацію далеко не всі. Оскільки перевагу надаватимуть школам із традиціями та належною базою.
Прес-служба Департаменту ДАІ МВС України:
Нині ДДАІ МВС України проводить акредитацію та здійснює єдиний державний реєстр автошкіл, контролює та перевіряє їх діяльність. Відтепер у разі неякісної підготовки водіїв або високого рівня аварійності серед випускників тієї чи іншої автошколи Департамент ДАІ МВС України може призупинити дію або анулювати сертифікат про її державну акредитацію щодо підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів. Таким чином здійснюється реальний вплив на процес та якість підготовки водіїв.
Щодо Києва, то нині в місті налічується близько 150 закладів, які навчають водінню. Йдеться і про приватні школи, і про державні курси, школи при автотранспортних підприємствах, учбових закладах. Знайти їх нескладно — від оголошень біля зупинок транспорту до реклами в газетах. Наприклад, витративши кілька хвилин на пошук в Інтернеті на одному з інформаційних сайтов, вдалося знайти близько 40 автошкіл, які пропонують свої послуги. Ціни в них — різні. Аби все-таки з’ясувати, як у них навчають, ми звернулися до тих, хто ще нещодавно був клієнтом подібних закладів.
Киянин Андрій отримав посвідчення водія близько місяця тому. Зі слів чоловіка, вони обійшлися йому в 3200 гривень. Це з врахуванням навчання в автошколі, придбання навчальних матеріалів, оформлення медичної довідки.
— Якість підготовки майбутніх автолюбителів залишає бажати кращого, — розповідає Андрій. — Наприклад, Правил дорожнього руху мене навчали російською мовою. Для мене це було незручно. Щоправда, інструктор казав, що так краще. Курс теорії становив 22 заняття по 2 години. Однак цього недостатньо. Тому для самостійної роботи автошкола порадила купити підручник з ПДР, а також тематичні завдання. Тут і почалося найцікавіше. Правила одні, а от тематичні завдання мають дві версії — одну готували київські фахівці, іншу — харківські. В обох варіантах є некоректні запитання, відповісти на які без заучування дуже складно. На якій версії базуватимуться іспити, ніхто не каже. Тому довелося купити обидва підручники. Витратив на них близько 100 гривень.
Паралельно з теорією проходять практичні заняття. Таких уроків 10—12 по 1,5 години. Та, щоб впевнено почуватися за кермом, цього недостатньо.
— Довелося взяти п’ять додаткових занять, за які заплатив окремо інструктору, — продовжує далі хлопець. Їх вартість становила 100 гривень за урок. Однак мені і їх було замало. Тому довелося просити знайомого, який має автомобіль. Вечорами з ним їздив по місту. Цього разу вже безплатно. Таким чином в автошколі і в ДАІ іспит мені вдалося здати самому без будь-яких хабарів. Адже було велике бажання навчитися їздити на автомобілі, а не просто отримати пластикове посвідчення.
Все ж таки скільки часу потрібно, щоб навчитися їздити на автомобілі? Про це кореспондент «Голосу України» поцікавився у досвідчених столичних водіїв.
— Я навчався водіння два роки при училищі, — розповів водій таксі. — Можна впевнено сказати, що тих годин, які виділяють в автошколі, недостатньо. Щоб отримати навички водіння, треба щонайменше три-чотири місяці щоденного тренування.
І я з цим згодний. Навчитися в автошколі можна лише тоді, якщо до того вже людина вчилася самостійно, — підтримує розмову водій з 15-річним стажем.
— По-моєму, ті, хто отримує права в наших навчальних закладах, не вміють взагалі їздити. Це дуже помітно на дорозі, де новачки не вміють з одної смуги переміститися на іншу, рушити з місця. І звичайно, в цьому винна країна. Адже ми живемо за таким принципом: будуть гроші, будуть і права. А знання нікому не потрібні.
Дещо іншим методом отримала посвідчення водія киянка Ірина Валентинівна. Наприкінці літа дівчина купила собі права на день народження. Такий подарунок обійшовся їй у 5000 гривень.
— Щоправда, з’їздити в ДАІ, поклацати на комп’ютері для здавання теорії довелося — розповідає пані Ірина. — А от практику я взагалі не здавала. Оскільки позитивні результати за такі гроші були гарантовані.
Щоб викорінити корупцію під час отримання прав, нещодавно Державтоінспекція запровадила нову спеціалізовану систему контролю за ходом складання іспитів у екзаменаційно-реєстраційних відділах.
Прес-служба Департаменту ДАІ МВС України:
Враховуючи, що керівництво ДДАІ МВС України приділяє особливу увагу контролю за роботою реєстраційно-екзаменаційних підрозділів, що приймають іспити у громадян для отримання посвідчень водія на керування транспортними засобами, в запровадженій системі «Водій» реалізовано функцію контролю з боку керівництва ДДАІ в режимі он-лайн. Таким чином забезпечується недопущення втручання у процес складання іспиту з Правил дорожнього руху. Крім того, завдяки системі можна бачити, на яке питання відповідає кандидат у водії, який варіант відповіді обирає: правильний чи неправильний, скільки часу в нього залишилося для складання іспиту. Після завершення складання іспиту результат фіксується спочатку на контрольному комп’ютері Департаменту ДАІ, а потім — екзаменаційного підрозділу. Така послідовність фіксації результату іспиту унеможливлює будь-яку його фальсифікацію з боку працівників реєстраційно-екзаменаційних підрозділів ДАІ.
Нині до функції контролю підключено два столичні реєстраційно-екзаменаційні підрозділи №2, 10 на вул. Туполєва та Братиславський. Як результат — кількість охочих скласти іспит на водіння у столиці втричі зменшилася.