Галузь освіти в нашому місті представляють 12 дошкільних, 13 загальноосвітніх, три позашкільні навчальні заклади та міжшкільний навчально-виробничий комбінат. Одна вже структура мережі, вважаю, переконливо свідчить, що місцева влада забезпечила гарантоване право на навчання.
Дошкільною освітою, скажімо, охоплено 73 відсотки дітей, з них 85 відсотків — п’ятирічного віку. У нас спостерігається тенденція до збільшення кількості малят у садках. Дошкілля нашого міста має гарні здобутки у забезпеченні змісту освіти, системи фізкультурно-оздоровчої роботи, методичного супроводу навчально-виховного процесу.
З цього року ми поетапно впроваджуватимемо нову програму розвитку дитини «Я у світі», яка істотно відрізняється від попередніх. Крім того, активно запроваджуємо інноваційні підходи в роботі з батьками та громадськістю.
Велику увагу в ЗОШ приділяємо обдарованим дітям, профільній підготовці старшокласників, національним меншинам.
Першочерговим завданням залишається поліпшення якості освіти.
Колеги демонструють достатній рівень викладання біології, фізики, географії, німецької мови. Водночас і відділ освіти, і батьки стурбовані неналежним рівнем знань з української мови і літератури, математики, історії України, хімії, англійської та французької мов. Не всі учні та вчителі морально готові до тестування, неповною мірою відпрацьована методика тестової перевірки. Існує певна невідповідність між результатами ЗНО та оцінюванням навчальних досягнень учнів під час навчального процесу (наприклад, п’ятьом претендентам на медалі їх не вручили, а вісім дітей отримали срібні замість золотих). Зрозуміло, необ’єктивне оцінювання призводить до підвищення самооцінки можливостей дітей як батьками, так і самими випускниками, а значить, впливає на вибір життєвого шляху. У зв’язку з цим реальне завдання для педагогічних колективів — на завершальному етапі навчання активно забезпечувати систематизацію знань шляхом впровадження тестових технологій, організації співпраці з батьками тощо.
Інший напрямок діяльності школи — превентивна робота із запобігання правопорушенням, дитячій та підлітковій злочинності, шкідливим звичкам. Тривожить зростання числа крадіжок, бродяжництво, вживання алкоголю, тютюнопаління, раннє статеве життя. Викликають тривогу і факти вандалізму, вчинені неповнолітніми дівчатами. Перший крок на вулицю, у злочинний світ починається з прогуляного уроку, дрібної сварки з батьками, дискомфорту в класі чи сім’ї.
Відірвати дітей від вулиці покликані і школи, і позашкільні навчальні заклади, у яких зайнято 42 відсотки. Обласним управлінням освіти і науки відзначена висока результативність у роботі Станції юних техніків та Центру дитячої творчості. Скажімо, СЮТ уп’яте посіла перше місце в обласному конкурсі-огляді.
Не існує освіти без учителя, яких у місті 515. Істотно змінюється його роль, бо він має не лише дати знання та сформувати вміння і навички, а й навчити самостійно шукати необхідну інформацію та вчитися впродовж життя.
Якісний склад педагогів, порівняно з минулим роком, поліпшився. Водночас відділ освіти стурбований не завжди об’єктивною оцінкою роботи педагогів адміністраціями закладів, що призводить до невиправданого завищення категорій і, фактично, завищеної самооцінки вчителів.
Сьогодні більшість навчальних закладів Вознесенська працює в інноваційному режимі. З ініціативи відділу освіти за підтримки депутатів, громади міста впроваджується цільова програма розвитку освіти міста до 2015 року, завершується робота з формування концепцій розвитку кожного навчального закладу.
Міністерство освіти і науки націлює нас на проведення якісного аналізу стану професійної майстерності колег та її підвищенню. Велику роль у цьому відведено науково-методичному центру (НМЦ). Ми пишаємося тим, що за багаторічну інноваційну діяльність з модернізації освіти міський НМЦ вдруге отримав звання «ЛІДЕР СУЧАСНОЇ ОСВІТИ», а коло закладів, які взяли участь у Всеукраїнській виставці педагогічних досягнень, значно розширилося.
Належну увагу відділ освіти приділяє утвердженню моделі державно-громадського управління, передбаченої Національною доктриною розвитку освіти. В цій системі відповідне місце займають ради закладів, органи учнівського самоврядування, благодійні фонди.
Висвітлюючи питання розвитку освіти, слід належно оцінити рівень матеріально-технічної бази наших закладів. За останні роки він істотно зріс завдяки місцевій владі, яка з розумінням ставиться до проблем освітян і максимально сприяє їхньому вирішенню.
Так, лише цьогоріч ми мали можливість забезпечити сучасним обладнанням п’ять ДНЗ та Комп’ютерний центр, провести вибіркові ремонти в трьох ЗОШ і трьох ДНЗ. Сподіваюсь, активна підтримка освіти триватиме, бо ми працюємо з найдорожчим, що в нас є — з дітьми.
Світлана КИСІЛЬОВА, начальник відділу освіти міської ради.
Миколаївська область.
На знімку: Світлана Кисільова і міський голова Юрій Гержов.
Фото Івана ІЛЛЯША.