Українців турбують проблеми дотримання в країні законності та правопорядку, питання житлової політики та соціального захисту населення. Про це свідчить аналіз звернень громадян, що надійшли до Верховної Ради України у період з січня по вересень 2009 року.
За даними Відділу з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України, всього з початку року до парламенту надійшло 68,9 тисячі звернень громадян, що на 3,2 тисячі більше, ніж за відповідний період минулого року.
Протягом перших дев’яти місяців 2009 року до керівництва парламенту звернулися 1,7 тис. громадян, з них 1,3 тис. — до Голови Верховної Ради України В. Литвина.
Парламентські комітети за цей час отримали 15,6 тис. пропозицій, заяв і скарг, що майже на 2 тис. більше, ніж у січні—вересні минулого року. Водночас депутатськими фракціями Верховної Ради України розглянуто 5,5 тис. звернень громадян, а в структурних підрозділах апарату Верховної Ради України опрацьовано 47,8 тис. пропозицій, заяв і скарг. Із загального числа звернень майже 44 тис. — розглянуто фахівцями Відділу з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України.
Як свідчить парламентська пошта, у своїх зверненнях громадяни порушили 70,8 тис. питань. Як і раніше, у більшості листів актуальність утримують питання забезпечення законності та правопорядку, реалізації прав і свобод громадян (36,8%), соціального захисту (15,3%), фінансової, податкової та митної політики (8,2%), житлової політики (5,3 %), діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України (5,2%), комунального господарства (4,2%), праці і заробітної плати (3,4 %), аграрної політики і земельних відносин (3,2%).
Так, з початку року надійшло понад 26 тис. звернень, у яких порушуються питання забезпечення законності та правопорядку, конституційних прав і свобод громадян. Це на 2,4 тис. більше, ніж за відповідний період минулого року. Зросла також кількість скарг громадян на судочинство, дії працівників органів прокуратури. Чільне місце серед таких скарг посідають звернення з приводу корупційних дій працівників міліції та органів Державтоінспекції.
Як і раніше, друге місце за кількістю в парламентській кореспонденції утримують звернення, що містять пропозиції, заяви і скарги громадян з питань соціального захисту населення: упродовж січня — вересня 2009 року до парламенту надійшло майже 11 тис. таких листів. У Відділі з питань звернень громадян констатують суттєве збільшення кількості звернень стосовно отримання соціальних виплат та субсидій. Окрім того, значне місце у листах до Верховної Ради України посідають звернення з питань фінансової, податкової та митної політики — 5,8 тис., що майже на 1,8 тис. більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Уже традиційно найбільшу активність дописувачів викликають нерозв’язані проблеми у сфері забезпечення громадян соціальним житлом — з початку року парламент отримав 3,8 тис. скарг громадян щодо питань житлової політики.
Водночас, як засвідчують фахівці, спостерігається зменшення у пошті парламенту кількості пропозицій та заяв громадян з питань діяльності Верховної Ради України, Президента України і Кабінету Міністрів України (з 4,4 тис. у 2008 р. до 3,7 тис. у 2009 р.).
Незважаючи на незначне зменшення кількості звернень громадян з питань працевлаштування і заробітної плати, ця тема не втратила своєї актуальності. Упродовж січня—вересня 2009 року до парламенту надійшло 2,4 тис. заяв і скарг відповідного змісту.
Майже вдвічі, порівняно з аналогічним періодом минулого року, зросла кількість листів громадян, що порушують проблеми аграрної політики і земельних відносин (2,3 тис.). Половину з них становлять питання щодо права власності на землю, приватизації земельних ділянок, безоплатного передання, отримання спадщини та паю.
Також для громадян-заявників залишаються актуальними питання охорони здоров’я, діяльності органів місцевого самоврядування, економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва, освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності, державного будівництва та адміністративно-територіального устрою тощо.
Як наголошують у Відділі з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України, усі отримані пропозиції, заяви і скарги громадян розглядалися згідно з чинним законодавством, а ті, які не стосувалися повноважень парламенту, надсилалися відповідним органам державної влади, місцевого самоврядування, прокуратури та суду. Актуальні питання, що порушувалися у зверненнях, залишалися на контролі, зокрема, пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства вивчалися в парламентських комітетах та депутатських фракціях. Аналітичні матеріали та узагальнення направлялися керівництву Верховної Ради України, передавалися у комітети Верховної Ради України, депутатські фракції та народним депутатам України для застосування в законотворчій роботі.
На особистому прийомі у парламенті, за даними Відділу з питань звернень громадян апарату Верховної Ради України, протягом січня—вересня 2009 року побували 5,4 тис. громадян.
Згідно з інформацією, наданою секретаріатами депутатських фракцій, упродовж дев’яти місяців поточного року до народних депутатів України, їх помічників-консультантів у виборчих округах звернулися 276,8 тис. виборців. Ними розглянуто 111,9 тис. письмових звернень, проведено 27,7 тис. особистих прийомів та 69,6 тис. зустрічей з виборцями.
Інформаційне управління апарату Верховної Ради України.