Якщо вірити офіційним даним, у країні вже зібрано 43,3 мільйона тонн зерна. Це майже на шість мільйонів менше, ніж було на цю пору торік. Упала й середня врожайність. Нинішня становить 29,6 центнера з гектара. Минулого року було 35 ц/га. Якщо брати по культурах, нині намолочено 21,6 мільйона тонн пшениці, 12,7 мільйона ячменю, близько мільйона тонн жита. Кукурудзи, збирання якої ще триває, — 5,6 мільйона тонн.
Незважаючи на недобір, валовий збір дасть змогу повністю задовольнити внутрішні потреби — 27,3 мільйона тонн. Так, на продовольчі цілі піде приблизно 6,8 мільйона тонн (зокрема, пшениці — 5,4 млн.); на насіння — 3,1 мільйона (пшениці — 1,5 млн.); на корм худобі та птиці — 15 мільйонів тонн (пшениці — 3,8 млн.).
Водночас можливий експорт 16—17 мільйонів тонн зернових. З врожаю—2009 за кордон уже продано 8,2 мільйона.
Тим часом світові ціни на збіжжя продовжують падати. Такі тенденції, йшлося під час слухань у Комітеті Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин, присвячених врожайній темі, збивають ціни й на внутрішньому ринку. Так, продовольча пшениця виробництва США з червня подешевшала на 18—19 відсотків, Росії — на 16, України — на 15 відсотків.
А ось елеваторні послуги у нас, які є значною складовою витрат, дорожчають. За рік вони піднялися на 5 відсотків: вартість приймання збіжжя у середньому збільшилася в 2,4 разу, очистки — у 3,7 разу, зберігання — удвічі, вантаження на елеваторі — у півтора разу.
Під час слухань наголошувалося, що здорожчали послуги перевезення зерна залізничним транспортом. Так, зокрема, тариф зріс більш як в 1,7 разу, додаткові збори — в 1,8 разу, експедиторські послуги — на 35 відсотків. На думку експертів, необхідно розвивати інфраструктуру автомобільного та річкового транспорту для перевезення зернових — це складе конкуренцію залізниці. Щоб Україні бути успішним гравцем на зовнішньому ринку, треба шукати можливості зниження розцінок за послуги елеваторів. А сертифікацію збіжжя проводити за схемою «одного вікна», що не лише спростить саму процедуру і заощадить час на оформлення документів, а й дасть змогу не допустити дублювання роботи служб.
Водночас народні депутати рекомендують учасникам ринку, звісно, за наявності у них достатніх фінансових ресурсів, орендувати елеватори чи купувати власні, зокрема, й на кооперативних засадах. Так, напевне, вдасться мінімізувати витрати на зберігання зерна.