Наприкінці 2006 року киянин Юрій С. звернувся до офтальмологічної клініки «Новий зір», щоб виправити вроджений дефект — мінливо розбіжна косоокість. Там провели обстеження і призначили курс лікування лазерною корекцією. Безпосередньо перед цією процедурою Юрію зміцнили сітківку.
Після лікування, протягом декількох місяців, зір погіршився: з’явився зоровий дискомфорт, що супроводжується головними болями, він втратив можливість писати й читати. На скарги пацієнта в клініці запевнили, що це нормальний процес, мовляв, так і має бути... Й відправили Юрія на апаратне лікування для розробки очних м’язів. Краще не стало.
— Паралельно я звернувся в Центр мікрохірургії ока. Там визначили в макулярній області дистрофічні зміни й набряк. Діагностували мене і в інституті імені Філатова в Одесі. Результати обстеження відрізнялися від тих, які спочатку поставили в «Новому зорі», — розповідає Юрій.
За словами співрозмовника, він постійно скаржився на погіршення самопочуття лікарям з «Нового зору», але на його скарги ніхто не реагував.
Подавати до суду на клініку Юрій не може. Перед початком курсу лікування клієнт підписав із закладом такий собі договір, в якому був пункт, що попереджає про можливі побічні ефекти лікування. Хоча на цьому моменті його увагу ніхто не акцентував. Мовляв, в усній формі йому в яскравих фарбах намалювали всі «за» майбутньої операції, а ось «проти» не пояснювали.
На виправлення дефекту Юрій витратив декілька тисяч доларів. Лікування після лазерної корекції коштувало постраждалому уже в сто разів більше, але воно ще не закінчено. Операцію з видалення епіретинальної мембрани Юрій робив в Ізраїлі. Каже: треба було рятувати око, а ризикувати в українських клініках він уже не хотів. Нині С. звертається до кращих фахівців світу, які застосовують новітні розробки в області лікування сітківки. Його випадок не вписується в загальний статистичний контекст таких захворювань, тому й методи лікування підходять не всі.
«Технічні» ушкодження ока, за словами Юрія, що виникли внаслідок проведеної в «Новому зорі» лазерної корекції, вдалося усунути. Але залишилися патологічні — набряк макули, що призводить до погіршення якості та гостроти зору. Крім цього, розвинулася ішемія правого ока та вегето-судинна дистонія. Протягом ось уже трьох років С. страждає на хронічні головні болі. А це негативно позначається на працездатності, призводить до швидкої стомлюваності. Мозок через офтальмологічний стрес отримує колосальне навантаження. За час, який минув після лазерної корекції, мозок так і не адаптувався до змін, що відбулися.
Сам Юрій причини погіршення свого стану здоров’я пов’язує з некомпетентністю фахівців з «Нового зору».
— Мені некваліфіковано здійснили втручання. Не до кінця обстеживши мене, не виявивши патологій, призначили лазерну корекцію. Цього не можна було робити, поки не вилікувана сітківка ока, — каже потерпілий. — На жаль, некваліфіковане втручання призвело до незворотних наслідків. Найлегше відрізати, але повернути здоровий зір уже неможливо. Причиною такого втручання стало неповне й неякісне обстеження. Я вважаю, що за такі наслідки клініки мають нести серйозну відповідальність.
Юрій нарікає на численні порушення клінікою. Зокрема, у веденні медичної документації. Клієнт стверджує, що записи в його історію хвороби робилися постфактум, уже після того, як стан здоров’я внаслідок проведеної операції погіршився.
Утім, це не лише суб’єктивна думка пацієнта. З низки претензій з ним згодна і клініко-експертна комісія Мінохорони здоров’я України, створена у справі пацієнта клініки «Новий зір» Юрія С.
В акті експертного контролю якості медичної допомоги перераховуються виявлені перевіркою порушення: ведення первинної меддокументації не повністю відповідає вимогам Мінохорони здоров’я, клінічний діагноз сукупно не сформований (наявні висновки окремих фахівців), не належним чином оформлено план обстеження пацієнта, план лікування, протокол операції.
«Консультантом Філіпчук встановлено діагноз епімакулярного фіброзу без підтвердження необхідними даними додаткових обстежень, що ставить під сумнів доцільність запропонованого хірургічного лікування», — такого висновку дійшла комісія, що складається із провідних спеціалістів-офтальмологів.
У кожного лікаря свої підходи й методи лікування. Кожен лікує на свій розсуд: хтось на совість, хтось заради заробляння грошей. І в таких суперечках людей у білих халатах та їхніх пацієнтів часом дуже непросто встановити істину. А от якби в нас було розроблено й прийнято чіткі стандарти лікування в офтальмології, таких інцидентів не було б. А з огляду на те, що до страхової медицини, де чітко виписано правила лікування й неприпустимі імпровізації, Україні ще далеко, пацієнтам доводиться відстоювати своє право на одержання якісної й безпечної медичної допомоги самостійно, як це робить Юрій С. Він звертається до всіх клієнтів клініки «Новий зір», в яких виникли аналогічні проблеми, повідомити про них за телефоном 0509078700, або на адресу електронної пошти aytrogenі@і. ua Юрій уважає, що спільно легше домогтися правди.