Велика вода прийшла на Буковину рік тому. Відтоді влада з громадою доклали величезних зусиль, щоб постраждалі від страшної стихії не залишилися наодинці зі своєю бідою, щоб відчули і морально, і матеріально захист держави. Мільйони та навіть мільярди гривень спрямував уряд на відшкодування особистих збитків мешканців Західної України, на відновлення зруйнованих доріг і мостів, відбудову об’єктів соціальної сфери...

На жаль, не все, спрямоване владою людям, отримали адресати. Багато коштів «прилипли» до нечистих рук тих, хто був покликаний надавати суми за призначенням. Не побоялися Божого суду — то нехай очікують суду земного, адже закон наразі ще ніхто не скасовував. З цих питань звертаємося до народного депутата України  Петра Гасюка (БЮТ) як до заступника голови тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з моніторингу стану ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося 23-27 липня 2008 року у Вінницькій, Івано-Франківській, Закарпатській, Львівській, Тернопільській та Чернівецькій областях.
— Петре Петровичу, чи завершила вже роботу ця комісія?
— Майже. Залишилося провести її підсумкове засідання в Києві, після якого ми надішлемо остаточний висновок комісії у всі інстанції, які мають на це реагувати.
— На одній з прес-конференцій ви повідомили, що як заступник голови комісії закріплені за Чернівецькою областю. Чи можете вже надати інформацію про використання коштів, якої область очікує?
— Так, я готовий оприлюднити результати напрацювань нашої комісії, і я зупинюся на тих фактах, що стосуються лише Чернівецької області, адже саме цього чекають краяни. Отже, тими структурами, яким доручили перевіряти та контролювати використання коштів у Чернівецькій області, на 1 жовтня виявлені порушення у їхньому використанні на 85 об’єктах, яких контролювали, на загальну суму 58947,9 тис. грн. Не розкладатиму цю суму за напрямами (по компенсаційних виплатах населенню, компенсаційних виплатах сільгосптоваровиробникам, відновленню об’єктів соціально-культурного призначення, доріг, мостів та мостових переходів тощо), зупинюся лише на найтиповіших та найяскравіших (якщо так можна сказати) порушеннях.
Були випадки, коли до плану відновлювальних робіт включали об’єкти, які насправді постраждали не від стихійного лиха, а внаслідок довготривалої експлуатації без проведення ремонтів. Таке, зокрема, на Сторожинеччині, коли райдержадміністрація включила до Генплану низку дитсадків, музичних шкіл, будинків культури — усього 9 об’єктів на 777,4 тис. грн. Та що там казати про райони, якщо в Чернівецькій обласній філармонії виявлено фінансових порушень на 1200 тис. грн. — її включено до дефектного акта робіт, виконання яких не спричинено стихійним лихом!
Мені можуть заперечувати, що це ж, мовляв, робили з добрими намірами, адже не собі в кишеню клали, а на благо людей використано... Та я нагадаю народну мудрість, яка гласить, що «добрими намірами вимощена дорога в пекло». Як християнин, наполягаю на тому, що ніяке добро не робиться злочинними методами. А ці кошти — з добрими намірами чи з напівдобрими, чи з будь-якими іншими — вкрадені звідти, куди вони насправді були спрямовані. Тобто хтось, хто їх насправді потребував, можливо, це було питання життя і здоров’я людей! — цих грошей не одержав! Ну і, зрештою, закон у цій країні теж ніхто не скасовував, а гроші на ремонти зазначених об’єктів отримані в обхід закону.
— Ще які типові порушення використання коштів можете назвати?
— Неодноразово траплялося неправильне визначення категорії постраждалих і подання недостовірних даних про загальну житлову площу постраждалих будинків. Такого припускалися управління праці та соцзахисту населення на Вижниччині (на 587,8 тис. грн.), на Глибоччині (469,6 тис. грн. виплачено і 74,1 тис. грн. нараховано внаслідок недостовірного інформування щодо загальної житлової площі), на Новоселиччині (зайва виплата компенсацій внаслідок неправильного встановлення категорії постраждалих, проведення виплат особам, що не мали на них права, виплати компенсацій без складання актів обстеження, завищення розміру пошкодженої земельної ділянки) 1743,9 тис. грн. Зайво нараховано до виплати, але ще не виплачено 40,5 тис. гривень, на Кіцманщині (540,3 тис. грн. — це виплата громадянам компенсації внаслідок завищення категорії постраждалих). Не оминув цей гріх і Путильщину, де, наприклад, двом особам виплачено допомогу в сумі 227,5 тис. грн., в той час, як ці особи не були власниками постраждалого від стихійного лиха житла, а проживали в квартирах комунальної власності. У той же час трьом громадянам І категорії не виплачено остаточних сум допомоги за зруйновані житлові будинки, 55-м громадянам ІІ категорії не виплачено відшкодування за втрачене майно... Цим останнім фактом я хочу підкреслити не просто незаконність таких дій, а й їх цілковиту аморальність. Адже те, що вкрадено в одних, не отримали інші, хоча мали на те і законні підстави, і механізми отримання компенсацій, розроблені урядом.
— А як зазвичай будують наші дороги, можна й не казати...
— Чому ж, можу розказати. 1721,7 тис. грн. — загальна сума фінансових порушень державного підприємства «Чернівецький облавтодор» і ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України». Це незаконні витрати внаслідок недотримання норм дорожньо-будівельних норм. Ну і відповідно не без таких «недоліків» (це я так м’яко кажу) працюють на відновленні автодоріг комунальної власності на території Глибоцького, Кіцманського, Вижницького, Заставнівського районів...
Включення до списку об’єктів, що потребують відновлення, які навіть не зачепила повінь, — це порушення кричущі й відверто нахабні. Як і «перекидання» коштів від насправді постраждалих «умовно постраждалим».
— А які більш витончені форми обману застосовували порушники?
— Не впевнений, що їх можна назвати «витонченими», швидше банальними, просто більш завуальованими... Це, наприклад, зайва оплата робіт та завищення обсягів робіт. Зокрема, Карапчівська сільська рада Вижницького району припустилася такого на не багато не мало 212,5 тис. грн.! Відділ освіти Сокирянської РДА — зайва оплата робіт, фактичне виконання більших обсягів, ніж передбачено дефектними актами на 438,4 тис. грн. та 796,9 тис. грн. ТОВ «Транс-Буд-Технологія» — завищення обсягів робіт на 1463,1 тис. грн. Оплачено завищену вартість відновлювальних робіт на об’єктах соціально-культурної спадщини Путильщини внаслідок завищення підрядниками обсягів виконаних робіт та вартості використаних матеріалів відповідно на 1463,1 тис. грн. та 1072,7 тис. грн. Відділ культури і туризму Хотинської РДА — завищення обсягів будівельних робіт на 13,1 тис. грн., нецільове використання коштів на 110,4 тис. грн. за рахунок асигнувань, виділених на проведення поточного ремонту діючої бібліотеки, здійснено будівництво нової...
— І ми повернулися до неоднозначного питання моралі — за крадені гроші збудували бібліотеку...
— Гадаю, ці питання однозначні. Крадіжку можна намагатися виправдовувати як завгодно, але від того вона не перестає бути крадіжкою. Можна сказати, що «крав не в людей, а в держави», але ж очевидно, що вкрадене «з повені» — це насправді вкрадено в людей. Це їхні невідбудовані домівки, їхні некуплені харчі, їхній непридбаний одяг. Недобудовані мости, по яких ці люди мали б дістатися куди їм треба, невідновлені дороги, якими вони мають їздити. Знаєте, так можна й про розкрадені благодійні кошти сказати, що то не крадіжка. Наприклад, Заставнівською РДА частину благодійної допомоги 338 тис. грн. із загальної суми 638,2 тис. грн., наданої Одеською облдержадміністрацією та жителями Одеської області, використано не за цільовим призначенням. Це велика ганьба, що кошти, які люди в інших регіонах збирали для нас, були використані не на перші потреби потерпілих, а на якісь інші речі... Ви ж знаєте, хто зазвичай відгукується на біду, — це найчастіше не найбагатші люди, а ті, хто майже останнє від себе віддасть, бо знає, що таке лихо і вміє співчувати й співпереживати. То оце нецільове використання коштів — це і крадіжка від них, від тих, хто збирав по крупинці, і відривав від себе, від своєї родини...
— Те, що комісія встановила факти порушень, — зрозуміло. Що далі?
— Більшість матеріалів уже передано до прокуратури відповідних районів чи області, до відповідних підрозділів управління Міністерства внутрішніх справ, Управління Служби безпеки України... За деякими матеріалами порушені кримінальні справи, за деякими внесені приписи, за деякими — тривають перевірки, за іншими винесено постанови про порушення дисциплінарного провадження... Деякі прокуратури відмовили у порушенні кримінальних справ — тепер готують листи оскарження цих дій. Коли комісія проведе підсумкове засідання, про результати своєї роботи буде поінформована Верховна Рада. Це означає, що питання цих коштів — це не питання деяких областей, деяких районів чи населених пунктів. Це не поодинокі випадки, це загальнодержавна проблема, і покарання за такі масові порушення мають бути також серйозні. Наша комісія і я особисто, як заступник її голови, наполягатиму на цьому.
Комісія чесно зробила свою справу: насамперед своєю роботою вона запобігла розкраданню грошей, виділених Кабміном, на сотні мільйонів гривень. Які висновки зроблять органи, котрі зобов’язані відреагувати на цю інформацію, побачимо. Що стосується нашої області, депутати обласної ради мають право і навіть зобов’язані на підставі нашої інформації запитати у влади про її роботу.