...Липень 2008 року назавжди закарбувався у пам’яті мешканців західного регіону України. Страшна сила розбурханої води за короткий час зруйнувала і пошкодила десятки і сотні будівель, доріг, мостів, берегоукріплювальних споруд. Повінь, найстрашніша за останні 30 років, зруйнувала та пошкодила лише на Львівщині 659 доріг, мостів, шкіл на загальну суму 413 327 898 гривень.

Минув рік. Що ж було зроблено для постраждалих районів?
Члени тимчасової контрольної комісії облради, які побували в кожному районі, побачили незакінчені, а в багатьох випадках не розпочаті роботи на 141 об’єкті, при цьому на найбільш стратегічно важливих — мости та берегоукріплювальні споруди. Депутати також зафіксували надзвичайно низьку якість виконання робіт на окремих «відновлених» об’єктах, деякі з яких уже зруйновані весняним підйомом води. А що вже до випадків неефективного, нецільового та незаконного використання бюджетних коштів!
Важко зрозуміти, чому в області так і не спромоглися створити базу даних підприємств Львівщини, здатних брати участь в ліквідації наслідків стихії. Адже знаючи розташування та виробничі потужності таких організацій, можна було чітко та виважено спланувати хід аварійно-відновлювальних робіт, керувати реально цим процесом, а не віддавати на відкуп головам сільських рад. Тоді, можливо, міський голова Добромиля не замовляв би проект капітального ремонту мосту через річку Вирву у ПП «Львівметалбуд», яке, за даними податкової міліції ДПА, є податковою «ямою» і спеціалізується в наданні конвертаційних послуг.
— Сьогодні ми можемо стверджувати, — наголосив Михайло Блавацький, — що жодна з обласних структур юридично не несе відповідальності за хід аварійно-відновлювальних робіт та використання державних коштів, делегувавши права замовника місцевим органам влади, здебільшого головам сільських та селищних рад! Та чи міг, для прикладу, голова сільської ради села Тершаків Городоцького району бути замовником будівництва мостового переходу вартістю 11 мільйонів гривень? Чи міг він реально оцінити вартість такого будівництва? Чи мав можливість проводити ефективний технічний нагляд? А низка невідповідностей між інформацією, наданою Львівською ОДА, та інформацією місцевих органів виконавчої влади! Приміром, згідно з даними облдержадміністрації протипаводкові заходи в басейні ріки Понерла (місто Борислав) коштують п’ять мільйонів і виконує їх ТОВ «Трансбудсервіс», а за документами Бориславської міської ради вартість робіт становить 15,87 млн. і виконавець — ТОВ «Бориславська Тустань». І таких випадків виявлено десятки.
Як зазначила комісія, приблизно 20 відсотків аварійно-відновлювальних робіт (на суму близько 80 мільйонів гривень), виконували так звані «варяги», і це не поповнювало бюджет області. Мало того, і працювали вони не так, як очікувалося. Ось лише один наведений під час сесії факт: на території Сколівського району (річки сіл Підгородці, Сопіт, Урич) значні обсяги берегоукріплювальних робіт (більше семи мільйонів) «здійснювало» Херсонське міжгосподарське колективне шляхобудівне підприємство. За наслідками цих робіт правоохоронними органами відкрито кримінальну справу. Окрім порушень ліцензійного характеру, згідно з матеріалами КРУ, з державного бюджету незаконно отримано 111 094,8 гривень, причому лише на одній ділянці. А в Дрогобицькому районі виконавцем робіт з капітального ремонту комунальних доріг у селі Ступниця було визначено ПП «Волинь». Отримавши аванс у розмірі 146,1 тисячі гривень, підприємство зникло. Тепер його представників розшукує міліція.
Члени депутатської комісії признавалися, що не перебирали на себе функцій контрольно-експертного органу, не прагнули підмінити правоохоронні структури. Але не могли не побачити значних зловживань, що лежали просто на поверхні. Ось, приміром, Самбірський район, село Корналовичі. В акті обстеження вулиці Коцюбинського вказано пошкоджених 1700 метрів дороги, хоча, за словами жителів вулиці, дорога була пошкоджена лише частково. За даними актів виконаних робіт ТОВ «Агропромінвест», поточний ремонт взагалі зроблено на 1850 метрах (зайвих 34247,5 гривні). В цьому само селі за документами ТОВ «Агропромінвест» зроблено ремонт 400 метрів вулиці Польової, а за даними звіту оцінки вартості майна сільради, вулиця Польова має довжину всього 200 метрів. Отже, витрачено (привласнено?) безпідставно 48330,09 гривень. І таких прикладів маса.
Не можна було не звернути увагу і на те, які серйозні кошти йшли на проектно-кошторисну документацію. Так, лише п’ять сільських рад Сколівського району перерахували у листопаді-грудні 2008 року за проектні роботи з берегоукріплення відкритому акціонерному товариству «Інститут транспорту нафти» 1 163 564,00 гривень! Десятки мільйонів в цілому по області витрачено на виготовлення проектної документації, яка сьогодні за відсутності фінансування лежить мертвим вантажем і, вже враховуючи термін, вимагає перерахунку кошторисів. А реальні роботи на важливих об’єктах навіть не розпочинались. Це при тому, що уряд дозволяв виконувати аварійно-відновлювальні роботи без попередньої проектно-кошторисної документації.
У звіті, який оприлюднила під час сесії комісія, зазначається: «Не піддається розумінню позиція та дії обласної виконавчої влади із забезпечення фінансування продовження аварійно-відновлювальних робіт у 2009 році. Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням №734 р від 20 травня 2009 року виділив кошти на погашення боргів перед виконавцями робіт для Чернівецької, Івано-Франківської, Вінницької та Тернопільської областей. За інформацією з цих областей, у липні кошти надійшли, і борги за виконані роботи були погашені. А Львівська область взагалі не була включена у це розпорядження. Хоча, за інформацією Львівської облдержадміністрації, заборгованість перед підрядниками на 15.05.2009 року становила 10 443 479 гривень. Не виділені і не отримані ці кошти до сьогоднішнього дня. Що це? Саботаж? Чи повна безпорадність?»
 

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.