Складна суспільно-економічна ситуація в державі визначає пріоритети діяльності для органів прокуратури. Передусім це стосується захисту конституційних прав і свобод громадян.
Масові звільнення, вимушені відпустки, скорочення робочого часу, несвоєчасна та неповна виплата заробітної плати, зростання заборгованості з внесків до Пенсійного фонду України призводять до соціальної напруги в суспільстві.
З початку року заборгованість із заробітної плати збільшилась на 430 млн. грн і станом на 1 вересня 2009 р. становила 1,6 млрд. грн. Борг працівникам економічно активних підприємств з початку року зріс майже в 1,5 раза і становить 1,1 млрд. грн. Найбільше заборгували підприємства Донецької (319 млн. грн.), Луганської (126 млн. грн.) та Харківської (124 млн. грн.) областей.
Однією з причин того, що заборгованість із виплати заробітної плати в державі стала хронічним явищем, поряд з економічними негараздами є невжиття адекватних заходів органами влади та контролю. Залишається високою заборгованість підприємств, що підпорядковані центральним органам виконавчої влади або перебувають в їх управлінні. Станом на 25 вересня ці підприємства заборгували працівникам понад 200 млн. грн. заробітної плати. На підприємствах, що підвідомчі Мінпромполітики (90,8 млн. грн.), Міноборони (23,3 млн. грн.), Мінагрополітики (21,1 млн. грн.), Мінвуглепрому (14,9 млн. грн.), Мінтрансзв’язку (6,5 млн. грн.) та ФДМУ (42,7 млн. грн.).
Недостатньо ефективною є діяльність Державного департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю Мінпраці, на який покладено нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю. Через низьку якість матеріалів перевірок, направлених у 2009 році до органів прокуратури, кримінальні справи порушено лише за кожним четвертим. Зокрема із 208 матеріалів, які надійшли до прокуратури Херсонської області, тільки 12 стали підставою для порушення кримінальних справ. Територіальною державною інспекцією праці у Дніпропетровській області до прокуратури передано 218 матеріалів, за якими порушено лише 26 кримінальних справ. Аналогічне становище в інших областях.
Органами місцевої виконавчої влади також не здійснюється належний контроль за своєчасністю і повнотою виплати заробітної плати, як того вимагає Закон України «Про місцеві державні адміністрації» (статті 16, 24). Створені держадміністраціями комісії з погашення заборгованості з заробітної плати практично не діють. За відсутності принциповості та системного підходу в організації роботи їх вплив на керівників підприємств-боржників є мінімальним. Рішення комісій не виконуються, не ініціюється питання про притягнення винних посадовців до відповідальності.
Так, на державних підприємствах «Рівненський авторемзавод» та «Рівненський облавтодор» заборгованість із заробітної плати становить 975 тис. грн. та 1,3 млн. грн. відповідно. Однак облдержадміністрацією питання про притягнення керівників підприємств до відповідальності або звільнення з посади не ставилося. Керівників ДВАТ ДХК «Луганськвуглеремонт», незважаючи на існування заборгованості, на засідання комісії жодного разу не запрошено. Борг із заробітної плати погашено тільки після втручання прокурора.
На аналогічні порушення реагували прокурори всіх регіонів.
Згідно зі ст. 35 Закону України «Про оплату праці» контроль за додержанням законодавства про оплату праці здійснюють і органи Державної податкової служби. Прокурорські перевірки засвідчили, що він також є неефективним. Наприклад, окремими підрозділами податкової служби у ряді районів Запорізької області перевірки щодо приховуваних трудових відносин та виплати заробітної плати «в конвертах» не проводилися взагалі, матеріали до прокуратури не направлялись. У той же час прокурорами за результатами перевірок у цих районах виявлено злочини, порушено 20 кримінальних справ.
До речі, абсолютно безпідставна думка, що органами прокуратури здійснюється нагляд за додержанням законодавства про оплату праці на комерційних підприємствах, а органами контролю — лише на державних підприємствах або в бюджетних установах. Незважаючи на те, що нагляд і контроль у сфері оплати праці здійснюють Мінпраці, Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю, Державна податкова служба, органи місцевої виконавчої влади, органами прокуратури встановлено численні факти умисної невиплати заробітної плати.
Нерідко кошти, які є в наявності, використовуються керівниками на закупівлю техніки, сировини, погашення кредитів тощо. Заробітна плата виплачується в розмірі, нижчому від мінімального, в натуральній формі. Залишається надзвичайно гострою проблема погашення боргу з заробітної плати на підприємствах, які банкрутують. Керівники підприємств змушують працівників звільнятися за власним бажанням.
Прокурорськими перевірками виявлено приховані трудові відносини в усіх без винятку регіонах. Зокрема прокуратурою Одеської області порушено кримінальну справу стосовно приватного підприємця, який використовував найману працю 80 осіб, у т. ч. неповнолітніх, без укладання з ними трудових угод та без проведення відрахувань у відповідні фонди соціального спрямування. Триває слідство.
У той же час станом на 1 вересня ц. р. на обліку в службі зайнятості перебувало близько 600 тис. незайнятих громадян, а кількість вакансій становить лише 73 тисячі.
За відсутності належного реагування державної служби зайнятості набули поширення випадки подання підроблених довідок про заробітну плату з метою отримати або підвищити передбачений законодавством розмір допомоги через безробіття. Посадовими особами центрів зайнятості неналежно виконуються функції сприяння працевлаштуванню громадян та контролю за цільовим використанням коштів Фонду соціального страхування на випадок безробіття. Прокурорськими перевірками виявлено факти незаконного зняття безробітних з обліку службами зайнятості, позбавлення матеріальної допомоги через безробіття в усіх областях.
Непоодинокими залишаються факти відправлення працівників у вимушену неоплачувану відпустку понад передбачений законодавством строк та переходу підприємств на режим скороченого робочого тижня з порушеннями законодавства. Фактично роботодавці під виглядом відпусток без збереження заробітної плати приховують простій підприємства.
З огляду на складну економічну ситуацію Генеральною прокуратурою в лютому цього року вже проведено розширену колегію з зазначених питань та двічі поінформовано Президента України і Кабінет Міністрів. Крім того, враховуючи надзвичайність становища з виплатою заробітної плати, у листопаді це питання буде вдруге за рік розглядатись на колегії.
Усього за результатами перевірок у сфері оплати праці в поточному році прокурорами порушено майже 2 тис. кримінальних справ, з яких 1,4 тис. спрямовано до суду. Внесено 11 тис. документів реагування, за результатами розгляду яких до відповідальності притягнуто 6,2 тис. посадовців, з них 236 органів контролю. За втручання прокурорів виплачено 915 млн. грн. заборгованості з зарплати.
Олександр МЕДВЕДЬКО,Генеральний прокурор України.