Буває така земля: що не посієш — збереш багатий урожай. А є місця, де народжуються таланти. Ніхто їх там не сіє і тепличних умов не створює, а воно, дивись, ледь не в кожній хаті як не художник, то поет, то співак, то різьбяр...
Так і в Самчиках, що в Старокостянтинівському районі на Хмельниччині. Не в кожному місті є такі творчі об’єднання, художні майстерні та стільки власноруч створених картин, як в цьому селі.
Зона особливого таланту
— Це в нас така зона особливої природної активності, — висловлює припущення заслужений майстер народної творчості, член Національної спілки художників Олександр Пажимський. — В геології є таке правило: в материковому розломі правий берег повинен бути вищий, а лівий — нижчий. Наш Случ саме тече по такому розлому, але співвідношення берегів якраз протилежне. Ймовірно, через це в нас і люди особливі, наділені багатьма талантами.
Може, й справді природа постаралася. Але, думається, не тільки вона зробила Самчики селом талантів. А ще й такі люди, як сам Олександр Пажимський. Коли вже така охота, міг би собі малювати для душі тихо в своїй хаті. Або пробивався б на великі художні орбіти. Та де там, вирішив, видно, діяти всупереч законам природи і притягнути оті високі мистецькі світи у свої крихітні Самчики.
У селі не було такого ремесла, за яке не брались би люди. Ковалі, бондарі, різьбярі — це для чоловіків. А жінки ткали, вишивали, виготовляли килими. В який двір не зайдеш — майстра зустрінеш. Щоправда, гончарів не було, бо й глини навколо Самчиків немає. Але це успішно перекривалось загальною любов’ю до малювання.
Хатні стіни, меблі, посуд, навіть про глиняну долівку не забували — все розквітало пишними яскравими квітами. А якими вже гарними були скрині, то й говорити нічого. Не дивно, що знайшлись охочі перенести цю красу на папір.
Так з’явилися перші самчиківські мальовки. І навколо них півстоліття тому виник гурт художників, до яких приєднались тутешні поети, фотографи, письменники...
— Змалку пригадую, як в нашій хаті збирались батькові приятелі й довго обговорювали різні мистецькі теми. А часом ми йшли до когось, і там знову — дискусії! — розповідає нинішній директор Самчиківської художньої школи Віктор Раковський. — Так і визріла ідея не стільки створення, як затвердження нашого самобутнього художнього розпису.
Гніздо вогняного птаха
Але шлях від ідеї до вічного дерева життя, яке стало основою розпису, був непростим. Спочатку тягнуло до петриківських мотивів, і важко було здолати звичні лінії, кольори, сюжети. Тому й відклали папір та фарби, звичні підручники з живопису та знайомі зразки й подались у навколишні села в пошукові експедиції, щоб зрозуміти, якими очима дивились на світ тамтешні малярі спрадавна.
З уламків глиняних горщиків, на яких збереглись ще трипільські сварги, хрести та зірки, з баранячих ріжок, курячих лапок та кучерів, які звично виводили господині на писанках, з косиць, кривульок та смужок, якими обмальовували вікна та двері, поступово й виросло казкове дерево. А вже на ньому розквітли пишним цвітом рожа і барвінок, маки й соняхи, горицвіт і калина...
Мистецтвознавці кажуть, що головна роль у самчиківьких розписах належить рослинним мотивам. Але в кроні пишного дерева в’ють гнізда чудернацькі птахи, під — ховаються звірі. Часом козак присяде спочити, часом — дівчина затужить...
— Моя мама була із козацького роду Джурів, — розповів Олександр Пажимський. — А вже так любила квіти, що й не передати. Які тільки можна було — висаджувала біля хати. Тепер, коли малюю, дуже часто згадую про них.
Жодне наукове визначення не передасть того буяння кольорів і форм, які цвітуть на самчиківських мальовках. До традиційних жовтих, зелених, синіх та червоних кольорів у них додали ще коричневий, фіолетовий та чорний. Обов’язковими залишили так звані білі оживки (мазки, що оживляють, підкреслюють деталі малюнка) і біле тло — наче символ свіжовибіленої стіни.
Є ще один важливий момент: малюнок обов’язково повинен бути великоформатним, з крупними деталями, чітким, не подрібненим зображенням. На такий раз поглянеш — на все життя запам’ятаєш. І ні з яким іншим уже не сплутаєш.
Щоб цвіт не зів’яв
Коли в середині минулого століття самчиківські художники закладали основи свого мальованого саду, вони намагалися заглянути і в перспективу: хто ж далі доглядатиме за ним? Спочатку захоплення було таким масовим, що ледь не в кожній хаті народжувалися яскраві мальовки. На картоні, на дошках, на будь-якому підручному матеріалі. В кінці сімдесятих років минулого століття навіть створили в селі свій сувенірний цех. На вазах, дошках, ляльках, тарілках почали утверджувати свій розпис. І все б нічого, якби оті райські дерева не поставили на потік. Тільки-но з’явився виробничий план, художники зрозуміли: самобутнє мистецтво починає вмирати. Щоб зберегти його, багато хто жертвував постійним місцем роботи і сталими заробітками, йшов до своєї хати і... починав виводити вогняних птахів на білих аркушах.
Дерево життя було не так просто згубити. Вслід за старшим поколінням, до якого належить і Олександр Пажимський, з’явилось середнє. Так, Віктор Раковський переймав секрети в свого батька Геннадія Францовича та його приятелів. А тепер і сам із колегами вчить самчиківському розпису дітей у місцевій художній школі.
Нині в області призупинили роботу десятки сільських шкіл, отож існування в селі художньої — явище унікальне. Тож яким переконливим має бути той розпис, щоб зацікавити півсотні дітей. І в Самчиках, і в сусідніх Ладигах та Сахнівцях.
На моє запитання, як діти добираються до школи, директор посміхнувся: «Це не вони до нас, це наші вчителі до них у село ходять». Ходять, щоб знову і знову кидати в дитячі душі насіння, з яких проростає буйний сад краси і радості.
Роботи вихованців школи побували на багатьох виставках. Діти не раз ставали призерами різних конкурсів і фестивалів. Завдяки і їх старанням казкові квіти, птахи й звірі стали відомими в різних куточках країни. Хто знає, можливо, і для когось із них, так само як і для їхніх учителів, цей живопис стане палкою пристрастю на все життя.
 
Хмельницький.
На знімках: роботи самчиківських майстрів.
Фото автора.