Словаки обмежили радіологічний контроль вантажних потягів із України
Просвічувальний пристрій включається на четвертому вагоні, локомотиви і три перші вагони кожного состава на кордонному переході ділянки Ужгород—Матевце словацькі митники перевіряють у звичайний спосіб — за допомогою собак та прощупувальних інструментів.
«Це компромісне рішення, до якого ми схилили українських колег на час, поки комісія Міжнародного агентства з атомної енергетики не зробить остаточного висновку про дозу радіологічного впливу приладу променевого митного контролю на станції Матевце Словацької Республіки», — повідомив генеральний представник в Україні основного словацького вантажного залізничного перевізника ВАТ «Карго Словаччина» Йозеф Вірба.
18 серпня поточного року Україна в односторонньому порядку перервала вантажне залізничне сполучення зі Словаччиною на знак протесту проти шкідливого впливу на залізничників пристрою перевірки потягів. «Влада Словаччини не реагували ні на лікарські висновки про вплив на машиністів підвищених доз радіації під час сканер-контролю українських локомотивів, ні на заклики терміново розв’язати проблему. Черговий контрольний вимір показав перевищення припустимого випромінювання в 30 разів, після чого головний санітарний лікар Львівської залізниці заборонив пускати людей у небезпечні рейси», — пояснив ситуацію перший заступник начальника залізниці Богдан Піх.
За добу на українсько-словацькому кордоні зібралося понад тисячу невідправлених вагонів. Ситуація ускладнювалася заявою про запровадження конвенції — цілковитої заборони навантажування на адресу Словаччини, Чехії, Австрії та інших країн Центральної і Східної Європи, про що відправники вантажу були попереджені на випадок, якщо словаки не відключать небезпечний прилад.
Рішення про відключення словацька сторона прийняла ввечері 19 серпня. «Але самостійно прибрати або замінити сканер не можна — він установлювався за вимогою і на кошти Євросоюзу, вплив приладу на навколишнє середовище чи людину остаточно може встановити лише незалежна комісія, її висновки будуть підставою для наших подальших дій», — зазначив у коментарі «Голосу України» Йозеф Вірба.
За його словами, експертизу вже замовлено, але коли її буде проведено — невідомо, а поки що словацькі колеги запропонували перевіряти українські локомотиви й кілька перших вагонів вантажних составів, які прямують через кордон, у звичайний спосіб — візуально, з допомогою собак і щупів. «Це не займає багато часу, не порушує графіки руху», — запевнив пан Вірба.
Фахівці Львівської залізниці підтверджують, що перевірки проходять швидко. Однак черговий вимір радіологічного впливу сканера, проведений 14 вересня, показав, що рівень радіації в кабіні машиніста незначно, але підвищується. «Тому домовилися просвічувати состави з четвертого вагона і продовжувати контрольні виміри радіації аж до остаточних висновків не тільки українських і словацьких, а й австрійських фахівців МАГАТЕ», — повідомила керівник інформаційної служби Львівської залізниці Лілія Криницька.
За її словами, ужгородська дирекція Львівської залізниці не зафіксувала поки що жодного випадку порушення домовленостей, такий спосіб перевірки діє з 16 вересня, кожен рейс — на контролі в керівництва дороги.
«Ми від самого початку наполягали на тому, щоб перевірку словацького сканера проводили науковці міжнародного рівня, і поки залишається загроза здоров’ю наших машиністів, незалежно від будь-яких компромісів, добиватимемося її повного усунення», — сказав Богдан Піх.
За даними Львівської залізниці, жоден з українських митних постів західного кордону не обладнаний аналогічними променевими скануючими пристроями для виявлення у вантажних потягах контрабандних товарів.
 
Мал. Василя ФЛЬОРКА.