— Миколо Леонідовичу, на нещодавній 26-й сесії обласної ради ви звітували про свою роботу. Деякі депутати у виступах критикували діяльність обласної ради загалом і вашої на посту голови зокрема.
— Це нормальне явище, котре свідчить, що обласна рада працює, розмірковує, сперечається. А істина, як відомо, народжується саме в суперечках. Для депутатського корпусу третій рік роботи Одеської облради став випробуванням. Незважаючи на нашу досить дружну і плідну роботу й тісне співробітництво з облдержадміністрацією, нам не вдалося досягти істотних зрушень у розвитку регіону. Відсутність в Україні антикризової програми затримала розвиток життєво важливих державних програм. Вдумайтеся: за 8 місяців поточного року Одеська область не одержала з державного бюджету жодної копійки на капітальні вкладення. З метою ефективного використання бюджетних коштів облрада змушена була накласти мораторій на прийняття нових регіональних програм, унаслідок чого їхня чисельність скоротилася із 75 до 65.
— Економіка Одеського регіону переживає не кращі часи, втім, як і економіка всієї держави. У цій ситуації від обласної ради залежить не просто збереження стабільності в регіоні, а й мобілізація всіх ланок народногосподарського комплексу.
— За рік ми провели вісім сесій, прийняли 311 рішень із найважливіших напрямів розвитку регіону. Загалом завдяки спільним зусиллям обласної ради та обласної держадміністрації, а також самовідданій роботі людей нам удалося зберегти соціально-економічну стабільність у регіоні. Люди одержували зарплату, вживалися заходи щодо ліквідації її заборгованості. Цього року область має соціально орієнтований бюджет, який стабільно виконується. На сесії в березні ми розподілили бюджет розвитку в сумі 64 мільйони гривень. Капітальні витрати на основні галузі (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист і соціальне забезпечення) становлять 11 мільйонів гривень, а в обласний фонд охорони навколишнього природного середовища спрямовано 6,4 мільйона гривень.
— Останнім часом обласна рада під час вирішення життєво важливих питань, пов’язаних із поліпшенням якості життя людей, прагне максимально враховувати думку населення регіону.
— Громаду потрібно не лише слухати, а й чути. З нею треба говорити. У нас активно запрацювала координаційна рада з питань місцевого самоврядування. Це свого роду колективна рада всіх керівників територіальних громад області. Ми визначаємо «болючі точки» на карті області й шукаємо шляхи їх «лікування». Приміром, одне з найгостріших питань останнім часом — утилізація виробничих, побутових і токсичних відходів. Коли провели інвентаризацію, то за голову схопилися — полігони для зберігання побутового сміття переповнені. Хімічні речовини, термін зберігання яких минув, отруюють повітря, ґрунт і воду. Унаслідок спільних зусиль координаційної ради з питань місцевого самоврядування була розроблена регіональна програма із знищення токсичних відходів в Одеській області на 2008—2015 роки.
Інша тема була розглянута на прохання територіальної громади області. Вона стосується питань дотримання чинного законодавства з використання та охорони надр, особливо на території тих районів, де ця проблема набула критичного рівня. Депутати облради звернулися до Міністерства охорони навколишнього середовища України про перегляд підходів до роботи державних екологічних інспекцій і поновлення територіального принципу їхнього розміщення і роботи. Ми одержали добро з Мінприроди. Унаслідок цього вдалося досягти позитивних результатів у цій сфері й у більшості випадків зупинити незаконний видобуток корисних копалин.
— Виступаючи на сесії обласної ради, директор Одеського припортового заводу Валерій Горбатко наводив переконливі аргументи про необхідність якнайшвидшої приватизації припортового заводу. Але депутати не погодилися з досвідченим виробничником і проголосували за звернення до керівництва країни, в якому просять заборонити приватизацію стратегічного для України об’єкта. Чим було спричинено таке рішення?
— По-перше, депутати чудово усвідомлюють, як бездарно буде витрачено кошти, отримані від приватизації. По-друге, хоч би який власник прийшов на припортовий завод, він насамперед почне займатися оптимізацією оподатковування. По-третє, за варіанта появи несумлінного власника зросте небезпека погіршення екологічної ситуації на заводі й у прилеглих до нього околицях. І, нарешті, ми впевнені, що після найближчих виборів поліпшаться відносини з Росією й розмови про те, що питання ціни на газ є винятково економічним, припиняться.
Я економіст і добре знаю, що за нинішньої ринкової ціни на газ і за тих процесів, які на сьогоднішній день відбуваються в хімічній промисловості, Одеський припортовий завод стане просто неефективним, незалежно від того, буде він приватизований чи ні. Одеський припортовий потрібно зберегти для держави.
Наведу таку цифру. Торік він приніс дивідендів від використання державного майна більше, ніж НАК «Енергоатом», тобто більше, ніж всі атомні електростанції країни, заплативши понад 700 мільйонів гривень у бюджети різних рівнів.
— Депутати облради на нещодавній сесії прийняли звернення до керівництва країни про продовження фінансування об’єктів Євро-2012 в Одесі. Але Одеса не бере участі у проведенні ігор на Євро-2012. Чим спричинено таке звернення?
— Так, Одеса не потрапила до числа міст, які приймають європейський чемпіонат з футболу. Але впевнений, що будь-який турист, який приїхав до України, виявить бажання побувати в Одесі. І ми просимо в центру надання допомоги у фінансуванні реконструкції аеропорту, стадіону, будівництва готелів.
Навіть коли в Одеси були шанси приймати чемпіонат Європи з футболу, депутати облради висловлювали думку, що, незалежно від того, відбудеться він чи тут ні, ми повинні розвивати туристичну інфраструктуру. Зважаючи на досить дірявий бюджет, з одного боку, і те, що об’єкти Євро-2012 не фінансуються, — з другого, надій, що до наших прохань прислухаються, справді небагато.
— В українських ЗМІ була оприлюднена інформація про те, що перевіркою КРУ, а проводили її фахівці з Миколаєва, виявлено серйозні порушення в розподілі й використанні бюджетних коштів обласною радою. У своєму виступі на сесії ви, м’яко кажучи, оминули результати ревізії. У чому вас негайно дорікнули деякі депутати.
— Екземпляр акта перевірки КРУ, про який казав начальник ГоловКРУ Микола Сивульський, в обласній раді є. Системні порушення, що вилилися у кругленькі суми, названі паном Сивульським, в актах перевірки миколаївських фахівців не відображено, отже, їх просто немає. Порушень, які нам намагалися ставити за провину ревізори з Миколаєва, насправді не існує. Облраду дорікають у тому, що вона бере участь у програмі недержавного пенсійного забезпечення працівників органів місцевого самоврядування. Але створення таких недержавних пенсійних фондів дозволено чинним українським законодавством. Точка зору депутатів облради, і моя також, полягає в тому, що державна пенсійна система, яка працює за солідарною ознакою, зживає себе. Вона просто не буде встигати за темпами зростання числа пенсіонерів за одночасного скорочення чисельності працюючих у виробництві. Майбутнє пенсійного забезпечення, я впевнений, полягає у розвитку недержавного пенсійного забезпечення.
— Депутатів облради, котрі поспішали на сесію, зустрічали пікетувальники з вимогами не знищувати обласний медичний центр, відомий в Одесі як «лікарня водників». По суті, вони поставили під сумнів ефективність і прозорість роботи управління майном, що входить у структуру облради?
— В Одеській області працює майже 800 комунальних підприємств. Можу сказати, що протягом року від оренди об’єктів комунальної власності до бюджету області надійшло 10,5 мільйона гривень, що на 2 мільйони гривень більше, ніж минулоріч. Робота управління майном прозора, жодних секретів і таємних угод облрада не здійснює. Для нас важлива не цифра проданого майна, а інтереси жителів регіону. І обласна рада ніколи й ні за які гроші не зрадить інтереси територіальної громади.
Якщо говорити про обласний медичний центр, то можна сказати, що останнім часом його долю стали розігрувати як політичну карту деякі політсили. Їхні дії мають явний характер піар-акції.
На сьогоднішній день є висновок Міністерства охорони здоров’я, в якому йдеться про велику кількість порушень у цій установі та її невідповідність не просто сучасному рівню, а нормативним і ліцензійним вимогам, правилам і стандартам надання послуг охорони здоров’я загалом. Крім того, є питання, пов’язані з ефективністю використання коштів.
Нині Мінохоронздоров’я та обласне управління охорони здоров’я працюють над проблемою оптимізації ефективності медобслуговування населення. Можу сказати точно: обласна рада не допустить скорочення чисельності робочих місць, жоден співробітник не буде звільнений. Це рішення прийматиметься тільки після завершення громадських слухань і ухвалення рішення трудовим колективом обласного медичного центру.
— Миколо Леонідовичу, яку б ви поставили собі оцінку як голові облради за минулий депутатський рік?
— Цю оцінку поставили депутати під час обговорення мого звіту. Скажу, що вона є оцінкою не лише моєї діяльності, а й роботи моїх колег по депутатському корпусу.
Бесіду вів В’ячеслав ВОРОНКОВ.