Депутати Донецької міської ради звернулися до парламенту та Міністерства освіти і науки стосовно «фальсифікації історії у шкільних підручниках 5—11 класів з історії України та всесвітньої історії».
Ще влітку цього року міська рада створила робочу групу, якій доручила проаналізувати зміст підручників. «На жаль, сьогодні наші підручники історії не такі, якими ми хотіли б їх бачити, — зазначила, виступаючи на сесії, голова комісії міськради з питань освіти Ася Горшкова.
— Робоча група управління освіти проаналізувала підручники у школах міста й підготувала цілий перелік фальсифікацій. Наші діти отримують неправдиві знання з історії нашого краю, історії держави».
Ось деякі висновки донецьких учителів-істориків.
«5 клас: під час розповіді про Мазепу йде однобічне зображення його лише як визволителя, немає оцінки наслідків для України переходу Мазепи на бік шведів і врахування його особистих цілей під час прийняття даного рішення».
«7 клас: серед найважливіших політичних і культурних центрів Київської Русі в домонгольський період згадуються, крім Києва, Чернігів, Галич, Переяславль і Львів, хоча в останньому було лише 5 тисяч мешканців. Новгород і Псков, найважливіші центри Давньоруської держави, не називаються зовсім, хоча за чисельністю населення і своєю значимістю в історії Давньої Русі поступалися лише Києву. Зовсім не йдеться про досвід вічевих республік Новгорода і Пскова, про вибори князів новгородцями».
«8 клас: Україно-московський договір 1654 року. Зміст цього параграфу спрямований на те, щоб представити цю подію рядовим, тактичним ходом із боку гетьмана Богдана Хмельницького... Підкреслюється небажання присягати Москві найближчих сподвижників гетьмана... Водночас зовсім не йдеться про те, хто, крім гетьмана, був «за» договір, яка пропорція прихильників і супротивників цього вибору...
Нехтується той факт, що Петро І до всіх своїх підданих, незалежно від національної приналежності, ставився із однаковою жорстокістю. У читача, який не має іншої інформації, може скластися враження, що Петербург збудований «на кістках» виключно українського народу».
«9 клас: практично не розкрито питання про створення і діяльність Донецько-Криворізької республіки, тоді як багато фактичного матеріалу присвячено вивченню історії ЗУНР».
«11 клас: у параграфах, присвячених подіям 1941—1945 років, відсутнє поняття «Велика Вітчизняна війна», зате окремим пунктом вивчається «Акт проголошення відновлення Української держави» 30 червня 1941 року, прийнятий бандерівцями в окупованому фашистами Львові».
За висновками членів «історичної» комісії, «у жодному з підручників росіяни не називаються і не інтерпретуються як близький братерський народ, на відміну від російських підручників історії, в яких постійно підкреслюються загальні культурно-історичні корені трьох східнослов’янських народів». «Підручники формують негативну дистанцію стосовно Російської держави в усі періоди її існування, за винятком післявоєнного періоду в СРСР», — роблять висновок донецькі вчителі-історики.
Міська рада звернулася до парламенту із пропозицією остаточно прийняти національну концепцію історичної освіти і привести зміст підручників у відповідність із цією концепцією, закликала Міністерство освіти і науки України «під час підготовки матеріалів підручників підходити до трактовки історії з позиції толерантності, політкультурності, усвідомлення національної ідентичності і взаємозалежності націй в європейському суспільстві». Крім того, депутати пропонують вилучити із зовнішнього незалежного тестування питання, «які мають різні точки зору (і, відповідно, відповіді) на історичні факти». Міськрада збирається організувати постійний семінар для викладачів історії і створити творчу групу з підготовки програми та методичного посібника з курсу «Історія Донецького краю». Викладачам історії порадили навчати школярів «критичному сприйняттю інформації, яка міститься у підручниках за даними курсами, розвивати навички роботи з історичними джерелами».
Донецьк.
Марія Олійник, заступник голови Донецької обласної організації Всеукраїнського товариства «Просвіта»:
— Такі політичні ігри рикошетом вдарять по дітях. Бо якщо дітей учитимуть «критично ставитися» до підручників, то якими будуть підсумки зовнішнього незалежного оцінювання? Дитина просто потрапить у пастку. Тому депутати міської ради хочуть усі питання, до яких вони пропонують ставитися «критично», просто викинути з питань зовнішнього оцінювання. І коли діти сідатимуть за історію України, вони просто не складуть іспит. Ми подаватимемо заяву до прокуратури, бо це не справа місцевого самоврядування — піддавати ревізії підручники.