Вечірнє засідання 24 липня
Парламентська хроніка
На початку вечірнього пленарного засідання Голова Верховної Ради України Олександр Турчинов повідомив про припинення діяльності коаліції «Європейський вибір» у парламенті сьомого скликання. Він нагадав, що до парламентської коаліції, утвореної 27 лютого 2014 року, входило 262 народні депутати. А на ранковому пленарному засіданні 24 липня голови депутатських фракцій «УДАР» та «Свобода» (загалом 71 депутат) заявили про вихід із складу коаліції. Окрім того, 19 народних позафракційних депутатів подали заяви про вихід зі складу коаліції.
Затим міністр фінансів України Олександр Шлапак представив перед депутатами проект закону про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших законодавчих актів України. Міністр повідомив, що уряд ініціює створення спеціального фонду для відновлення східних регіонів України. Для чого необхідно сім мільярдів гривень, для продовження АТО — дев’ять мільярдів, а загалом до кінця року необхідно знайти 31 млрд. гривень.
Ці кошти уряд пропонував знайти за рахунок збільшення окремих податків і зборів. Зокрема, збільшивши в окремих випадках податок на прибуток підприємств, податок на додану вартість, акцизний податок, плату за користування надрами та фіксований сільськогосподарський податок. Так, пропонувалося повернути ставку 56 відсотків для оподаткування нафти.
Зі слів міністра стало зрозуміло, що ситуація у державній скарбниці нині критична — з 1 серпня у бюджеті може не бути коштів на виплату грошових винагород учасникам АТО.
Водночас під час консультацій уряду з парламентом, які тривали упродовж дня, було досягнуто домовленостей про продовження дії пільг для сільгоспвиробників. На вимогу депутатів уряд вирішив залишити спеціальний режим оподаткування для аграріїв ще на певний час — до 31 грудня 2015 року.
Під час обговорення законопроекту депутати пропонували отримати додаткові надходження до державного кошторису за рахунок збільшення акцизів на пиво та алкогольні вироби, оподаткування товарів із офшорів, збільшення ставки на видобуток залізної руди.
Однак парламент не підтримав пропозиції уряду — депутати не включили до порядку денного урядовий проект змін до Податкового кодексу, а відтак О. Турчинов навіть не поставив на голосування питання про зміни до держбюджету-2014.
Потім О. Турчинов оголосив чергову перерву для консультацій, після якої перед депутатами виступив із заявою Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк і заявив про свою відставку.
Звертаючись до депутатів, він визнав, що уряд під його керівництвом був не найкращим урядом в історії України, однак робив усе, що могли і як уміли, що було в його силах.
А. Яценюк висловив тривогу з приводу розпаду парламентської коаліції:
— Те, що відбулося сьогодні у парламентській залі, матиме дуже складні, якщо не драматичні наслідки для країни, — заявив прем’єр. — Дай Бог, щоб я помилився.
При цьому він зауважив, що у нинішнього уряду немає відповіді на запитання, чим платити зарплату, чим заправляти БТРи, як заплатити сім’ям загиблих, як утримувати армію і Збройні Сили, як не деморалізувати дух тих десятків тисяч людей, які сидять не в сесійній залі, а в траншеях під кулями. Однак внаслідок розвалу коаліції, наголосив Яценюк, закони, які наповнювали б дохідну частину бюджету, які могли б дати додатково дев’ять мільярдів гривень на армію і сім мільярдів на відновлення інфраструктури звільнених від терористів міст, провалено.
Прем’єр назвав дії політиків «аморальним злочином».
— Розмінювати вузькополітичні інтереси на долю держави неприпустимо. Історія нам цього не пробачить, — сказав Яценюк і додав: — Від того, що парламент сьогодні «провалив» закон про управління ГТС, виграли в Держдумі РФ.
Водночас він висловив віру в те, що наша країна пройде усі випробування.
Яценюк заявив, що після розпаду коаліції є декілька варіантів. Перший — розпочати процедуру формування нової коаліції. Але це означатиме, що Прем’єр-міністр повинен взяти до коаліції комуністів і регіоналів. «Я це не зроблю за жодних обставин», — запевнив політик.
Другий варіант — якщо немає коаліції, уряд і Прем’єр-міністр зобов’язані подати у відставку.
— Я заявляю про відставку у зв’язку з розпадом коаліції та блокуванням урядових ініціатив. Слава Україні, — сказав Арсеній Яценюк і пішов з сесійної зали.
Після цього Голова Верховної Ради Олександр Турчинов запропонував фракціям «УДАР» і «Свобода» внести кандидатуру «технічного» прем’єр-міністра, який керуватиме урядом до позачергових парламентських виборів. І пообіцяв, що у будь-який момент збере задля цього позачергове засідання парламенту.
Олександр Турчинов закрив вечірнє пленарне засідання.
Однак після закриття засідання депутати із фракцій «УДАР» і «Свобода» заявили, що не голосуватимуть за відставку прем’єра Яценюка.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.
Буква закону
Конституція України
Стаття 114. До складу Кабінету Міністрів України входять Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністри, міністри.
Прем’єр-міністр України призначається Верховною Радою України за поданням Президента України.
Кандидатуру для призначення на посаду Прем’єр-міністра України вносить Президент України за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, або депутатської фракції, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.
Стаття 115. Кабінет Міністрів України складає повноваження перед новообраною Верховною Радою України.
Прем’єр-міністр України, інші члени Кабінету Міністрів України мають право заявити Верховній Раді України про свою відставку.
Відставка Прем’єр-міністра України, прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри Кабінету Міністрів України мають наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів України. У цих випадках Верховна Рада України здійснює формування нового складу Кабінету Міністрів України у строки і в порядку, що визначені цією Конституцією.
Кабінет Міністрів України, який склав повноваження перед новообраною Верховною Радою України, або відставку якого прийнято Верховною Радою України, продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів України.
***
Закон України «Про Кабінет Міністрів України»
Стаття 8. Призначення на посаду Прем’єр-міністра України
1. Прем’єр-міністр України призначається на посаду Верховною Радою України за поданням Президента України.
2. Подання про призначення Верховною Радою України на посаду Прем’єр-міністра України Президент України вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України, в строк не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після надходження такої пропозиції.
Стаття 15. Відставка Кабінету Міністрів України внаслідок відставки Прем’єр-міністра України
1. Прем’єр-міністр України має право заявити Верховній Раді України про свою відставку.
2. Верховна Рада України розглядає питання про відставку Прем’єр-міністра України не пізніше ніж на десятий день після надходження заяви про відставку, якщо вона надійшла під час чергової сесії Верховної Ради України, і не пізніше першого пленарного тижня наступної чергової сесії, якщо така заява надійшла у міжсесійний період.
3. Прем’єр-міністр України звільняється з посади з дня прийняття рішення про його відставку на пленарному засіданні Верховної Ради України.
4. Прийняття Верховною Радою України рішення про відставку Прем’єр-міністра України має наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів України.
Стаття 17. Продовження виконання повноважень Кабінетом Міністрів України та окремими членами Кабінету Міністрів України
1. Кабінет Міністрів України, який склав повноваження перед новообраною Верховною Радою України або перебуває у відставці з підстав, передбачених статтею 13 цього Закону, продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів України.
Стаття 42. Прем’єр-міністр України
4. У разі відсутності Прем’єр-міністра України повноваження Прем’єр-міністра України за його дорученням виконує Перший віце-прем’єр-міністр України або віце-прем’єр-міністр України згідно з визначеним Кабінетом Міністрів України розподілом повноважень.