Початок

Видряпати на волосині букву
— Радості не було меж, — розповідає Валерій. — Почав пробувати писати, робити малюнки на насінні кавуна, яблук, груш, на зернах ячменю, пшениці і навіть маку. Спробував малювати фарбами — виходить. Але практично ця робота виявилася надто дорогою. Щоб виготовити такі фарби, треба зібрати пилок із квітів, із крилець метеликів. Дуже трудомісткий і скрупульозний процес.
За словами майстра, малювання мініатюр такого розміру — величезне напруження для організму, під контролем постійно тримаєш роботу серця: треба відчувати його биття, вгадати проміжок між ударами, щоб нанести всього лише один черговий точний штрих. Якась незграбність, сторонній шум на вулиці, шерех у квартирі, де працюєш, і все йде нанівець. Тож таким захопленням займаються переважно вночі — значно менше різних перешкод.
Пізніше Валерію ще раз довелося повернутися на батьківщину, в Омутинський район (лікарі порекомендували змінити український клімат на рідний, сибірський). Знову заполонило і захоплення мініатюрою. Цього разу з мікроскопом допомогли журналісти місцевої районки... А якось натрапив на інформацію про те, що японська корпорація «Тошиба» почала розробку найменшої у світі шестірні, виготовленої зі спеціальної сталі, розмір якої в діаметрі становить 0,3 міліметра. І Валерія потягнуло працювати, за прикладом японців, з металом.

У схожій ситуації опинився і автор цих рядків. Цього разу Валерій Геннадійович (який живе нині в Кіровограді) запропонував розгледіти вигравіруваний на пластині напис «NOCІA». Звичайно, це вдалося зробити тільки завдяки мікроскопу. На кожну таку пластинку майстер затрачає тиждень-півтора. Найбільше часу йде на постійний пошук матеріалу, придатного для виготовлення інструментів.
Заповітна мрія
Дивно слухати детекторний приймач, у якого, за нормальною людською логікою, малувато деталей — тільки дві — котушка з феритовим стержнем і навушники. Виявляється, решта приймача теж є. Але вона... у волосині. А принцип роботи той, що запропоновано ще винахідником радіо Поповим. Колись це була заповітна мрія майстра, для втілення якої у життя не вистачало ні відповідних інструментів, ні потужного мікроскопа. Сьогодні це все вже позаду.
Під час зустрічі не втримуюся, щоб не запитати про практичну можливість застосування мікровиробів. «Приміром, виготовлені в такий спосіб частки дуже малої маси можна застосовувати в медицині. Там же можна використовувати і приймач, зроблений у волосині для глухих чи людей із захворюваннями серця, а також для інших побутових потреб людини», — зазначає В. Молодих.
Шкода, але поки що майстер не зміг знайти тих, хто виявив би бажання підтримати його в пошуку нового, ще непізнаного, допомогти людям побачити більше, навчити «підковувати свою блоху». Нехай навіть і заробивши на цьому гроші. Адже бізнес є бізнес. На жаль, сьогодні, як завжди, Валерій Молодих працює тільки на власному ентузіазмі, здобуваючи все необхідне для своєї творчості за ті мізерні кошти, які він одержує через соціальне забезпечення як учасник ліквідації Чорнобильської аварії. Хоч планів і багато. Наприклад, із захопленням розповідає про можливість відкриття музеїв мініатюр при... супермаркетах. Є й інші задумки. Наприклад, створення мережі музеїв «Український лівша», не гірших за той, що створено Петром І. От тільки дав би Бог спонсорів, чи меценатів. Адже такі таланти варто було б берегти й в Україні.
На знімках: В. Молодих з мініатюрним радіоприймачем, у корпусі якого... порожньо; мініатюри майстра, серед них — блоха Кузьмівна, прототип славнозвісної блохи тульського лівші з музею мікромініатюри «Русский Левша».
Фото автора.