Літо цього року стало врожайним на події в авіабудуванні — галузі, якою багато років пишалася Україна. На жаль, нині вона опинилася у такій ситуації, що потребувала рішучих кроків, інакше могла просто перестати існувати. 9 липня уряд прийняв рішення про злиття ДП «Київський авіаційний завод «Авіант» з ДП Авіаційний науково-технічний комплекс ім. Антонова. Реорганізацію завершать до 15 жовтня. Про те, як відбувається цей непростий процес, поділилися на прес-конференції в АНТК генеральний конструктор Дмитро Ківа і генеральний директор «Авіанта» Микола Підгребельний, а також голови профспілок обох підприємств.
Україна володіє всією технологією літакобудування: від розробки нової машини до її впровадження, має прекрасну ремонтну базу. Однак останніми роками галузь занурилася в період серйозної стагнації. Як відзначив генконструктор АНТК «Антонов» Дмитро Ківа, дійшло того, що авіазаводи країни зі світовим ім’ям, зокрема «Авіант», замість серійного виробництва літаків перейшли на штучне. Були зірвані зобов’язання перед закордонними партнерами. «Якби не втручання уряду, то завод би зупинився, і повернути його до життя вже було б неможливо», — у свою чергу, підтвердив гендиректор «Авіанта» Микола Підгребельний, котрий відзначив, що нинішні екстрені заходи з фінансування і стабілізації ситуації на заводі вже дали свої сходи: «У працівників заводу з’явилася віра, що «Авіант» не вмре». «Нам дуже допомагає АНТК «Антонова»: уже сьогодні вони перерахували 40 млн. грн. зі своїх власних коштів для підтримки заводу і виплати заробітної плати», — заявив Микола Підгребельний.
«Налагодити виробництво на Київському заводі для нас зараз дуже важливо, і є однієї з головних цілей об’єднання. Роботи багато. Контракти в заводу є, є перспектива виробництва літаків. Це Ан-148, Ан-70, Ан-32, — зазначив Дмитро Ківа. — І ми віримо в перспективи і загальне майбутнє. У нас є замовлення, і їхня кількість зростатиме!», — резюмував генеральний конструктор. Хоча при цьому він не приховував, що рішення про приєднання до стабільного і прибуткового, незважаючи на кризу, АНТК «Антонов» проблемного заводу «Авіант», що перебував на межі банкрутства, було сприйнято в колективі АНТК неоднозначно. «Але ми пішли на це, розуміючи, що за цим об’єднанням стоїть майбутнє галузі і наше майбутнє теж», — наголосив генеральний конструктор АНТК «Антонов» і голова концерну «Антонов».
«Останні заходи, вжиті урядом, і спрямовані на відродження авіагалузі — це підписання угоди з Росією про поновлення виробництва за програмою Ан-70, контракт підписаний з модернізації Ан-32 і на постачання шести літаків Ан-32 на Близький Схід на загальну суму близько 80 млн. дол», — повідомив Дмитро Ківа.
Серед основних проблем, що називалися на прес-конференції, — зношеність і застарілість обладнання, питання підготовки і збереження конструкторських і наукових кадрів для АНТК і необхідної кількості кваліфікованих робітників для заводу (приміром, з 4500 співробітників «Авіанта» тільки 750 осіб — це виробничі робітники), недостатнє фінансування і багато чого іншого. І двом підприємствам, які все життя працювали пліч-о-пліч на території, що її навіть ніколи не розділяла огорожа, разом переборювати перешкоди, безумовно, легше, ніж поодинці.
«Авіант» же справді завдяки «вмілому» менеджменту колишніх директорів опинився, за словами Миколи Підгребельного, «по вуха у боргах». На момент приєднання завод мав тільки так званих чистих боргів на суму півмільярда (!) гривень. Зарплата співробітникам не виплачувалася по три місяці. Компетентними органами вже розкриті кричущі факти корупції і нецільового використання коштів на «Авіанті», численні і вражаючі приклади яких були наведені під час прес-конференції. Деякі фінансові махінації колишнє керівництво «прокручувало» на суми, що дорівнюють місячній зарплаті всього заводу, а літаками підприємства було заведено користуватися, як своїми особистими.
Нині на «Авіанті» працює комісія КРУ, що завершить перевірку в жовтні. І, судячи з усього, органам прокуратури буде чим і ким зайнятися...
Через рік «Авіанту» виповнюється 90 років, і учасники прес-конференції висловили загальну впевненість, що співробітники заводу зустрінуть цю дату у більш веселішому настрої. Колектив заводу, за словами Підгребельного і голови профспілок Коротенка, підтримує реформи.
«Ми вміємо робити літаки і хочемо їх робити для країни», — зазначив гендиректор «Авіанта», що влився в АНТК у статусі серійного заводу. «Він називатиметься «Антонов», — зізнався журналістам Дмитро Ківа. — Погодьтеся, цей бренд не менш популярний, аніж «Авіант».