Протягом липня-серпня 2009 року фахівці ДП «Харківстандартметрологія» перевірили якість нафтопродуктів на п’яти підприємствах області. На двох із них бензин не відповідав вимогам стандарту. У першому випадку значення октанового числа бензину А-80 було 79,1 од. за норми 80 од., у бензині А-95 — 93,5 од. за норми 95.
З 1 січня 2008 року в Україні набули чинності нові національні стандарти ДСТУ 4839:2007 «Бензини автомобільні підвищеної якості. Технічні умови» та ДСТУ 4840:2007 «Дизельне паливо підвищеної якості. Технічні умови», що підвищують вимоги до якості нафтопродуктів відповідно до стандартів Євро-3 та Євро-4. До 2011 року паралельно із новими технічними умовами діють попередні, менш жорсткі. Це пов’язано з тим, що для модернізації нафтопереробних заводів під нові вимоги потрібен час. Проте не всі виробники і постачальники пального дотримуються навіть старих стандартів.
Фахівці розповідають, що пальне з низьким октановим числом спричиняє у двигуні детонацію — процес дуже швидкого згоряння робочої суміші з утворенням у камері згоряння ударних хвиль. Це призводить до перегріву, прогоряння поршнів і випускних клапанів, а також пришвидшує зношування та місцеве руйнування двигуна. Усе це супроводжується падінням потужності, а також різким характерним звуком і збільшенням димності вихлопу. Ознаки детонації — «нерівна» робота двигуна, а також характерний металевий стукіт і вібрація.
Дизельне паливо, яке вивчали експерти, теж було далеке від ідеалу. На одному з підприємств перевірили виробництво абсорбенту (компонента дизельних палив) на відповідність вимогам ТУ 23919929.011-2000. Як кажуть фахівці, продукція не витримувала жодної критики: температура спалаху дизельного палива в закритому тиглі становила 28°С за норми не нижче 35°С; масова частка сірки — 0,34 відсотка за норми не більш як 0,2; частка меркаптанової сірки — 0,012 відсотка за норми не більш як 0,01; концентрація фактичних смол — 109 мг на 100 куб. см за норми не більш як 40 мг на 100 куб. см. Не відповідали стандарту також кислотність та гранична температура фільтрування. А застигало паливо за температури плюс 1°С , тоді як згідно з технічними умовами цей процес мав починатися за мінус 25°С.
За результатами перевірки підприємствам видано приписи про усунення недоліків і заборону реалізації перевірених партій автомобільних бензинів. Крім того, бракороби сплатили штраф, повідомляє сайт Держспоживстандарту України.