У Міністерстві освіти і науки презентували підручники для дев’ятих класів ЗОШ. Це сталося тільки напередодні Дня знань, що дало привід учительству країни хвилюватися.
У Львові я познайомився із учителем української мови й літератури, яка назвалася «просто Галиною». В її школі 1 вересня, крім святкових діалогів, активно обговорювали проблему забезпеченості підручниками для дев’ятикласників. «Будуть!» — запевняла адміністрація. Але коли? Торік книжки привезли 19 грудня.
Отже, підручники є. Залишилось нікчемне — довезти їх до обласних центрів, райцентрів, а потім — до шкіл. Поки вони в дорозі, вчителі, звісно, не сидітимуть склавши руки.
«Хто хоче знайти вихід із скрутної ситуації — знайде», — оптимістично заявила «просто Галина».
Я не сумніваюсь: вчителі навчання через нерозпорядливість МОНУ не припинять. Не покидає мене крамольна думка, яка свердлить, напевне, не тільки мою голову: зрив забезпечення літературою шкіл — це результат чиєїсь безпорадності і халатності, чи свідоме підштовхування батьків до походу на базар?
Несвоєчасна доставка книжок у ЗОШ — один з багатьох, на жаль, негараздів. А що взагалі думають українці про шкільну освіту?
Опитування на цю тему провів напередодні нового навчального року Інститут Горшеніна. Найгострішими проблемами платники податків вважають шкільні побори і подарунки вчителям (49,4 відсотка респондентів); брак підручників і навчальних матеріалів (35,2 відсотка); байдуже ставлення педагогів до дітей (25,8 відсотка); некомпетентність вчителів (22,4 відсотка); застаріла програма (15,3 відсотка). Тривожить опитуваних низький рівень безпеки дітей у школі і, хоч як дивно, переповненість у класах.
Ставлення до шкільної форми з’ясовують соціологи щороку. Нинішнього половина учасників опитування вважають, що вона потрібна, до того ж 15,2 відсотка з них хочуть, щоб була єдина форма у всіх ЗОШ країни. Як колись. «Не потрібна!» — сказали 42,2 відсотка.
Якість освіти оцінили так: «задовільно» — 38,7 відсотка, «незадовільно» — 13,4, «добре» — 30,1, не зуміли оцінити — 9,5 відсотка.
Я критично ставлюсь до соціологічних опитувань, але вищезгадане, схоже, проведено не «під МОНУ». Хоча б тому, що думки респондентів щодо забезпечення шкіл підручниками збігаються з реаліями.