Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування рекомендує парламентові прийняти за основу проект змін до законів, які стосуються участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, а також вирішення питань місцевого значення.
Документом, зокрема, пропонується вдосконалити закони про місцеве самоврядування та про місцеві державні адміністрації. Це дасть громадськості більше можливостей для того, щоб брати участь у формуванні державної політики, а також для вирішення локальних проблем.
На думку парламентаріїв, прийняття законопроекту сприятиме розвиткові громадянського суспільства. А це є однією з найважливіших умов становлення України як демократичної, правової і соціальної держави.
У цьому ж комітеті також рекомендовано парламенту прийняти за основу проект змін до закону про Центральну виборчу комісію. Народні обранці під час засідання зазначали, що законопроектом пропонується законодавчо врегулювати питання присутності народних депутатів на засіданнях Центральної виборчої комісії, розгляду комісією скарг, дострокового припинення повноважень її керівництва. Крім того, проектом передбачається врегулювати питання призначення на посади та звільнення з них керівництва секретаріату ЦВК, Служби розпорядника реєстру, а також вирішення інших питань внутрішньої діяльності Центральної виборчої комісії.
Під час обговорення народний депутат Анатолій Матвієнко висловив зауваження до законопроекту. Зокрема, на його думку, наділення парламентаріїв правом бути присутніми без дозволу чи запрошення комісії на засіданні може призвести до «повної вакханалії» та суперечить статті 3 чинного закону про принцип незалежності комісії.
Крім того, А. Матвієнко вважає, що застосування норми про втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об’єднань у вирішення питань, що належать до повноважень комісії, не допускається, крім випадків, передбачених законами.
Однак представник Центральної виборчої комісії Жанна Усенко-Чорна запевнила народних депутатів, що Центральна виборча комісія є колегіальним органом, а законопроект допоможе зняти багато організаційних питань комісії.
За підсумками обговорення більшість членів комітету дійшли висновку, що прийняття законопроекту підвищить ефективність роботи Центральної виборчої комісії.
Водночас зміни до закону про місцеве самоврядування щодо забезпечення влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, профільним комітетом направлено на доопрацювання. Документом пропонується наділити місцеві органи виконавчої влади повноваженнями із забезпечення розвитку сімейних форм влаштування цих дітей.
Під час обговорення парламентарії висловили низку зауважень до законопроекту. Зокрема, наголошувалося, що до закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, належать медичні, навчальні, виховні заклади, а також заклади й установи органів праці та соціального захисту населення, в яких проживають ці діти. Водночас, підкреслювали народні депутати, школи-інтернати та інтернати при школах належать до загальноосвітніх навчальних закладів, тобто не є закладами для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Тому, на думку членів комітету, є невиваженою і такою, що порушуватиме права інших осіб, пропозиція законопроекту виключити з відання органів місцевого самоврядування вирішення питань про надання громадянам пільг на утримання дітей у школах-інтернатах, інтернатах при школах, а також щодо оплати харчування дітей у школах (групах з подовженим днем).
За повідомленнями Інформаційного правління апарату Верховної Ради.
Країні потрібна служба пробації
Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні розглянув 16 законопроектів. Більшість із них парламенту рекомендовано ухвалити в першому читанні або в цілому як закон. Серед них, зокрема, два законопроекти стосуються створення системи надання соціальних послуг особам, які притягуються до кримінальної відповідальності, або засудженим.
Зокрема, проектом закону про пробацію визначаються основи організації та діяльності служби пробації, її завдання, функції та повноваження, основні засади здійснення соціальної та виховної роботи з особами, які вчинили злочини невеликої та середньої тяжкості, та здійснення нагляду за ними. Цей документ розроблено на виконання концепцій реформування кримінальної юстиції та кримінально-виконавчої служби, затверджених указом Президента.
Нині в Україні відсутні законодавчі умови для соціальної роботи з особами, які притягаються до кримінальної відповідальності, та засудженими, а також для індивідуалізованого нагляду за ними з метою убезпечення суспільства та попередження рецидивних злочинів, йшлося на засіданні комітету. Водночас служба пробації у всіх країнах світу стала невід’ємним елементом системи, а сам термін «пробація» отримав міжнародне визнання. Створення в нашій країні такої системи надання соціальних послуг у майбутньому дасть змогу зменшити кількість осіб, що відбувають покарання, вважають парламентарії.
Не менш важливим, на їхню думку, є проект змін до деяких законодавчих актів щодо гуманізації кримінального законодавства та організаційно-правових передумов впровадження пробації. Він має на меті забезпечити приведення вітчизняного кримінального судочинства та застосування кримінальних санкцій у відповідність до міжнародних стандартів.